اجرای طرح غربالگری چشم کودکان در همدان

کودکان همدانی در مراکز مثبت زندگی بهزیستی غربالگری بینایی می‌شوند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: طرح غربالگری بینایی کودکان در ۴۶ مرکز مثبت زندگی و ۹ پایگاه دائمی با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی برای جامعه هدف در حال اجرا است.

ابوالفضل باب الحوائجی گفت: طرح غربالگری بینایی با هدف پیشگیری از تنبلی چشم در این مراکز برای سنجش بینایی ۴۶ هزار کودک سه تا ۶ ساله پیش‌بینی شده است.

او گفت: کودکان سالم در غربالگری کارت سلامت دریافت می‌کنند، اما کودکان مشکوک به مداخلات تخصصی با خدمات رایگان ارجاع داده می‌شوند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: تمامی این مراکز در ساعات اداری و پایگاه دائمی شهرستان همدان در ساعات بعدازظهر نیز آماده پذیرش و ارائه خدمات به مراجعه کنندگان است.

به گفته باب الحوائجی برنامه پیشگیری از تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی ویژه کودکان از اول اردیبهشت ماه همزمان با سراسر کشور در همدان نیز آغاز شده است.چ

به گفته او بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم قبل از پنج سالگی است که در صورت تشخیص و درمان به موقع بینایی کامل به دست خواهد آمد.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان  هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از بروز مشکلات در آینده برای کودکان و پیشگیری از بیماری‌های چشم آن‌ها دانست.

باب الحوائجی گفت: طرح غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در سال گذشته برای ۸۵ درصد از جامعه هدف با فراوانی بیشتر در شهر‌های نهاوند، رزن، بهار و فامنین اجرا شد.

او گفت: در سال گذشته با انجام غربالگری بینایی برای بیش از ۳۹ هزار کودک جامعه هدف استان، تعداد سه هزار و ۵۳۱ کودک نیازمند به مداخلات تخصصی شناسایی شدند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: مبلغ ۷۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برای تهیه عینک به ۲۰۳ کودک در سال گذشته پرداخت شد.

باب الحوائجی گفت: در سال گذشته هفت کودک نیازمند به عمل جراحی چشم شناسایی شدند که پنج نفر از آنان با کمک هزینه بهزیستی به مبلغ ۱۱ میلیون تومان و ۲ نفر نیز با کمک خیرین درمان شدند.

او گفت: کودکانی که در طول طرح پیشگیری از تنبلی چشم سنجش بینایی می‌شوند در صورت نیاز به کمک برای تامین هزینه عینک و جراحی چشم از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: تمامی کودکان سه تا ۶ سال باید هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند.

باب الحوائجی گفت: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول، تکرار غربالگری در سال‌های بعد ضروری است، زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

اوگفت: طرح غربالگری بینایی با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی، بدون تماس فیزیکی و با استفاده از دستگاه اپتیک پلاس (Plass optik) و E چارت انجام می‌شود.

سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان گفت: بی‌توجهی به غربالگری بینایی و شنوایی می‌تواند کودکان معلول به جامعه تحمیل کند، پس بهتر است با غربالگری به‌موقع از بروز معلولیت ناشی از برخی بیماری‌ها جلوگیری شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار