کوه کلار، از قلل مرتفع زاگرس با ارتفاع ۳۶۲۹متر در شهرستان بروجن و در نزدیکی شهر ناغان شهرستان کیار استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است

 سمت شرق کوه کلار،  از تنگ وستگان شروع و نهایتاً در گردنه‌ی سولگان و در سمت دیگر به منطقه حفاظت شده سبزکوه دهستان مشایخ ختم می‌گردد.

کوه کلار عامل اصلی به وجود آمدن تالاب چغاخور، تالاب گندمان، تالاب سولگان و تالاب علی آباد می‌باشد و در واقع وجود تالاب‌های فوق که به صورت زنجیر وار به هم پیوسته، زیستگاه بیش از سیصد هزار پرنده بومی و مهاجر، آبزی، کنار آبزی بوده و مدیون وجود ارتفاعات برفگیر کلار است.

کلار علاوه بر وجود دریاچه قزل گل با مساحت ۱۴۲ هکتار در میان قلل۳۵۰۰ متری این کوه و جاری بودن قریب چهل چشمه بزرگ از اقصی نقاط منطقه و تمرکز مراکز جمعیتی جمعیتی در دامنه‌های و اضلاع اربعه ارتفاعات آن، ارتزاق و تأمین معیشت اهالی و ساکنین روستا‌های دامنه‌های کوه کلار را باعث شده‌است.


بیشتر بخوانید


نیلوفر علیدوستی یکی از مخاطبان کوهنورد و طبیعت گرد باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری، با گذر از شیب به نسبت تند و گردنه‌های سرسبز و دامنه‌های برفی و با از پشت سر گذاشتن یال منتهی به قله، ما را با خود به تماشای مناظر مسحور کننده طبیعی و بکر برده است:

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار