مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی از تکمیل سامانه و ساختار مقابله با قاچاق خبر داد.

در میز اقتصاد امروز مهدی سروی کارشناس حوزه اقتصادی، پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق، محمد حسن جلالی مدیر کل هماهنگی و نظارت آرد و نان بازرگانی دولتی و امید شریفی کارشناس اقتصادی در امور گمرک و قاچاق درباره موضوع قاچاق آرد گفت‌وگو کردند.

سوال: وضعیت امروز تخلفات در نانوایی‌ها به چه صورت است؟

آقای سروی: با توجه به این که نظارتی بر پایانه‌های فروش نان وجود ندارد هم شاهد قاچاق درون بخشی آرد هستیم و هم نان خشک به دامداری‌ها فروخته می‌شود. با توجه به اختلاف نرخی که داریم قاچاق آرد صرفه اقتصادی مناسبی در کشور همسایه دارد.

سوال: میزان قاچاق آرد در چه حد است؟

آقای پرهام فر: در مورد آرد گندم کشفیات در حدی نداریم که تهدیدی برای کشور محسوب شود. همان مرزبانی که روغن خوراکی را کشف می‌کند جلوی آرد را هم خواهد گرفت.

در مورد تمام این کالا‌ها ضوابطی داریم که به بازرگانی دولتی هم مربوط است. چه برای جلوگیری از قاچاق و چه برای تنظیم بازار داخل باید متولی کالا ضوابط پیشنهادی خود را معرفی کند.

تا به حال چند بار طرح خود را معرفی کرده‌اند، اما خودشان اعلام می‌کنند به دلیل تکمیل نشدن سامانه "سیفا" امکان تکمیل ندارد. ما امروز به این ضوابط نیاز داریم. ما کلیت را به معاون اول منعکس کردیم و از وزارت جهاد پیگیری شده است. از سازمان حمایت هم به صورت موازی پیگیری کرده‌ایم، اما متولی اصلی و اجرا کننده قانون وزارت جهاد کشاورزی است.

سوال: نقص در کدام بخش‌های ساختار کنترل عرضه آرد است؟

آقای سروی: دوستان در بازرگانی دولتی ادعا دارند که سامانه‌ها تکمیل شده، اما نظارت و اشراف کافی در حوزه آرد و نان وجود ندارد. سامانه جامع انبار‌ها اجرا نشده، زمین‌ها به درستی ثبت نشده و مواردی از این قبیل که به دستکاه‌های مختلف مربوط است و اغلب تقصیر را گردن دستگاه دیگر می‌اندازند.

سوال:چرا سامانه شرکت بازرگانی دولتی در حوزه آرد و گندم تکمیل نشده است؟

آقای جلالی: ستاد مبارزه با قاچاق سامانه‌ای واحد از ما می‌خواهد که تمام موارد حوزه آرد و نان را در آن نظارت کند. ما از ۲۵ دی پارسال این سامانه را عملیاتی کردیم. ما جلسات مختلفی هم برگزار کردیم و بررسی ما نشان می‌دهد در بخش گندم مشکلاتی وجود دارد.

دولت موظف شده است برای جلوگیری از زیان کشاورزی حداقل قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام و گندم را خریداری کند. برآورد ما از تولید کندم ۱۲ میلیون تن بود که ۴.۵ میلیون تن آن به دست ما در دولت رسیده است.

الان امادگی داریم در بخش ارد امکان نظارت را فراهم کنیم، اما هنوز دسترسی ستاد مبارزه با قاچاق به آن باز نشده است. تا یک هفته دیگر این سامانه تکمیل و به ستاد قاچاق متصل خواهد شد

سوال: چه ساختاری بباید برای کنترل این بازار تعریف شود؟

آقای پرهام فر: گندمی که بار کامیون می‌شود پلاک، راننده و مبدا و مقصد مشخصی دارد، اما هنوز پیکره واحدی در این حوزه نداریم.

سوال: خلا اصلی ما در سازوکار کنترل قاچاق حوزه آرد و نان چیست؟

آقای شریفی: سامانه‌ها تا زمانی که امکان بررسی محصول و تبادل اطلاعات را به همراه نداشته باشد اثر بخشی لازم را نداشته است. در مورد این کالای خاص و مهم باید به صورت ویژه توجه داشته باشیم. مشکل کلی ما در بخش کشاورزی نداشتن آمار اطلاعات درست از سطح زیر کشت، تولید، صادرات و میزان نیاز به واردات است که مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

سوال: ادامه دار شدن این فرایند چه آسیب‌هایی را به همراه خواهد داشت؟

آقای سروی: با این روش کمبود و افزایش قیمت آرد و نان را در استان‌های مرزی شاهد خواهیم بود و قاچاق بیشتر خواهد شد. هنوز سامانه‌ای برای خرید گندم و نظارت بر آن نداریم، اما امکان مداخله بدون داشتن ابزار امکان پذیر نیست.

