رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد مخدر، موجب شده معتادان به سرقت روی آورند.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر گیلان از افزایش ۵۰ درصدی قیمت مواد مخدر خبر داد و گفت: با توجه به ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان به عنوان خاستگاه مواد مخدر، این مواد افیونی کاهش و قیمت آن افزایش یافته است.

به گفته علی احمدپور، رده سنی معتادان بین ۲۴ تا ۴۵ سال است و ماموران مبارزه با مواد مخدر پارسال حدود ۲۳ هزار معتاد، نگهدارنده و توزیع کننده مواد مخدر را در استان دستگیر کردند که با توجه به وضعیت موجود و احتمال افزایش بزه کاری‌های اجتماعی مانند سرقت؛ جمع آوری معتادان با تلاش بیشتر در دستور کار است.

رییس پلیس آگاهی گیلان با بیان اینکه ۹۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس آگاهی، مربوط به سرقت است، گفت: ۷۵ درصد سارقان معتاد هستند و تعداد سرقت‌ها در یک ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو درصد افزایش یافته و با توجه به گرانی مواد مخدر، احتمال افزایش سرقت از سوی معتادان نیز وجود دارد.

به گفته علیرضا حدادی، پلیس تلاش خود را برای جمع آوری و ساماندهی معتادان انجام می‌دهد و تعداد دستگیری سارقان در یک ماهه نخست امسال ۱۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال است.

بیشتر این سرقت‌ها شامل: سرقت وسایل ماشین، موتور، سیم برق و وسایل در دسترس است و نصب دزدگیر، آژیر، دوربین مداربسته، روشنایی، اطمینان از ریموت‌های در‌های کرکره‌ای، قفل و کلید منازل، بسته بودن در‌ها و پنجره‌های منزل و مغازه و داشتن حفاظ، در‌های ضد سرقت، بیمه سرقت و مجهز شدن به سامانه‌های هوشمند مراقبتی و ضد سرقت «مها» وصل مستقیم به پلیس، از جمله راه‌های پیشگیری از سرقت است.

گذاشتن خودرو در پارکینگ یا مجهز بودن به دزدگیر آژیر دار و روشن نگذاشتن و رها نکردن لحظه‌ای آن برای خرید از دیگر موارد برای در امان ماندن خودرو‌ها از سارقان است.

جمع آوری و ساماندهی کامل معتادان را نیازمند تعامل همه‌ی نهاد‌های مرتبط مانند، بهزیستی و شهرداری است و علاوه بر تلاش‌های نهاد‌های مرتبط، خود مراقبتی و خود پلیسی مردم می‌تواند نقش مهمی در امنیت و حراست از اموال و کاهش میزان سرقت‌ها داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.