ماجرای دستگیری یک زن در منطقه سد لتیان طی روز‌های اخیر به یکی از موضوعات مطرح فضای مجازی تبدیل شده است.

اخیرا فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که ماموران پلیس در حوالی سد لتیان اقدام به بازداشت یک خانم کردند. در این فیلم فرد دستگیر شده در برابر دستورات پلیس مقاومت می‌کرد و ماموران پلیس با برخورد جدی آن خانم را دستگیر و وارد خودروی پلیس می‌کنند.

این اقدام از سوی رسانه‌های ضدانقلاب با تیتر‌های «پلیس برای ضرب و شتم پلیس برای دستگیری» یا «برخورد خشن پلیس» و ... بازنشر شد.

واکنش پلیس چه بود؟

پلیس در واکنش به فیلم منتشر شده اعلام کرد: عوامل انتظامی مستقر در ایست و بازرسی سد لتیان به لحاظ حرکات مخاطره آمیز به سرنشینان خودرو مظنون شده و دستور ایست صـادر کردند، ولی آن‌ها بدون توجه به فرمان پلیس از صحنه متواری می­‌شوند. دو خانم سرنشین خودرو، پس از دستگیری و موقع دلالت به مقر انتظامی، در برابر ماموران مقاومت نموده و موجب بروز چنین حادثه‌ای شدند. پلیس همچنین در بازرسی از داخل خودروی توقیف شده، مقادیری مواد مخدر از نوع گراس کشف کرد.

فیلم جدید هم منتشر شد

اندکی بعد فیلم جدیدی هم منتشر شد که مامور ناجا خود از صحنه فیلم‌برداری کرده است. مامور پلیس متوجه است که در شرایطی قرار دارد که احتمال سواستفاده از هرگونه برخوردی که شکل خواهد گرفت وجود دارد و او برای آنکه بتواند بعد‌ها پاسخگو باشد ناچار به ضبط فیلم می‌شود. فیلم منتشر شده را مشاهده کنید:

سوال: اگر افراد خاطی از دستور پلیس سرپیچی کردند، پلیس چه باید بکند؟

پس از انتشار فیلم اولیه بسیاری از رسانه‌ها زبان به شکوه از رفتار و برخورد پلیس گشودند. ضدانقلاب که تمام تلاشش را کرد تا از این ماجرا یک چهره خشن برای پلیس ایران بسازد که هیچ حد و مرزی در برخورد نمیشناسد. اما سوالی که باید پاسخ داد این است که اگر پلیس دستوری صادر کرد و فرد خاطی به دستور پلیس اعتنا نکرد، پلیس دقیقا چه باید بکند؟

طبق قانون وظیفه پلیس حفظ و استقرار امنیت و آسایش آحاد جامعه است. در این راستا تکلیف پلیس بر برخورد با متخلفان است. دقت کنیم این تکلیف است و هرگونه سهل انگاری در این ماجرا به معنای عدول از وظایف ذاتی خود این نهاد است.

طبق ماده ۱۵۷ قانون مجازات اسلامی نیز مقاومت در برابر قوای انتظامی و دیگر ضابطان دادگستری در مواقعی که مشغول انجام وظیفه خود باشند تخلف قانونی محسوب می‌شود. طبق ماده ۱۱۰ قانون تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده هر گونه حمله یا مقاومتی که با علم و آگاهی نسبت به مأمورین دولت در حین انجام وظیفه آنان به عمل آید تمرد محسوب می‌شود و‌مجازات آن از ۳ ماه تا ۳ سال است.

یادمان باشد که پلیس بخشی از قوای قهریه هر دولتی محسوب می‌شود و اگر پلیس در صورتی که یک متخلف از دستورش سرپیچی کرد بیایستد و هیچ عکس‌العملی نشان ندهد معلوم است که سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. قطعا منطقی است که پلیس در برخورد با متخلفان زن در صورت امکان از بانوان نیروی انتظامی به کارگیری کند، اما اگر شرایط این اتفاق فراهم نبود نمی‌توان حکم به انفعال و بی‌عملی نیروی انتظامی داد.