با این وضعیت فعلی باید اول کل زنجیره را در اختیار داشته باشند. شرکت بازرگانی دولتی متولی خرید تضمینی است پس باید پیش از کشت قرارداد خرید را بنویسد.

باید بداند در چه زمینی چه مقدار محصول تولید شده و در اختیار چه بخشی قرار خواهد گرفت. سال گذشته ۱۲ میلیون تن پیش بینی تولید داشتیم در حالی که ۴ میلیون تن خریداری داشتیم و این نشان دهنده خطا در پیش بینی‌ها و نتیجه نداشتن سامانه مناسب است.

سوال: با تکمیل این سامانه در یک هفته دست ستاد قاچاق بای مقابله با این موضوع باز خواهد شد؟

آقای پرهام فر: این که اطلاعات را در سامانه‌ای جمع آوری کنیم لازم است، اما کافی نیست. باید ضمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد تا با متخلفان برخورد شود.

در مورد بسیاری از کالا‌های دارای یارانه به همین روش در حال کنترل هستیم، اما هنوز ضوابط را به ما ابلاغ نکرده‌اند. در قالب عرضه خارج از شبکه ضوابطی است که دیگر در اختیار ما نیست. تبصره چهار و تخلفات قانونی برخورد بسیار سنگین تری دارد.

حداقل جریمه میزان کالا‌های یارانه‌ای دو برابر ارزش کالاست. ضوابط باید به ما ابلاغ شده و یک بار  بررسی شود تا برای تصویب به ریاست جمهوری تحویل داده شود.

سوال: شرکت بازرگانی دولتی این ضوابط را تا چه زمانی ابلاغ خواهد کرد؟

آقای جلالی: یکی از مشکلات اصلی در خروج آرد از شبکه یارانه‌ای است که انگیزه قاچاق را فراهم کرده است. ما در مدت یک هفته دستور العملمان را به ستاد مبارزه با قاچاق ابلاغ می‌کنیم.

