درگیری های اخیر فلسطینی ها با صهیونیست ها در مسجد الاقصی و حمایت های گسترده دیگر گروه های فلسطینی از هموطنان خود در بیت المقدس، به وضوح نشان می دهد 

همزمان با فرارسیدنِ ماه مبارک رمضان و حضور گسترده‌ترِ مسلمانان فلسطینی در مسجدالاقصی، نیرو‌های امنیتیِ رژیم صهیونیستی بر شدت اقدامات سرکوبگرانه خود علیه فلسطینی‌ها افزوده‌اند. در این راستا، یهودیان تندرو به بهانه برگزاری "عید پسح" و با همکاری نیرو‌های نظامی صهیونیست، نَه تنها رویه‌های خشنی را در قبال فلسطینی‌ها در پیش گرفته اند بلکه عملا مسجدالاقصی را نیز هتک حرمت می‌کنند. مساله‌ای که با واکنش گسترده جامعه مسلمانان فلسطینی، بویژه جریان مقاومت اسلامی در نوار غزه رو به رو شده است.

در این راستا، "حماس" و "جنبش جهاد اسلامی" در هشداری صریح به صهیونیست‌ها اعلام کرده اند که اگر آن‌ها بخواهند به این قِسم اقدامات خود علیه مسلمانان و حرمت مسجدالاقصی ادامه دهند، بایستی خود را آماده پذیرش تبعات اقدامات خود نیز کنند. از این رو، جریان مقاومت در روز‌های اخیر اقدام به شلیک بیش از ۳۰ راکت به سمت دریا (با هدف نشان دادن آمادگی خود به صهیونیست ها) کرده و در عین حال آژیر حمله موشکی به برخی مناطق صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه نیز به گوش رسیده است.

در مقابل، ارتش رژیم صهیونیستی هم اقدام به بماران مناطقی از نوار غزه کرده و در عین حال بر شدت اقدامات پلیسی خود در بیت المقدس و بویژه مسجدالاقصی افزوده است. در این راستا، اینطور به نظر می‌رسد که تحولات اخیر در مسجدالاقصی، حامل سه علت و پیامد خاص است که توجه به آن‌ها در تحلیل کلی مسائل جاری کاملا ضروری است.

یک: ایجاد درکی راهبردی در ملت فلسطین جهت مواجهه با رژیم صهیونیستی

اعتراضات گسترده اخیر فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی علیه نظامیان صهیونیست و متعاقبا حمایت گسترده کلیه اقشار و گروه‌های فلسطینی از آن‌ها را بایستی به مثابه جلوه‌ای عینی از ایجاد یک درک راهبردیِ جدید در ملت فلسطین و تقابلات آن‌ها با صهیونیست‌ها ارزیابی کرد.

درکی که به طور خاص به این نکته اشاره دارد که ساژشکاری و مذاکره با رژیم صهیونیستی در طول سال‌های اخیر، هیچ رهاوردی الا تقویت جاه طلبی ها، زورگویی‌ها و اقدامات غیرقانونی صهیونیست‌ها در رابطه با ملت فلسطین نداشته است. مساله‌ای که نمود‌های عینی آن را در قالب مذاکرت تشکیلات خودگردان فلسطینی با طرف اسرائیلی در چهارچوب مذاکراتی نظیر اسلو، کمپ دیوید ۱ و ۲، آناپولیس و ... شاهد بودیم و در تمامی آن ها، اسرائیلی‌ها نه تنها هیچ احترامی به حقوق ملت فلسطین نگذاشته اند بلکه عملا بر دامنه اشغالگری خود علیه این ملت نیز افزوده اند.

از این رو، هم اکنون تمامی فلسطینی‌ها چه آن‌هایی که در قالب نمازگزار و زائر در مسجدالاقصی حاضر می‌شوند، چه آن‌هایی که در کرانه باختری هستند، و چه جریان مقاومت که در نوار غزه حضور دارد، همه و همه گزینه راهبردی جهت استیفای حقوق خود از اسرائیل را با استفاده از زور و مقاومت تعریف کرده اند و به این درک رسیده‌اند که صهیونیست‌ها جز به حکمِ زور گردن نمی‌نهند (این رویکرد به ویژه در شرایطی که فلسطینی‌ها شاهد خیانتِ برخی کشور‌های عربی در عادی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی هستند، بیش از پیش از اهمیت برخوردار می‌شود).