پلیس ضعیف امنیت جامعه را به خطر خواهد انداخت

هر آن چیزی که باعث شود پلیس از ماموریت‌های اصلی خود باز ماند ضربه جدی به اصل امنیت جامعه خواهد زد. اگر پلیس به این نتیجه برسد که نمی‌تواند از ابزار‌ها و شرایط قانونی برای کنترل امنیت جامعه استفاده کند به مرور فضا برای وقوع جرم فراهم خواهد شد. در چنین شرایطی هیچ چیز نمی‌تواند امنیت یک جامعه را حفظ کند.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
زورگویی شاخ و دم نداره جرم رانندگی خطرناک مگه زندانه به چه حقی زن مردم رو اینجوری زدن نهایتش ماشین بره پارکینگ گرس هم گیرم باشه اصلا معتاد باشن باید اینجوری رفتار کنی با لباس شخصی رفتی سر راه ماشین گرفتی دختر مردم رو با کتک سوار ماشین پلیس کردی الان اومدی اینجا این فیلم رو گذاشتی که چی رو توجیه کنی
Iran (Islamic Republic of)
a.n
۲۲:۴۳ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر اقتدار پلیس کم شود و یا پلیس در انجام وظایف ذاتی اش دچار تردید یا ضعف یا ترس از عواقب عملیات آنی شود،عملأ زمینه برای سو استفاده از هنجار شکن ها و مفسدین و ارازل و اوباش فراهم میشود و با منزوی شدن اقتدار به عمل پلیس امنیت عمومی از بین میرود و در نبود امنیت، آرامش و آسایش در همه موضوعات زیستی و اجتماعی و اقتصادی و ،،،از بین میرود.
این امنیت را مدیون شهدای امنیت و پلیس توانمند ، مقتدر و وظیفه شناس هستیم.پلیسی که برای عموم مردم مظهر مهربانی و محبت و دوستی و حامی است و برای مفسدین و ارازل و اوباش و هنجار شکنها،سخت و خشن و محکم و استوار و مقتدر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پلیس ها خدایی خوبن ،
باعث آرامش خاطر هستند
مخصوصا مخصوصا در پارکها اگر نباشند جولان ارازل اوباش زیاده .همین الان هم رسیدگی بیشتر از پلیس میخواهیم در پارکها

اما گشت ارشاد بسیار بسیار افراطی است جلوشون بگیرید. از روزی که اومدن وضع بدحجابی افتضاح تر شده و کارشان برعکس جواب داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
هرروزدرتوجیه این اقدام غلط وغیرحرفه ای خودتان موضوع جدیدی راعنوان مینمایید،مردم میفهمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
چقدر با فیلمی که تو فضای مجازی پخش کردند با احساسات مردم بازی کردند. اگه هرجای دیگه ی دنیا بود چندتا پلیس در حد مرگ میزدنشون بعد میبردنشون. وقتی متهم خودشو تحویل نمیده باید به زور ببرنش دیگه غیر این بود میشد کوتاهی پلیس.چه فکر خوبی بود این فیلمبرداری پلیس دروغگوها رو رسوا کرد.
خدا پشت و پناه نیروهای امنیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
کاش این آتیش پاره های جگر آمریکا و در مقابل پلیس آمریکا بودند حتما حسابی آب رو آتیششان می رختند و آرام و رام می شدند
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۰۳:۴۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی هم کار درستی کردن باهرکس که امنیت جانی و سلامت و روان جامعه رو به خطر میندازه باید برخورد کرد . مواد مصرف کرده ممکن بود بزنه کسی رو بکشه تو اون حالت بعدشم مواد مخدر ازش گرفتن از نظر معتادان که اشکال نداره ولی از نظر قشر سالم جامعه ایراد داره چون جوونهای مردم رو به منجلاب اعتیاد میکشن. از نظر بعضیا تبهکاران حق دارن بزنن گلوی جوون مردم رو پاره کنن و شهیدش کنن ولی نیروی های امنیتی حق ندارن کاری کنن
خدایا همه ی مریضا رو شفا بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
پلیسهای ایران تعلیم کافی ندیدن و اکثرشون با پارتی جذب شدن رفتار پلیس ایران کاملا شخصی و غیر حرفه ای هست که خودش باعث میشه طرف دچار رفتار بدتر و خشن تر بشه که بازم جرم زیادتر میکنه مردم ایران هم تو فشار اقتصادی و ترافیک آلودگی هوا و نا امیدی از اینده تو استرس شدید زندگی میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
کمی منصف باشیم .
اگر به پلیس اسلحه پرتاب شوک بدهند ، برخی مشکلات حل خواهد شد .
پلیسهای انگلیس و فرانسه و امریکا ، رحم ندارند و توجهی به این کارها ندارند .
کار خودشان را به بهترین نحو انجام می دهند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه خواهر خودت بود هم همینو می گفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۵۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
خواهر ما اینجوری نیست نکنه خواهر شماست؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام،علی آقا ،گل گفتی.ماشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهم حفظ امنیت و جامعه و اقتدار پلیس و رعایت قانون و دیانت جامعه است نه خواهری که همه این اهم و مهم را یکجا زیر پا می گذارد و الگویی برای دوستان و خانواده و جوانان بیقید شود و اگر این موارد نادیده گرفته شود مطمئنا در آینده بسیار جری تر و وقیح تر ظاهر خواهند شد
کاش قانونی بود که دختران تا سن بیست سال و پسران تا سن 25 ملزم به ازدواج شوند و در غیر این صورت هر خلافی که داشته باشند ده برابر معمول خود و والدینشان مجازات شوند
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر خواهر منم خدایی ناکرده مثل این هیولاهای وحشی بی دین بود اره همینو میگفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید مثل آمریکا روی لباس پلیس دوربین باشه از اول تا آخر ماموریت ضبط بشه.اینطوری نه مجرم بعدا میتونه دورغ بگه نه پلیس اگه خاطی باشه. چند سال پیش گفتن این طرح قراره اجرا بشه ولی مشخص نشد چی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
اصلا کی بادیدن پلیس احساس امنیت میکنه . تو صحبتهای مردم هرجا میشنوی میگن فلان مامور این کار رو کرد فلان مامور اون کار رو کرد .