برچسب ها: قیمت نان ، قاچاق کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام و درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
به خدا ۹۰ درصد نانواها ارد میفروشند فقط یک هفته پلس را شهرضا به اصفهان راببندید تا ببینید هر ۲۴ ساعت چند تن ارد قاچاق میشود ( فقط از این مسیر)حالا شهرهای دیگر چه خبره گزارش هم رسیدگی نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
هویدا
۱۵:۱۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی راحت میشه جلو همه چیزو گرفت.بعضیها نمیخاهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یارانه باید برداشته شود وکشور دچار آسیب نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید یک سامانه هم برای کنترل قاچاق آرد توسط شرکت های تولید آرد راه اندازی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دنبال گران کردن نان هستید و قاچاق را بهانه
Italy
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چرا آرد شده هر گونی 500 هزار تومن ؟؟؟؟
پس من دهاتی که برنج نمیخورم و روزی 60 عدد نان برای کارگر ها مصرف داریم و پخت میکنیم چه گناهی کردیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه چیزی دود کنید برای خودتون می ترسیم آخرش این همه هوش و استعداد چشم خورده بشه
کم فیلم بازی کنید ، خداییش این یارانه های غیر مستقیم برای بعضی ها شده
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۴۵ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق گازوییل . ارد . روغن خوراکی .و............ اینها به نظرشما بصورت کیلوگرم و یالیتر قاچاق می شود که جا ساز کنند و ماموران انتظامی و گمرک و سازمانهای نظارتی نببینند . متاسفانه همه این کالاها توسط ارزل و اوباش دولتی صادر می شود و در نهایت هم تحلیل گران به حساب بد مصرف کردن مردم می نویسند و در مصرف ما را با اروپا مقایسه می کنند و اگر ساختارهای اقتصادی درست نشود اش همان اش و کاسه هم همان کاسه خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط باید یارانه برداشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۹ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مثلا شماجرعت دارین جلو قاچاق کالابگیرین به این بهونه فقط میخاید گمرک ببندین روخیلی از کالاها مجددا گرونش کنید وی پولی از ملت بگیرین وبزنین بجیب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
داداش باید یکپارچه بشود و قیمت آرد رو آزاد اعلام کنند و فقط لواش پزی سهمیه داشته باشد و نظارت وکنترل دقیق تری داشته باشند تا توازن برقرار باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۶ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ، باید نظارت ها بیشتر شود البته برای نظارت هم باید ناظری گماشت و..... گویا برای صنوف واشخاص باید ناظر گذاشت دست از پا خطا نکنن!!!!!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
7891
۰۱:۱۰ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تحت هر شرایطی ما باید جلوی گرانی و هرج و مرج اقتصادی را بگیریم. این وضع از جنگ هشت ساله که چغر و بد بدن تر نیست. حتما مچ این گرانی ها را میگیریم. ولی وای به حال وروز خلاف کنندگان. یوم یعض الظلم علی یدیه. وای به روزی که دست ملت و دولت به گلوی متخلفین بازار برسد. ان روز هیچ کس یاری شان نمیکند و شفاعتی قبول نمی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
کی دزده؟
مسیولین
کی باید ساختار تو این همه سال می ساخت؟
مسیولین
چرا نساختن؟
چون دستشان رو می شد
چرا فقط دست مردم بستید برا دزدی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
از حمله سایبری بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تازمانی که قیمت آرد خام از پخت نان بیشتر است هیچ تغییر ایجاد نمیشود باید قیمت نان افزایش پیدا کند که انگیزه پخت بالا برود و دست قاچاقچیان کوتاه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
نانواییها نان نمی پزند و آردها را میفروشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من کارمند بانکی هستم که سفارش آرد از درگاه این بانک انجام میشود ، خیلی راحت دلالان آرد سهمیه دولتی را از نانوایها خریدراری میکنند و با قیمت چند برابر در اختیار قنادیها و دیگر اصناف مرتبط قرار میدهند ، البته نا گفته نماند که نانوایها هم سود خوبی میبرند. بازرسان محترم یکسری به این بانک بزنند و تراکنشهای دلالان محترم را ببینند که چطور آرد یارانه ای را خرید و فروش میکنند.بخدا اگر لازم باشد من حاضر به همکاری جهت قطع نمودن دست این اشخاص هستم.
Iran (Islamic Republic of)
شریف پور
۱۲:۱۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نانوای که صد یا صدو پنجاه کیسه ارد سهمیه داره چطور میتونه اردبفروشه مگه چقدر سهمیه داره روزی چهار یا سه کیسه ارد دو یا سه ساعت پخت نان میشه چه ربطی به نانوا داره کارخانه تولید اردی که میاد کارگاه تولید ماکرانی میزنه یا گندم از دولت یارانه میگیره تولید ماکارانی میزنه دلال خود کارخانه دار هست وگر ماهیانه صد صدو پنجاه کیسه ارد برای نانوا اردی نیست که بخواد بفروش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
قاچاق کالا ولی اقتصاد یک کشور هر روز روبه افول است و تعادل ندارد و با دنیا تعامل ندارد رخ می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آزادکنید یارانه را مستقیم به حساب خانوار ها بریزید دزدو پلیس بازی هم در نیاورید
Iran (Islamic Republic of)
عاشقان سردار پرند
۲۳:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دزد خود مسیولین هستن نه مردم عادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
آزادکنید یارانه را مستقیم به حساب خانوار ها بریزید دزدو پلیس بازی هم در نیاورید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خسته نباشید دلاور مردان . یک ساله که نانوایی ها تعطیل هستن و آردشون رو غیرقانونی میفروشن تازه الان میخواین کار کنید
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۱:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
برو بابا نانوا نانوا نکن اصلن همچین چیزی نیست نان نمی پزه یک ساله با این یارانه ها مردم بیچاره شدن حالا برو مکارنی و شرینی بخر
Iran (Islamic Republic of)
رفیعی
۱۹:۰۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
تنها راه نجات اینکه دولت سوبسید آرد را بردارد نان را رقابتی کند یارانه آرد را مستقیماً به خود مردم بدهید هر راهی غیر از این در آن فساد است هرچند که مافیا نخواهد گذاشت که این کار به سرانجام برسد با برداشتن یارانه آرد دست مافیا از بیت المال قطع می‌گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا را شکر دیگر ماکارونی هم نمیشود خورد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهمترین راه نجات کشور مبارزه با قاچاق کالاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دکتر دولت باید خودشو از انحصار بکشه بیرون هزاران نفر راهم باید استخدام کند تا نظارت کنند که در آخرهم شدنی نیست فقط بازار آزاد و رقابتی یارانه هم بصورت نقدی به حساب خانوار ریخته شود والسلام
آخرین اخبار