جاده‌های خراسان جنوبی پارسال بیش از ۲۰۰ قربانی گرفته و نیاز است تا ایمن سازی جاده‌ها برای کاهش تلفات مورد توجه قرار گیرد.

خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری کشور است و جاده‌های آن نیز طولانی و برای رانندگان خسته کننده هستند.

چهار شریان اصلی در خراسان جنوبی وجود دارد که در مسیر کامیون‌ها و خودرو‌های ترانزیتی قرار گرفته و توجه به این چهار جاده باید در اولویت قرار گیرد.

بیرجند – قاین، بیرجند – نهبندان، طبس – یزد و دیهوک – راور چهار مسیر اصلی در خراسان جنوبی اند که عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا آمار تصادفات در این جاده‌ها بالا باشد.

رفع نقاط حادثه خیز، دوبانده سازی جاده ها، احداث و توجه به مجتمع‌های خدمات بین راهی و توجه رانندگان به اصول و مقررات ایمنی می‌تواند سبب کاهش آمار تصادفات در این جاده‌ها شود.

کاهش ضریب خطر با ایمن سازی نقاط حادثه خیز

رفع نقاط حادثه خیز یکی از عواملی است که می‌تواند در ایمن سازی جاده‌های استان نقش موثری داشته باشد و تا حد زیادی از خطرات جاده‌ها بکاهد.

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی  گفت: در سطح استان ۳۱ نقطه پر حادثه مصوب وجود دارد که از این تعداد ۱۳ نقطه تاکنون رفع شده و رفع خطر ۵ نقطه نیز در دست اجرا است.

نقاط حادثه خیز خراسان جنوبی باید رفع شود

او گفت: به طور میانگین رفع خطر نقاط در دست اجرا از پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی برخوردار است و در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز، امسال به بهره برداری خواهد رسید.

جلال زاده گفت: تاکنون عملیات رفع خطر در کیلومتر ۱۳۴ محور دیهوک - راور ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ همچنین در حدفاصل کیلومتر‌های ۱۸۲ تا ۱۹۱ این جاده نیز تعریض ۱۴ دستگاه ابرو لوله‌ای با پل باکسی ۷۰ درصد پیشرفت کرده است و تبدیل چند آبنما نیز در نقاط مختلف جاده در دست انجام است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی می گوید: تعریض ابنیه فنی ورودی بیرجند نیز ۲۰ درصد و ایمن سازی و اصلاح نقطه پر حادثه بهاباد ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

استراحتگاه، نیازی اساسی در جاده‌های کویری

مجتمع‌های خدمات رفاهی می‌توانند کمی از خستگی رانندگان بکاهند و یاریگر آن‌ها در مسافت‌های طولانی جاده‌های خراسان جنوبی باشند که این جاده‌ها به دلیل کویری بودن، خسته کننده اند و احتمال بروز حادثه در آن‌ها وجود دارد.

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی  گفت: در استان ۳۳ مجتمع خدمات بین راهی در حال ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای هستند و ۱۷ مجتمع نیز در حال ساخت هستند.

او گفت: در محور‌هایی که متقاضی ساخت مجتمع وجود داشته است، پس از ابلاغ دستور العمل رعایت فواصل بین مجتمع ها، فواصل معین رعایت شده است.

خراسان جنوبی نیازمند مجتمع های بین راهی بیشتری است

جلال زاده گفت: با توجه به فواصل ابلاغی بین مجتمع ها، در سایر محور‌هایی که مجتمع خدماتی رفاهی وجود ندارد، نقاط مدنظر مکان یابی شده که در فراخوان عمومی اطلاع رسانی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در خصوص احداث مجتمع خدمات رفاهی در دیگ رستم که یکی از محور‌های پر حادثه در حوزه شهرستان طبس است، گفت: مکاتباتی با سرمایه گذار مجتمع مذکور در خصوص ارائه مدارک و مستندات جهت طرح در کمیسیون صدور موافقت اصولی انجام شده  اما هنوز مدرکی دریافت نشده است.

روند رو به رشد مجروحین و فوتی‌ها در تصادفات

همه ساله عوامل انسانی و غیر انسانی دست به دست هم می‌دهند تا حوادث ناگواری در جاده‌های استان رخ دهند و جان افراد زیادی گرفته شود به طوری که تا اواخر اسفند پارسال، ۲۵۰ نفر در ۱۳ هزار تصادف رخ داده در استان جان باخته اند.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در سال ۹۹ این چهار محور ۴۳ تصادف منجر به فوت را شاهد بوده اند که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۵ تصادف رسیده است.


بیشتر بخوانید


او گفت: بیشترین تصادف منجر به فوت مربوط به جاده بیرجند – نهبندان با ۲۳ مورد در سال ۹۹ و ۲۲ مورد در سال ۱۴۰۰ بوده است و فوتی‌ها در سال ۱۴۰۰، ۷۰ مورد بوده است که این آمار در سال ۹۹، تعداد ۵۹ فوتی را نشان می‌دهد.

سرهنگ رضایی از وقوع ۲۸۹ تصادف جرحی در این چهار جاده در سال ۹۹ خبر داد و گفت: این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۳۳۷ مورد رسیده که در مجموع افزایش داشته است.

 او گفت: عوامل مختلفی در بروز حوادث ترافیکی نقش دارند، اما عدم توجه به جلو با ۴۳ درصد، عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه ناشی از سرعت زیاد با ۲۲ درصد و تجاوز به چب با ۸ درصد بیشترین عوامل تصادفات بوده اند.

