معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نقش سمن‌ها در مدیریت حوادث و بلایا را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت : سازمان‌های مردم نهاد فارغ از هرگونه تعصب و سوگیری می‌توانند نقش خود را در هریک از فاز‌های چرخه مدیریت بحران ایفا کنند.

ابراهیم شکیبا گفت : یکی از مهمترین ویژگی‌های سازمان‌های مردم نهاد چابکی و سرعت عمل در گسیل به منطقه تحت تاثیر حوادث و مخاطرات و همچنین ارزیابی‌های اولیه است.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه توسعه پایدار بدون در نظر گرفتن رویکرد کاهش خطر و بلایا امکان پذیر نیست و در این میان این سازمان‌ها هستند که می‌توانند نقش هماهنگی و پل واسط بین دولت و مردم را به خوبی بازی کرده و امور مربوطه را تسهیل کنند.

سمن‌ها در این زمان گروه هدف ویژه و پرخطری را مدنظر قرار داده و با ارائه خدمات مشخص به آنان می‌توانند در کاهش آسیب موثر باشند.

ارتقاء آگاهی در خصوص پیشگیری از مخاطرات، اقدامات کاهش آسیب، حمایت‌های روانی و هماهنگی جامعه محلی با سازمان‌های مسوول نیز از جمله ظرفیت‌های آنان است.

سمن‌ها با سازماندهی تیم‌های امدادی محلی که علاوه بر شناخت منطقه به آداب و سنن، زبان و فرهنگ منطقه نیز آشنایی دارند در ارائه خدمات به مناطق حاشیه‌ای و محروم منطقه تحت تاثیر مخاطره، بسیار کارآمد عمل می‌کنند.

در سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در شهر سندای ژاپن ۱۸ مارس ۲۰۱۵، راهبرد بین المللی کاهش خطر و بلایا تحت عنوان ـ «سند سندای» به تصویب رسید که خروجی مورد انتظار این سند پس اجرا تا سال ۲۰۳۰، کاهش اساسی خطر، تلفات جانی و خسارت ناشی از بلایا به معیشت، سلامت، سرمایه‌های اقتصادی، فیزیکی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کسب و کار در جوامع و کشور‌ها تعیین شد.

برای تحقق این هدف باید اقداماتی مانند پیشگیری از خطرات جدید و کاهش خطر و بلایا از طریق اجرای یکپارچه و فراگیر اقتصادی، ساختاری، قانونی، اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی، زیست محیطی، فناوری، سیاسی و نهادی که مواجهه با مخاطرات و آسیب پذیری در برابر بلایا را کاهش داده و آمادگی برای پاسخ و بازتوانی پس از حوادث و تاب آوری در برابر بلایا را افزایش داد.

بدون شک برنامه ریزی در جهت ارتقا ظرفیت‌های جامعه می‌تواند به کاهش خطر و توانمندی افراد، سازمان‌ها و جوامع در جهت مدیریت خطر بلایا منجر شود.

از جمله این اقدامات می‌توان به لحاظ کردن این اسناد در سیاست ها، برنامه ها، طرح ها، تخصیص بودجه پایدار در تمام سطوح سیاستگذاری، آموزش عمومی، تخصصی و فنی اشاره کرد، زیرا دولت‌ها مسوولیت حفاظت از شهروندان و دارایی‌های ملی را بر عهده دارند.

در مدیریت جامعه محور مشارکت، توانمندسازی و حس مالکیت و تعلق به برنامه‌ها از ویژگی‌های اصلی می‌باشد و مردم محلی باید از مخاطرات منطقه خود اطلاع داشته باشند، از پیامد‌های احتمالی که خانواده و جامعه آن‌ها را تهدید می‌کند، آگاه باشند و به هشدار‌های مخاطرات در منطقه آشنایی داشته و نسبت به آن اقدامات مناسب انجام دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.