حتی اگه اون خانومها فرار هم کرده باشن شما حق نداری اینجوری برخورد کنی . بعد چرا صدا و سیما سریع میاد فیلم پلیس آمریکا رو پخش میکنه که خشنه و حقوق بشر رعایت

نشد ولی اینجا سریع میری دنبال کسی که داره فیلم میگره تا مبدا حقوق بشری که رعایت نشده لکه دار بشه

اینجا فیلم گرفتن میشه جرم . بعد شما فیلم پلیس آمریکا رو پخش میکنی نمیگی یکی تو آمریکا از پلیس فیلم گرفته و جرم مرتکب شده که فیلم گرفته شده توسط مجرم رو تو

ایران پخش میکنی . خوبه این فیلمها هست وگرنه میگفتین پلیسهای ما گلی هستند از گلهای بهشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
کسی که ریگی به کفش داشته باشه نباید هم با دیدن پلیس احساس امنیت کنه. همیشه با دیدن پلیس احساس امنیت کرده ایم و میکنیم. نکند انتظار دارید هر بی قانونی که جلوی قانون و مامور قانون بایستد و زبان خوش هم سرش نشود، پلیس اقدامی نکند، نوع رفتار پلیس را خود متهم تعیین میکند، قطعاً در صورت عدم توجه به دستورات پلیس باید به شدت با فرد خاطی برخورد کرد، در همه جای دنیا هم به همین شکل است و صد البته به شدیدترین وجه ممکن، در ایران که پلیس واکنش خاصی نشان نمیدهد. حق بعضی همان پلیس آمریکا و اروپاست. همه ی این هیاهوها هم به خاطر جنگ رسانه ای علیه کشور و تاثیر آن روی جامعه است. کار یاد گرفتند، هر غلطی میخواهند میکنند تا پلیس میاد زود گوشی درمیارن فیلم میگیرین. اتفاقاً باید به قاطع ترین شکل ممکن با این افراد برخورد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما چه کاره هستید که حق را تشخیص دادید ؟ قانون گذار ، مجری قانون ، دادستان ، وکیل
گرچه رفتار پلیس در ایران هم خالی از اشکال نیست اما مگر پلیس در این فیلم چگونه برخورد کرد ؟ کجای این فیلم نشان از یک هزارم خشونت پلیس آمریکا داشت که شما هم از خاطی دفاع می کنید و هم از رفتار پلیس آمریکا پلیسی که یا در اوج بی خیالی پا برگلوی متهم به جرم میگذارد تا جان دهد و کودکان کمتر از 8 سال را با خشونت دستگیر و یا تبعیض نژادی در حد اپارتاید انجام می دهد و یا عابر پیاده کهن سال بی گناه را چنان هل دهد تا ضربه مغزی شود و و در جا جان دهد و این اندکی از هزاران چیزی است که به رسانه ها رسیده و گذارش می شود.
بنا به تفکر خشدار و مریض شما از این پس صدا سیما ساکت می نشیند و در صورت لزوم ابتدا از شما چلمن ها اجازه می گیرد که کدام فیلم را پخش کند که به قبای شما و معشوقه هایتان در داخل و خارج برنخورد ، گور بابای حق الناس و قانون و ایران !! این طور خوبه ؟!!!!!!!!!!
پلیس می تواند گلی از گلهای بهشت باشد ، اما شما را با صد من شکر نمی توان به زنبور های جهنم هم داد !!! خدا قوت تان ندهد با این همه بی انصافی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
طرف متهمه گنده گویی هم میکنه ،تسلیمم نمیشه. شما جای اون پلیس بودین چیکار میکرد؟؟؟پلیس ولش میکرد بره فیلمش پخش میشد همین خودتونن نمیگفتین این چه نیروی امنیتی که دوتا متهمو نمیتونه بگیره؟؟؟اصلا اون موقع بود و نبود نیروی امنیت چه فرقی داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