مساله‌ای که در نوع خود موجب ایجاد نوعی بحران در نوعِ تفکر، گفتمان و محبوبیت تشکیلات خودگران فلسطینی نیز شده است. تشکیلاتی که در شرایط کنونی به جای توجه به منافع ملی ملت فلسطین، درگیر منازعات داخلی خود و تلاش‌های جریان‌های مختلف جهت جانشینی "محمود عباس" است (وی به شدت از بیماری رنج می‌برد).

 

میدل ایست مانیتور در گزارشی به قدرت مقاومت ملت فلسطین در ابعاد مختلف جهت ایجاد بازدارندگی در برابر اسرائیل اشاره کرده و عملا تاکید نموده که اکنون تمامی ملت فلسطین به مبارزه قهری با اسرائیل به مثابه گزینه راهبردی خود می‌نگرند.

دو: تقویت چشم انداز فروپاشی دولت "نفتالی بنت"

یکی از پیامد‌های عمده و اصلی درگیری‌های جاری در مسجد الاقصی برای رژیم صهیونیستی، سست شدنِ بیش از پیش بنیان دولت کنونی این رژیم به نخست وزیری نفتالی بنت است. این دولت که خود با ائتلافی ضعیف و شکننده و کسب نظر موافق ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم اسرائیل (کنست) موجودیت یافته، اکنون و بویژه تحت تاثیر تحولات مسجدالاقصی، با عقب نشینی برخی از جریان‌های مشارکت کننده در این ائتلاف و به طور خاص جریان الموحده به ریاست "منصور عباس" که چهار کرسی را در پارلمان اسرائیل در اختیار دارد رو به رو شده و عملا در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

فروپاشی که شاید پس از پایان تعطیلات "عید پسح" یهودیان و بازگشایی مجدد پارلمان رژیم صهیونیستی، اتفاق بیفتد و بار دیگر صهیونیست‌ها را گرفتارِ یک بحران و بن‌بست تمام عیار سیاسی کند.

فرانسه ۲۴ در مقاله‌ای به تضعیف ائتلاف تشکیل دهنده دولت "نفتالی بنت" نخست وزیر اسرائیل اشاره کرده و به نوعی از فروپاشی قریب الوقوع این دولت خبر داده است.

سه: ایجاد یک موازنه راهبردی جدید در چهارچوب مبارزات فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی

درگیری اخیر در مسجد الاقصی و اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها به رژیم صهیونیستی، حامل یک پیام راهبردی جدید نیز بود. در قالب این درگیری ها، نوعی اتحاد میان تمامی طیف‌ها و گروه‌های اجتماعی فلسطینی در "مقابله‌یِ سخت" با رژیم صهیونیستی به چشم می‌خورد. مساله‌ای که حداقل در سال‌های اخیر قابل مشاهده نبوده و اساسا یکی از مشکلات تاریخی مبارزات ملت فسلطین علیه اسرائیلی ها، وجود انشقاق در صفوف آن‌ها بوده است.

با این حال، همانطور که در جنگ ماه می‌سال ۲۰۲۱ نیز شاهد بودیم، این مولفه (اتحاد طیف‌ها و گروه‌های مختلف فلسطینی با یکدیگر) عملا هرگونه ماجراجویی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها را به امری پُرهزینه و خطرناک برای این رژیم تبدیل کرده است. در واقع، اگر در شرایط کنونی، صهیونیست‌ها بخواهند دست به ماجراجویی جدیدی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه بزنند، فلسطینی‌های کرانه باختری و آن دسته از فلسطینی‌هایی که در قلب اراضی اشغالی هستند و تابعیت اسرائیل دارند نیز (جمعیت آن‌ها قریب به دو میلیون نفر است)، به صورت متحد علیه صهیونیست‌ها وارد میدان خواهند شد.

البته که هرگونه اقدام صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری و حتی آن‌های که در اراضی اشغالی ساکن هستند نیز عملا با واکشن سنگین گروه‌های دیگر فسلطینی رو به رو خواهد شد. این موضوع موجب شده تا رهبران صهیونیست در هرگونه ماجراجوبی خو علیه فلسطینی ها، محاسبات جدیدی را مد نظر قرار دهند و بیش از گذشته، خود را در احترام به حقوق حقه فلسطینی‌ها متعهد بدانند.

میدل ایست مانیتور در گزارشی تاکید می‌کند که اسرائیل در برابر تهدیداتی ک با آن‌ها رو به رو است، به ویژه از جانب ملت فلسطین، بیش از هر زمان دیگری آسیب پذیر شده است. با ین حال، هیچ آمادگی را جهت مقابله با این حجم از تهدیدات ندارد و فضایی پُرهزینه و مملو از خسارت را در صورت درگیری با فلسطینی‌ها پیش رویِ خود می‌بیند.

منبع: جهان نیوز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.