مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد گفت: نظارت‌ها در بازار توزیع کالای اساسی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مسئولان وزارت جهاد و اتحادیه‌های تولیدی می‌گویند که کمبودی در عرضه هیچ یک از اقلام وجود ندارد و تنها افزایش تقاضا ناشی از تغییر قیمت، منجر به ایجاد صف‌های طولانی خرید شده که به منظور تامین مرغ و روغن، کشتارگاه و کارخانه‌های تولیدی بدون تعطیلی مشغول فعالیت هستند.

در همین رابطه میز اقتصادی امروز در خصوص آخرین روند تولید توزیع کالای اساسی با حضور مسئولان در این زمینه برگزار شد.

سوال: نحوه نظارت بر کالا‌های اساسی به چه شکلی است؟

آقای امراللهی مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد: تنها برای تخم‌مرغ، روغن، مرغ و لبنیات افزایش قیمت داریم. در صورتی که مردم شاهد گران‌فروشی‌های بی دلیل در سایر کالا‌ها بودند، به سامانه ۱۲۴ گزارشات خود را ارسال کنند.

هیچ مشکل و کمبودی در بحث تامین کالای اساسی نداریم و روزانه کالاها روانه بازار شده و مشکل خاصی در بحث تولید نداریم چراکه سه شیفته کارخانه ها در حال فعالیت هستند و در شبکه‌های توزیع، عرضه می‌شود.

سوال: چند درصد این نظارت‌ها افزایش یافته است؟

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد: نظارت‌ها ۴۰ درصد هم از لحاظ نیرو‌های مردمی، بازرسان و نیرو‌های سازمان‌های مرتبط افزایش یافته و در بحث نظارت‌ها هم برخورد‌های زیادی داشتیم. در این ایام کشفیات کالای احتکاری افزایش یافته به طوری که بازرسان سازمان تعزیرات ۱۸۰۰ تن کالای روغنی احتکار شده را کشف کردند.

سوال: روند تولید و نظارت بر تولید تخم مرغ به چه شکل است ؟

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن: قیمت هر شانه تخم مرغ از ۴۳ هزار تومان به ۷۶ هزار تومان رسیده که با این وجود یارانه پرداختی جوابگوی این تغییر قیمت است. با توجه به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا مشکلی در این حوزه نداریم و تنها رفتار هیجانی روز‌های اخیر منجر به کمبود عرضه شده است. روزانه ۳ هزار تن تخم مرغ در بازار عرضه می‌شود که ازدیاد عرضه در برابر تقاضا موجب شده تا قیمت به نرخ مصوب اعلامی نرسد.

سوال: آیا با اجرای این طرح رقابت ایجاد می‌شود؟

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن: رفتار هیجانی در این مدت زیاد بوده و بازار ۱۰۰ درصد این رفتار را در روز‌های گذشته، داشته است و ما مازاد تولید در این بخش را تجربه خواهیم کرد با توزیع عادلانه ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت تمام شده افزایش می‌یابد، اما بهره وری و تولید بهتر می‌شود و ما از این طریق باید تکنولوژی‌های جدید را به کار بگیریم.

سوال: میزان تولیدات در حوزه تخم مرغ به چه میزان است؟

آقای حمیدرضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن: روزانه ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ تولید می‌شود و پیش از این ۸۵ هزار تن داشتیم که بیش از نیاز بود که صادرات تخم مرغ هم داشتیم. باید دولت نگاه ویژه‌ای داشته باشد و تولید را سرپا نگه دارد تا ما بتوانیم تولید روزانه این ۱۰۰ هزار تن را ادامه دهیم. امروز توزیع دوبرابر شده و ۱۴۰۰ تن ذخیره تخم مرغ داشتیم و ۴۰ درصد مصرف شده و همواره هیچ نگرانی بابت تولید تخم مرغ نداشته ایم.

سوال: نحوه نظارت وزارت صمت در این مدت به چه شکلی بوده است؟
آقای محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت: اوضاع به سمت آرامش می رود و تولید انجام می‌شود و برنامه به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته و تشدید بازرسی‌ها صورت گرفته و از روز شنبه با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بازرسی‌ها را بیشتر می‌کنیم و همچنان ادامه خواهد داشت و در مرحله دوم پایش تولید و توزیع صورت خواهد گرفت.

سوال: آیا  تولید روغن در حال انجام است و تا چه زمانی ادامه دارد؟

آقای محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت: در تمام تعطیلات به طور ویژه ادامه خواهد داشت و تا زمانی که هیجان برداشته شود با تمام ظرفیت ادامه دارد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را مصوب کرده و ارسال بین کارخانجات و بازار کشور در دست اقدام است. از تولید تا توزیع و نظام‌های توزیع نظارت‌ها و پایش انجام می‌شود در بحث روغن نباتی هم هیچ مشکلی نداریم و تا زمانی که بازار به آرامش برسد ادامه دارد.

سوال: میزان توزیع کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به چه نحوی است؟

آقای منصور عالی پور اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره ای: در ارتباط مستمر با دفاتر تخصصی، در آنجا در خصوص تغییر قیمت و بحث توزیع کالا‌ها  هیچ کمبود و محدودیتی برا‌ی خرید مردم گذاشته نشده است و اگر یک واحد فروش تخفیفی گذاشته باشد مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

در طول هفته گذشته هماهنگی برای عرضه کالا‌ها ا قیمت جدید صورت گرفته و  به دلیل آنکه برخی از فروشگاه‌ها دیروز با قیمت قدیم عرضه می‌کردند همین امر باعث هجوم برخی از مردم شد، اما هم اکنون تمامی قیمت ها‌ی کالای اساسی اعلام شده و هیچ مشکلی در تولید روغن، مرغ و گوشت وجود ندارد.

سوال: سفارش گذاری چقدر افزایش یافته است؟

آقای منصور عالی پور اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره ای: شرکت‌های مختلف فروشگاهی با تامین کننده‌ای خاص روال عادی است و از فردا تولید کننده‌های روغن عرضه مستمر خواهند داشت.

سوال: میزان تولیدات سالانه شما چقدر بوده وآیا تغییری داشته است؟

عالی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران: روزانه هر آنچه تولید می‌کردیم ادامه دارد و طبق روال عادی در حال تولید است و مشکلی نداریم آمار سالانه تولیدات ما ۱۱ میلیون تن شیر بوده که ادامه می‌دهیم.

سوال: آیا برداشتن ارز ترجیحی مشکلی در تولید ایجاد می‌کند؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران:  با توزیع عادلانه ارز ترجیحی در ارتباط با لبنیات به هیچ عنوان تولید قطع نشده و طبق روال قبل، شیر با قیمت مصوب  به درب کارخانه ارائه می‌شود.

با امکان برداشت یارانه واریز شده بابت ماه اول، طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها اجرایی شده و کالا‌های مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات مشمول تغییر قیمت شدند که طبق اعلام وزیر جهاد کشاورزی مبالغ واریزی به حساب مردم این تغییرات قیمت را پوشش خواهد داد و حتی برای برخی دهک‌ها هم بیش از تغییر نرخ‌ها واریز شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار