برخی منابع پارلمانی عراق تاکید کردند دخالت ترکیه در مسائل داخلی عراق کاملا آشکار است.

علی الکاتب، خبرنگار شبکه الاخباریه سوریه در بغداد گزارش داد: پس از دخالت آشکار ترکیه در مسائل داخلی عراق، دولت اردوغان با اعزام نیرو‌های خود برای اشغال خاک عراق، گام خطرناک تری را برداشت. ترکیه و آمریکا پشت پرده بن بست سیاسی در عراق و جلوگیری از انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر در این کشور پس از گذشت بیش از شش ماه از انتخابات پارلمانی، قرار دارند. 

یک منبع در پارلمان عراق گفت: عراق تا این لحظه از نظر سیاسی و حتی از لحاظ مسائل امنیتی، ضعیف عمل کرده است و برای مانور دادن روی طرف مقابل و خارج شدن از این تجاوزات و مقابله با آن، قدرتی ندارد. از اینرو ترکیه به طور گسترده به سمت عراق دست درازی کرده و شمال این کشور را هدف حمله قرار می‌دهد و در شمال عراق طمع ورزی می‌کند.

این خبرنگار در ادامه افزود: آنکارا که مراتب اعتراض عراق به سفیر ترکیه در بغداد را نادیده گرفت و بر خلاف عرف دیپلماتیک به آن پاسخی نداد، همچنان نیرو‌های خود را به عمق عراق اعزام می‌کند تا تامین امنیت مناطقی را حفظ کند که آن را منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری داخل عراق نامیده است. برخی ناظران معتقدند که این اقدام ترکیه زمینه سازی برای طرح اردوغان به منظور تسلط بر دو استان نینوا و کرکوک است.

یک منبع دیگر در پارلمان عراق در تایید این موضوع گفت: طمع ورزی‌های ترکیه در شمال عراق کاملا آشکار است. این طمع ورزی‌ها فقط به مناطق مرزی محدود نمی‌شود، بلکه متاسفانه حتی شامل استان کرکوک هم می‌شود. این عملیات همچنان ادامه دارد و دخالت آشکار در مسائل داخلی عراق و نقض حاکمیت این کشور به شمار می‌آید. متاسفانه دولت الکاظمی در برابر این اقدامات سکوت کرده و تدابیر واقعی حتی در سطح وزارت امور خارجه عراق اتخاذ نشده است و نیرو‌های امنیتی باید برای حفظ امنیت این مناطق اقدام کنند.

خبرنگار الاخباریه در پایان نیز اعلام کرد در سایه انتخاب نشدن رئیس جمهور و نخست وزیر در عراق، فراکسیون‌های پارلمان عراق تاکید کردند راه‌های مقابله با اشغالگران ترکیه‌ای و جلوگیری از اجرای طرح‌های شیطانی ترکیه را در رأس برنامه‌های خود قرار خواهند داد. تلاش‌های اردوغان برای صادر کردن بحران‌های داخلی خود از طریق اشغال خاک عراق، تلاش‌های محکوم به شکست است که بسیاری از بحران‌های داخلی را برای او به دنبال خواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
عراق کشوری نیست که بتونه خودش رو اداره کنه مثل یک دوچرخه ای است که صاحب نداره و هرکسی از راه رسید سوارش میشه
آخرین اخبار