یه عده واقعا مریضن از نظراتشون مشخصه تو مملکت ما اونی که خطا می‌کنه مقصر نیست مقصر اونیه که به ملت اطلاع میده کار پلیس اشتباه بوده و خاطی باید مجازات بشه پلیس با لباس شخصی بوده بنده خدا ها ترسیدن گیرم هم که رانندگی مخاطره آمیز داشتن نهایتش ماشین رو بخوابانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
دفاع از ظالم ما رو در نگاه مردم فقط بدتر می‌کنه به این میگن خودکشی رسانه ای دلیلی نداره رسانه ملی به خاطر دو نفر خاطی که آبروی پلیس رو بردن خودش رو خراب کنه این کارا باعث میشن ملت به رسانه ملی اعتماد نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
پلیس چرا نیروی خانم نمیبره تو ایست بازرسی ها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
همه جا رو که نمیتونن پلیس خانم بذارن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
پلیس پلیس است و خانم و آقا نمی شناسد و خاطی موظف به اطاعت از مجری قانون است ، و اگر در این مورد پلیس خانم بود خاطی بهتر رفتار میکرد و تسلیم قانون می بود؟ حاشا و کلا
Iran (Islamic Republic of)
مطالبه گر
۰۷:۳۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
حمایت از نیروهای انتظامی و 100 البته اقتدار پلیس در برابر افراد خلافکار در جایگاه خود مشخص هست اما رفتار پیس باید بر اساس قانون و اخلاق باشه ... در همین زمینه نصب دوربین نظارتی برروی لباس پلیس الزامی هست و باید به جای حرف زدن هرچه سریع تر جهت شفاف سازی عمومی چنین مواردی به طور کامل اجرایی بشه ...

در ویدئو گفته میشه که فیلم گرفتن از پلیس جرمه ؟! چرا باید جرم باشه ؟ پلیس بر اساس قانون عمل کنه دیگه مشکلی نداره فیلم گرفته بشه نشه ... پایگاه حساس نظامی نیست که مشکل امنیتی داشته باشه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
در ماشین باز نکرده چگونه متوجه شدن مواد داخل خودرو بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
قرار نیست شگردهای پلیس را هم عموم مردم بدانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
یادش بخیر میگفت جاده امن هست میشنید اره پلیس تو جاده هست گل از گلش میشکفت و خنده بر لب تا بادیدن پلیس یک خدا قوت جانانه بگوید کجا رفت انروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
جاده واسه مردم امنه ولی واسه خلافکارا و قاچاقچیان مواد و .... و دزدها امن نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای خلافکار و قاچاقجی که باز هست اخبارش را هرروز داریم میگیریم اگر موادمخدر نبود قضیه فرق میکرد ولی وقتی با وجود مثلا برخورد پلیس همه جا موجود هست این میگه وقتی وجود داره و در دسترس و عده ای گرفتار شدن شرایط و برنامه باید تغییر کنه نشانه اشتباه بودن برخوردهها و برنامه هاست الان اتفاقا بعلت ناتوانی پلیس در کنترل اعمال خلاف اوضاع به اینحا کشیده شده و بجای حل مشکل ازریشه پلیس فقط به سرشاخه ها که راحتتر هست و زیاد ماشاالله میپردازد و این میشه نتیجه اش