در برخی از جاده‌ها تعداد تصادفات، فوتی‌ها و مجروحین با کاهش رو به رو بوده است، اما در مجموع این آمار نسبت به سال ۹۹ افزایشی بوده است.

جاده‌هایی که امن نیست

راه به عنوان یکی از چهار عامل موثر در بروز تصادفات رخ داده در محور‌های چهارگانه مورد نظر (بیرجند – قاین، بیرجند – نهبندان، دیهوک – راور، طبس یزد) که دارای نواقصی هستند تأثیر گذار است.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از جمله نواقص این جاده‌ها می‌توان به عرض کم، مجزا نبودن خطوط رفت و برگشت، اختلاف سطح سواره رو با اراضی حاشیه، عدم ایمن سازی دهانه پل‌ها و طول زیاد جاده‌ها اشاره کرد.

او گفت: یکنواختی مسیر، فقدان جاذبه طبیعی و کمبود مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی، عدم رفع مقاطع پرتصادف و بعضاً رویه نامناسب جاده نیز در بروز تصادفات در جاده‌های استان نقش دارد.

جاده های خراسان جنوبی کویری است

سرهنگ رضایی گفت: در جاده‌های بیابانی استان به خصوص جاده طبس – یزد و دیهوک – راور خستگی رانندگان بیشتر است و خستگی و خواب آلودگی سهم زیادی در عوامل بروز تصادفات دارد.

رئیس پلیس راه استان از رانندگان خواست با توجه به بروز اغلب تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها، توجه رانندگان در طول رانندگی و در هنگام تردد در این فواصل بیشتر از سایر اوقات باشد.

پیش بینی رشد دوبانده سازی در سال ۱۴۰۱

اختصاص اعتبار به محور‌های شریانی لازمه ایمن سازی و دوبانده سازی آن‌ها است و پیش بینی شده  تا در سال ۱۴۰۱، اعتبار مربوط به چهار جاده مذکور افزایش پیدا کند تا شاید بخشی از عقب افتادگی‌ها در حوزه دوبانده سازی جاده‌ها جبران شود.

  مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی  گفت: در مجموع پارسال ۱۸۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان اعتبار برای رسیدگی به  چهار جاده  بیرجند – قاین، بیرجند – نهبندان، دیهوک – راور و طبس – یزد     اختصاص یافته  که بیشترین میزان مربوط به جاده بیرجند – قاین بوده است.

او گفت: پیش بینی می‌شود امسال این رقم به ۴۱۰ میلیارد و ۴۹۶ میلیون تومان برسد و پیش بینی‌ها بر اساس بودجه ۱۴۰۱ است.

داعی  گفت: جاده بیرجند – قاین تا خضری ۱۷۳ کیلومتر طول دارد که ۱۸ کیلومتر آن در دست اجرا است و پارسال ۱۲ کیلومتر و در سال ۹۹ نیز حدود ۱۷ کیلومتر آن دوبانده شده است و در مجموع ۱۵۳ کیلومتر از این محور دوبانده شده است.

اعتبارات دوبانده سازی جاده های خراسان جنوبی افزایش می یابد.

او گفت: محور بیرجند – نهبندان – زاهدان تا انتهای حوزه استحفاظی خراسان جنوبی ۲۴۱ کیلومتر است که ۱۱۸ کیلومتر آن در دست اجرا است و پارسال ۶ کیلومتر و در سال ۹۹ نیز ۴ کیلومتر از آن دوبانده شده است و در مجموع ۸۵ کیلومتر از آن دوبانده شده است.

 به گفته داعی  تنها ۱۱ کیلومتر از جاده طبس – یزد تاکنون دوبانده شده و  ۲۵ کیلومتر از این جاده در حال دوبانده سازی است و در سال ۹۹ نیز ۶ کیلومتر آن دوبانده شده است.

جاده‌های مرگ نیازمند توجه

خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که در نوروز ۱۴۰۱ جزو استان‌های پرتردد بوده است و ترانزیتی بودن جاده‌های آن نیز سبب افزایش سطح تصادفات شده است.

در این بین نیاز است تا با انجام اقداماتی، حوادث رانندگی کنترل شود و ایمنی جاده‌ها نیز افزایش پیدا کند.

جاده ها نیاز به توجه دارند

ساخت مجتمع‌های بین راهی با وجود کویری بودن جاده‌های خراسان جنوبی امری ضروری است، اما گویا سرمایه گذاران از این امر استقبال چندانی ندارند.

از طرفی رفع نقاط حادثه خیز نیز می‌تواند به افزایش سطح ایمنی جاده‌ها کمک کند، زیرا در بسیاری از جاده‌های استان به خصوص جاده‌های ترانزیتی، نقاط حادثه خیز منجر به حوادث ناگواری می‌شود.

دوبانده سازی جاده‌های خراسان جنوبی نیز نیازمند اعتبارات کلانی است که گویا امسال این اعتبارات افزایش خواهد یافت و شاهد دوبانده سازی مقدار بیشتری از جاده‌های استان خواهیم بود.

طول راه‌های خراسان جنوبی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر است که ۱۱ هزار کیلومتر آن راه روستایی است و حدود ۲ هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیت در استان وجود دارد.

گزارش از زهرا رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.