آقای محمدصالحی دارانی عضو این کمیسیون به باشگاه خبرنگاران جوان گفت که پلیس راهور ادعای خودروسازها را درباره ناتوانی در تأمین پلاک برای شماره گذاری خودروهای دپو شده رد کرده؛ این در حالی است که خودروسازان میگویند خودروهای زیادی را در نوبت شماره گذاری دارند.
کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس سه شنبه، وضعیت تلفات جادهای را با حضور مسئولان خودروسازی ایرانخودرو و سایپا، پلیس راهور و سازمان استاندارد بررسی کرد.
بر اساس گزارشها پلیس راهور در این نشست اعلام کرده «نبود قطعه باعث دپو شدن خودروهای ایرانخودرو یا سایپا در پارکینگها شده است.»
دی ماه پارسال بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور از دپوی ۱۷۸ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ خودروسازان به علت «نبود یک قطعه» خبر داده بود.
آقای بخت آزما معاون تولید ایرانخودرو گفت نبودِ یک قطعه الکترونیکی باعث این اتفاق شده و مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات این خودروسازی (ساپکو) هم ادعا کرد در آن مقطع زمانی، کل دنیا با نبود آن قطعه مواجه هستند.
با این حال آقای خدائیان سخنگوی قوه قضائیه زمستان پارسال گفت «همکاران ما مدعی هستند اگر این خودروها به دلیل نقص قطعات خودرو توقف دارند، چرا وقتی قیمت خودروها افزایش مییابد، تعداد این خودروها کاهش پیدا میکند؟»
۱۹ اردیبهشت امسال هم مدیران ایرانخودرو اعلام کردند در تعهدنامهای، از ابتدای خرداد ماه تولید خودروی ناقص را متوقف میکنند.
در نشست سه شنبه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، مسئولان پلیس راهور اعلام کردهاند بر اساس قانون، خودروهایی را که سازمان استاندارد تأیید کرده، شماره گذاری میکند.
به گفته آقای محمدصالحی عضو این کمیسیون، سازمان استاندارد بر تأیید روند بررسی استانداردهای لازم خودروها تأکید کرده.
پارسال، رئیس پلیس راهور پس از یک تصادف زنجیرهای در جاده بهبهان -رامهرمز که کیسه هوای بیشتر خودروها در آن باز نشده بود، از کیفیت خودروهای ایرانی انتقاد کرد.
آقای هادیانفر گفت استانداردها درست نظارت نمیشود و خودروهای بی کیفیت ایرانی «ارابه مرگ» هستند.
ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، پلیس راه را موظف کرده در صورت مجهز نبودن وسایل نقلیه، نه آنها را شماره گذاری کند و نه به آنها خدماتی دهد. با این حال رئیس پلیس راهور میگوید بر اساس قانون، هر خودرو را که وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست تأیید میکنند، شماره گذاری می کند.
بیشتر بخوانید
نمایندگان مجلس هم در ماههای گذشته، از خودروسازی در ایران انتقاد کردهاند. آقای علیرضابیگی عضو کمیسیون شوراهای مجلس گفته دولتی بودن خودروسازی باعث شده، پلیس راه تحت فشار آنها، خودروها را شماره گذاری کند.
آقای رحیمی جهان آبادی هم در روزهای گذشته خطاب به نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی گفته با وجود انتقاد رهبری از کیفیت خودروها، حریف مخالفت با «مافیای خودرو» نشده اند.
بهمن ماه پارسال آیت الله خامنهای از بی توجهی به کیفیت خودروها در صنعت خودروسازی با وجود حمایت از تولید داخلی، ابراز تأسف کرده بودند.
با گذشت حدود ۳ ماه از این انتقاد، رهبر انقلاب دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در دیدار با کارگران با حمایت از تولید داخلی، گفتند «البته خودروسازها از این حرف سوء استفاده نکنند، زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و با کیفیت دارند.»
بر اساس آماری که گفته میشود در نشست کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اعلام شده، حدود ۴۴ درصد تلفات جادهای به علت مسائل فنی وسیله نقلیه بوده، حدود ۱۰ درصد تلفات به جاده و باقیمانده آن به عامل انسانی ارتباط دارد.
بیشتر بخوانید
الان فقط پلیس راهور پشت مردم هست و مردم هم دوستش دارند
لامصبا ده ملیون موتور بحرین و ده ملیون بدنه روشون سوار کنین ،این خیلی سخته!!!!!!!؟؟؟؟!!!!!!
التماس میکنم تروخدا پیگیری کنید
جانبازان معسرزیربیست وپنچ درصد چگونه بادومیلیون ودویست وپنچاه هزارتومان زندگی کنم
ولا ،بقران
مستاجرم شیش فرزندمحرد دارم هیچ درامدی ندارم فقط فقط این مبلغ معشیت خانواده ام هست
ولا به پیروزه پیغمبر
نه خودم ونه فرزندان مجردم منبع درآمد نداریم
شدم دهک چهاربع بالا هم
فقط فقط به خدا پناه میبرم
شنیده بودم در بطری نوشابه و کارت ملی رو وارد میکنیم ولی پلاک رو دیگه نمیدونستم !!!
تا کی میخواهید این ارّابه های مرگ رو توی جاده ها جولان بدید و با جون و مال مردم بازی کنید؟؟؟!!!
بهترین راهکار اینه که پلاک خودروها تعویض نشه تا پرت یا اتلاف پلاک از بین بره و فقط مالکیتش تغییر کنه! چه اصراریه که حتما پلاک جدید بزارن که الان با کمبود مواجهه بشن.
تا کی دروغ تا کی با شعور ملت بازی میکنید