وزیر علوم گفت: هدایت های تحمیلی به جای هدایت تحصیلی در انتخاب رشته داوطلبان، شخصیت های علمی را دچار خدشه خواهد کرد.

محمد علی زلفی گل در نهمین جشنواره آموزشی دانشگاه تهران گفت: برخی از رشته ها پرمتقاضی هستند و برخی رشته‌های علوم پایه و انسانی مورد کم مهری داوطلبان قرار گرفته اند. توزیع متوازن استعداد‌ها باید در رشته‌های مختلف وجود داشته باشند.

به گفته وی رشته‌های علوم پایه و انسانی بنیان پیشرفت علمی و اجتماعی هستند.

او گفت: چنانچه توزیع متناسب استعداد‌ها را نداشته باشیم و به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی داشته باشیم؛ شخصیت‌های علمی کشور آسیب می‌بینند. هم اکنون داوطلبان بر اساس علاقه رشته‌های دانشگاهی را انتخاب نمی‌کنند؛ بلکه بر مبنای شغل آینده به انتخاب رشته می‌پردازند.

به گفته وزیر علوم اگر علوم پایه ضعیف شود، تمام علم کشور تضعیف خواهد شد و امروز در مدارس تیزهوشان به رشته‌های انسانی بها داده نمی‌شود و رشته‌ ریاضی هم در حال کمرنگ شدن است.

او گفت: بیش از ۲۰ میلیون تحصیل کرده دانشگاهی داریم که نشانه سطح سواد جامعه است . در وزارت علوم تلاش می‌کنیم که سقف پرواز را برای استادان و یاوران علمی افزایش دهیم. در حال طراحی سیستمی هستیم که انگیزه اعضای هیئت علمی و آئین نامه‌های تشویقی را افزایش دهیم.

به گفته وی اگر آموزش کشور ضعیف شود، پژوهش هم ضعیف خواهد شد. با توسعه تحصیلات تکمیلی توجه به دانشجویان کارشناسی کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار