رییس شورای اسلامی شهر یزد گفت: در پی وقوع بارش‌های اخیر و خسارت‌های ناشی از آن، یافتن راهکار‌های پیشگیری از چنین حوادثی مهم است و نه یافتن مقصر حادثه.

سیفی گفت: بارندگی روز شنبه به مدت حداکثر ۵۰ دقیقه و بین ۲۵ تا ۳۰ میلیمتر بوده است و نقص سیل‌بند در محدوده جنوبی کمربندی یزد، حجم بارش و آب‌های سطحی بالادست کوه‌های مشرف به پارک کوهستان و کوه‌های اطراف از جمله نکات بسیار مهم این حادثه است.

او گفت: این حجم بارندگی تنها در یک نقطه خاص از شهر با این شدت انجام شده و گرچه هواشناسی وقوع بارش را پیش بینی کرده بود، اما وضعیت قرمز اعلام نشده بود.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر یزد: در حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه پس از بارندگی، آب گرفتگی معابر یزد مانند دفعات قبل بود و شهرداری در حال دفع این آب‌ها بود، اما پس از آن بحران آغاز شد.

سیفی گفت: براساس اعلام سازمان آب منطقه‌ای و هواشناسی، این اتفاق در یزد پس از ۱۰۰ سال رخ داده و دوره چنین بارندگی هر صد سال یک بار است.

او گفت: چنین بحران‌هایی، صرفا مخصوص یزد نیست و علی‌رغم تمام پیشرفت‌هایی که امروزه در خصوص مدیریت بحران حاصل شده، حتی در کشور‌های پیشرفته نیز نمی‌توان به صورت کامل مجموعه اقدامات مدیریت بحران را زیر سوال برد.

سیفی درباره نحوه پوشش رسانه‌ای بحران سیل یزد گفت: طبیعتاً نکات منفی بحران بیشتر است، اما صرف بیان نکات منفی از سوی برخی رسانه ها، حاصلی جز تضعیف روحیه شهروندان را به دنبال ندارد و امیدواریم که رسانه‌ها علاوه بر پرداختن به اطلاع‌رسانی صحیح، زمینه تقویت روحیه مجموعه عوامل موثر در کنترل و مدیریت بحران را به وجود آورند.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر یزد: برخی رسانه‌ها نیز این بحران را بهانه‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی خود قرار داده که در دنیای سیاسی کنونی چنین چیزی کاملا عادی است.

او گفت: همچنین خروج شهروندان پس از ۴۰ دقیقه از منازل برای مشاهده باران و وضعیت جوی از عوامل ایجاد بحران و ترافیک بوده و در نتیجه امکان حضور خودرو‌های امدادی و راهسازی در محل‌های مورد نیاز وجود نداشت.
محسن ابوترابی رئیس کمیسیون محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد گفت: حادثه بارندگی سال ۹۷ در طول ۲ روز ۴۰ میلی‌متر بود، اما در بارندگی اخیر در مدت ۵۰ دقیقه ۲۷ میلی متر بارش به وقوع پیوست و اکنون آنچه مهم است، آمادگی برای مدیریت و پیشگیری از بحران است.

عضو شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه در گذشته هم بارش‌های شدیدی در سطح شهر یزد انجام شده گفت: امروزه بر خلاف گذشته مسیل‌های یزد و رودخانه و همچنین سیل بند‌ها دستکاری شده و حادثه سیلاب اخیر نتیجه دستکاری سیل‌بند در اطراف اراضی پارک علم و فناوری است.

محمدباقر پارسائیان رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر یزد نیز گفت: مباحث مرتبط با جریان سیل اخیر شامل دو نکته است که یک مورد مربوط به خارج شهر و تخریب سیل‌بند است و بحث دیگر به داخل شهر مرتبط می‌شود.
او گفت: در ارتباط با داخل شهر، آب باید به رودخانه شهر وارد می‌شد، اما اکنون مسیر رودخانه مشخص نیست.
پارسائیان با بیان اینکه مسیر رودخانه و حریم آن هم با مشکلات بسیار جدی روبرو هستند گفت: ما در سال‌های اخیر شعار‌های زیادی برای احیای رودخانه یزد دادیم، ولی همچنان این رودخانه با مشکل بسیار جدی روبرو است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار