فعالان اقتصادی استان مرکزی در نشست با مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند.

جمعی از مدیران و کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه برای آشنایی با ظرفیت‌های استان مرکزی ضمن دیدن از واحد‌های صنعتی این استان با فعالان اقتصادی استان مرکزی نشست داشتند.

در این جلسه ابتدا مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه خود را معرفی و سوابق اجرایی خود در کشور‌های مختلف را بیان کردند و به مأموریت‌های اقتصادی خود در کشور‌های هدف پرداختند.

سپس فعالان اقتصادی استان مرکزی به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود از جمله ترخیص کالا از گمرک، ارتباطات بانکی، فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، امنیت حمل‌ونقل زمینی، آشنایی و نحوه برقراری با تجار خارجی، تأثیر تحولات سیاسی بر اقتصاد کشور پرداختند.

ارتباط و تعامل با کشور‌های خارجی و استفاده از ظرفیت بازار‌های خارجی برای صادرات کالا و ارزآوری به کشور، ایجاد یک سایت ایرانی برای معرفی محصولات ایرانی به کشور‌های خارجی، آموزش و استفاده از دانشمندان و اساتیدی در کشور‌های مقصد، ایجاد پایگاه‌های دائمی در بازار‌های هدف برای عرضه محصولات ایرانی ازجمله راهکار‌هایی بود که فعالان اقتصادی استان مرکزی در این جلسه بیان کردند.

عماد مردانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان مرکزی در این جلسه مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

استان مرکزی دارای ۳ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی است و دارای بزرگ‌ترین کارخانه تولید واگن و ادوات ریلی در خاورمیانه و بزرگ‌ترین معدن سولفات سدیم در خاورمیانه است.

۶۰۰ واحد فعال در زمینه آلومینیوم در استان مرکزی وجود دارد و: مهد آلومینیوم ابتدا در خاورمیانه سپس با کاهش جایگاه در کشور استان مرکزی و شهر اراک است.

۱۵ کشور همسایه ایران در سنوات گذشته حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات داشته‌اند که ایران به دلیل تحریم و خود تحریمی‌های داخل کشور تنها حدود ۲ الی ۳ درصد از این بازار سهم داشته است.

با توجه به نیاز کشور به صادرات و واردات برای نوسازی خطوط تولیدی و صنعتی در استان مرکزی نیاز به واردات ماشین آلات از خارج کشور داریم و از مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه در کشور‌های هدف توقع داریم که ما را برای واردات نیاز‌های کشور و استان مرکزی راهنمایی و هدایت کنند.

با توجه به به لزوم صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور، ۳۰۰ دانش‌آموخته اروپایی در استان مرکزی در صنعت ریلی داریم که ظرفیت بسیار خوبی در راستای صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های هدف است.

هر استانی ظرفیت‌هایی دارد و استان مرکزی دارای آلومینیوم، صنعت ریلی، معادن نمونه جهانی در سنگ تزئینی در شهرستان محلات است که مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه با این ظرفیت‌ها آشنا شدند.

تا قبل از شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی تجارت غیررسمی با کشور عراق بسیار زیاد بود به‌طوری‌که بسیاری از مردم عراق برای درمان به یکی از بیمارستان‌های اراک می‌آمدند، اما پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی این ارتباط و روابط بین ایران و عراق به صورت تجارت غیر رسمی قطع شده است و از مدیران اقتصادی وزارت امور خارجه در پیگیری تجارت غیررسمی توقع داریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار