در بخشنامه مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش و پرورش کیفیت آموزشی و در چند بند نحوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی، دوره اول آموزش متوسطه، دوره دوم آموزش متوسطه نظری، دوره دوم آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش تشریح شده است.
نکات قابل توجه در مورد برنامهریزی طراحی سوالات و برگزاری امتحانات نهایی و غیر نهایی:
توجه به مراقبتهای بهداشتی، برنامهریزی برای بهبود عملکرد دانش آموزان، بارم بندی سوالات امتحانات نهایی، ارزشیابی بخش شنیداری درس زبان در دورههای متوسطه اول و دوم، احتمال قطع برق در مدارس و نحوه مواجه با آن، پیش بینیها یا انجام مکاتبات با ادارات برق و معرفی حوزههای امتحانی.