روی آوردن فرانسه به گاز «بیو متان» به جای گاز وارداتی از روسیه

رسانه‌های خبری تایید کردند فرانسه درتلاش است با تولید بیوگاز بتواند از زیر فشار تحریم گاز روسیه فرار کند.

فرانسه در تلاش برای کاهش وابستگی خود به گاز طبیعی وارداتی از روسیه، می‌خواهد تولید گاز بیومتان از ضایعات کشاورزی را افزایش دهد.

به گزارش آر تی، فرانسه امیدوار است بیوگاز بتواند در کمتر از ده سال، جایگزین سوخت وارداتی از روسیه شود. کشاورزان فرانسوی از تلاش اروپا برای کنار گذاشتن گاز روسیه حمایت کرده و در حال برنامه ریزی برای راه اندازی تأسیسات جدید تولید سوخت زیستی هستند. ایستگاه‌های سوخت زیستی کوچک در حال حاضر، سوخت صد‌ها یا هزاران خانوار را تأمین می‌کند. با این حال، بعید است راه حل بیوگاز، جایگزینی سریع برای منابع انرژی وارداتی از روسیه باشد.

بنا بر گزارش ها، مقامات فرانسوی از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، چندین گام برای تسریع توسعه بیومتان برداشته اند. نمایندگان بخش صنعت فرانسه اعلام کردند بیومتان حدود یک درصد از نیاز‌های انرژی فرانسه را در سال ۲۰۲۱ برآورده کرد و انتظار می‌رود این رقم در سال جاری به حداقل ۲ درصد افزایش یابد.

گازی که از ضایعات کشاورزی به دست می‌آید، می‌تواند تا سال ۲۰۳۰، ۲۰ درصد گاز مصرفی فرانسه را تشکیل دهد که بیشتر از گاز وارداتی فرانسه در سال گذشته از روسیه خواهد بود.

به گفته آندره هوربلت، سخنگوی انجمن بیوگاز آلمان، تولید بیومتان ممکن است ظرف چند سال دو برابر شود، اما ارزان نخواهد بود. هوربلت توضیح داد: «استفاده از بیوگاز برای تولید برق، گرانتر از انرژی خورشیدی و بادی است و همیشه همینطور خواهد ماند.»

شایان ذکر است که همزمان با حمله روسیه به اوکراین، کشور‌های مختلف تحریم‌های سنگینی را علیه این کشور اعمال کردند. کشور‌های اروپایی نیز علی رغم نیاز مبرمی که به نفت و انرژی روسیه دارند با فشار آمریکا مجبور به تحریم انرژی روسیه نیز شدند. روسیه سی درصد از نفت و چهل درصد از گاز وارداتی اتحادیه اروپا را تامین می‌کند و بدون در نظر گرفتن منابع انرژی روسیه نمی‌توان از امنیت انرژی در اروپا سخن گفت.

پیش از این نیز روزنامه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا پس از تحریم واردات انرژی روسیه، در حال تقویت همکاری‌ها با کشور‌های آفریقایی به منظور جایگزین واردات گاز از روسیه است. کشور‌های غربی قاره آفریقا مانند نیجریه، سنگال و آنگولا ظرفیت‌های بکر و دست نخورده‌ای در زمینه گاز طبیعی مایع دارند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه تمام فاضلاب مستراح های اروپا را ببرن تو فرانسه // شاید بتونه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
غلط کرده بتونه یه مملکت را با گاز فاضلاب به خود کفایی برسونه
آخرین اخبار