"آوریل ۱۹۹۹" اریک هریس و دیلن کلبولد دو نوجوان آمریکایی به دبیرستان کلمباین در ایالات متحده حمله و به صورت هیستریک به سمت دانش آموزان و معلمان تیراندازی کردند.
در این حمله خونین علاوه بر یک معلم منجر به کشته شدن ۱۲ دانش آموز شد و سپس این دو نوجوان با سلاح گرم یکدیگر را کشتند.
پس از تحقیقات فراوان، دانشمندان دریافتند که ممکن است مربوط به بازی تیراندازی معروف DOOM باشد، زیرا دو نوجوان این بازی را تا حد جنون دوست داشتند.
حادثه مدرسه کلمباین تنها حادثهای نیست که مستقیماً به بازیهای الکترونیکی مرتبط شده است، لیست بسیار طولانی در این زمینه وجود دارد.
به عنوان مثال، ما حادثه نوجوان ناتون بروکس را داریم که بروکس به والدینش در حالی که خواب بودند شلیک کرد، زیرا آنها او را تنبیه و او را از بازیهای الکترونیکی منع کرده بودند.
اگرچه استفاده اشتباه از بازیهای الکترونیکی ممکن است واقعاً مشکلات روانی جدی ایجاد کند، اما این بازیها میتوانند جنبه کاملاً متفاوتی داشته باشند، چهرهای برخلاف تصور غالب در ذهن ما از بازیهای الکترونیکی، به گونهای که ممکن است این بازیها فرشته رحمتی باشند که به درمان بیماریهایی مانند اوتیسم کمک کنند!
اوتیسم یکی از حوزههایی است که سازندگان بازیهای الکترونیکی با تلاشهای فراوان برای ارائه درمانهای مؤثر با استفاده از بازیهای الکترونیکی در تلاش برای یافتن آن هستند و در طول سالهای گذشته این رشته شاهد پیشرفتهای چشمگیری بوده است، چه کسانی باور میکردند که بازیها ممکن است یکی از ابزارهای کمک به مقابله با اوتیسم باشند.
اوتیسم چیست؟ و چه علائمی دارد؟
اوتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که با اختلال در تعامل و ارتباطات اجتماعی اعم از کلامی یا غیر کلامی، علاوه بر وجود برخی عبارات و حرکات تکراری و محدود مشخص میشود.
طیف اوتیسم را میتوان در سه سال اول زندگی کودک کشف کرد. فرد مبتلا به اختلال اوتیسم ممکن است از توجه ضعیف یا وجود برخی مشکلات در ارتباطات و بیان کلامی و غیرکلامی رنج ببرد.
آیا اوتیسم با بازی قابل درمان است؟
در نزدیکی دانشگاه کالیفرنیا، آزمایشگاه The Research on Autism and Development RAD قرار دارد. این آزمایشگاه یک طرح پیچ و خم داری با الهام از بازی Tetris با ساختمانهای چوبی قهوهای دارد. یکی از کارآموزان آنجا تیشرتی بر تن دارد که روی آن نوشته شده است «ما داریم بازیهای فکری انجام میدهیم»، در حالی که دیگری تی شرتی با شخصیت معروف ماریو به تن دارد.
ما در مورد آزمایشگاهی صحبت میکنیم که به درمان طیف اوتیسم میپردازد؛ این آزمایشگاه معتقد است که بازیهای الکترونیکی ممکن است راهی برای بهبود شاخصهای شناخت و توجه کودکان اوتیسم باشد.
طبق آمار، کودکان مبتلا به اوتیسم در مقایسه با کودکان معمولی، دو برابر بیشتر از کودکان عادی، توانایی سپری کردن زمان مقابل بازیهای الکترونیکی را دارند که ایده درمان آن با بازیهای یارانهای از این جهت به ذخن مسئولان آزمایشگاه رسیده است.
از آن جایی که کودکان در طیف اوتیسم جذب بازیهای الکترونیکی میشوند، چرا بازیهایی را پیشنهاد نمیکنیم که به بهبود شناخت و تمرکز کمک میکنند، بهویژه که این بازیها حاوی اهداف خاصی هستند که باید در هر مرحله به آن دست یافت؟
مقصود ما بازیهایی علمی است که برای اهداف صرفاً پزشکی ساخته شده اند، بنابراین این بازیها بسیار طولانیتر از روند توسعه بازیهای تجاری هستند که اکثر اوقات چرخه توسعه بسیار سریعی دارند.
هشدار مهم!
اگرچه در این مقاله به درمان اوتیسم برای کودکان اشاره شد، اما توصیه میکنیم قبل از تصمیم گیری برای استفاده از این برنامهها برای کودکان خود، ابتدا با پزشک مشورت کنید؛ زیرا همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، طیف اوتیستیک شامل موارد زیادی است و هر مورد شامل نمونههای زیادی است و این تنوع منجر به تفاوت زیادی در موارد میشود؛ بنابراین واکنش به این برنامههای درمانی از یک مورد به مورد دیگر متفاوت خواهد بود و قابل تعمیم نیست.
منبع: وبسایت عرب هاردوار