منوچهر منطقی معاون صنایع حملونقل وزیر صمت در یک برنامه تلویزیونی درخصوص روند حذف تدریجی قرعه کشی از صنعت خودرو و همچنین افزایش روند تولید محصولات خودروسازی ها صحبت کرد.
منطقی: بیشتر خودروها تا آخر سال از چرخه قرعهکشی خارج میشوند، وزیر صمت تلاش فوقالعاده زیادی درزمینه واردات خودرو انجام داده و آئیننامه واردات خودرو را تنظیم کردند که کلیات آن در دولت به تصویب رسید.
تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بر قیمتها اثر خواهد داشت و پیشبینی این است که با شروع و ادامه واردات، قیمتها به حدی که مشتری انتظار دارد، نزدیک شود. واردات خودرو از سال 97 به دلیل محدودیت ارزی ممنوع شد که این ممنوعیت اردیبهشت امسال لغو شد. با توجه به افزایش ۴۰ درصدی صادرات طی پارسال، محدودیتهای ارزی نیز از بین رفته است.
منطقی: وزارت صمت با مدیریت شخص وزیر، آئیننامه واردات خودرو را تنظیم کرده که پس از طی فرآیند این آئیننامه در دولت، کلیات آن به تصویب رسید.
در بحث واردات خودرو، بیشتر دو دهک بالای درآمدی در نظر گرفته میشد، در مقررات جدید، علاوه بر دو دهک بالا، واردات خودرو برای دهکهای کمدرآمد نیز در نظر گرفتهشده است و برای واردات خودروهایی که میتواند دهکهای پایین را پوشش دهد، مشوقهای خاصی ازجمله تعرفههای پایینتر در نظر گرفتهشده است.
وقتی خودرو وارد کشور میشد، صاحبان خودرو اغلب در نگهداری و پشتیبانی دچار مشکل میشدند، بنابراین یکی از بحثهایی که مصر به اجرای آن هستیم این است که خدمات پس از فروش در کشورهای واردکننده ارائه شود.
منطقی: در واردات خودروهایی که برای دهکهای پایین صورت میگیرد، علاوه بر در نظر گرفتن مشوق، تأکید شده کسانی میتوانند وارد این فرآیند شوند که فرآیندهای تولید را نیز مشاهده کنند تا انتقال دانش نیز انجام شود. از دیگر موضوعاتی که در این آئیننامه مورد توجه ویژه قرارگرفته، واردات خودروهای جدید بهویژه خودروهای برقی است که در دنیا نیز موردتوجه قرار دارد.
بحث دیگری که در آئیننامه واردات خودرو در نظر گرفته شده این است که هر سرمایهگذاری که بخواهد در زنجیره ارزش خودرو (قطعات و زیرمجموعهها) سرمایهگذاری کند، میتواند واردات خودرو را در ازای سرمایهگذاری که در زنجیره ارزش خودرو میکند، انجام دهد.
منطقی: بحث دیگر این است که کسانی که یک طیف از محصولات را صادر کنند، میتوانند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی، واردات انجام دهند. آئیننامه واردات خودرو یک آئیننامه مترقی است، با توجه به اینکه در سال دانشبنیان هستیم و از طرفی نیز قصد داریم تا سطح کیفیت و رضایت مشتری را افزایش دهیم، تا حد امکان سعی شده که همه این عوامل باهم دیده شود.
طیف محصولاتی که عمده مشتریان از آن استفاده میکنند در واردات دیده شده که ممکن است کیفیتهای بالاتری نسبت به مجموعههای داخل داشته باشند، بنابراین خودروساز داخلی اگر بخواهد با آنها رقابت کند، باید سطح کیفیت را افزایش دهد، بنابراین شکاف کمبود خودرو و ارتقای فاصله کیفیتی در این آئیننامه دیدهشده است.
منطقی: نکته مهم در بحث قرعهکشیها این است که متقاضی بازار خودرو بیشتر از میزان تولید است، ضمن آنکه با توجه به شکلگیری یک بازار نامتعادل، برخی افراد نیز بهعنوان کالای سرمایهای روی آن حساب باز میکنند.
با فرآیندی که در پیشگرفته خواهد شد، تقاضای منفی که بیشتر روی سرمایه است، کمتر شده و با افزایش تعداد عرضه، پیشبینی میشود که تا اواخر سال بیشتر خودروها از چرخه قرعهکشی خارج میشوند.
حالا که مقدمات واردات خودرو مراحل نهایی خود را میگذراند ، مسئولین دو شرکت خودرو سازی داخلی اعتراف کرده اند که خودرو های « دپو » شده بدلیل کمبود یا کسری قطعه نبوده و بزودی حجم انبوهی از خودروهای احتکار شده روانه بازار خواهد شد !!!
« فواره چون بلند شود سرنگون شود » !!!!
اینطوری رانت ایجاد نمی شود و دلار های خانگی هم بیرون می آید و خودرو ارزان میشود
اگر دست افراد خاص یا شرکت های خاصی باشد خودرو نه تنها ارزان نمی شود بلکه بدتر هم می شود
امیدوارم دولت طرف مردم ستم دیده از خودروسازان باشد نه اینکه آخر سر بگوید مافیا نگذاشت
تنها راه مقابله با مافیا سپردن اختیارات به عامه مردم است
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
#ورود سالانه پنج ملیون خودرو
میتواند قسمت زیادی از ضعفها و کمبودها را جبران کند.
خوب معلومه ایرانخودرو و سایپا حتی اگر بتونند که نمی تونند، صادر نمی کنند، که واردات خودرو انجام نشه!!!
و همین وضعیت فعلی ادامه پیدا کنه!!!
و از واردات جلوگیری بشه.
خواهشن واردات را به دم این دوتا باصطلاح خودرو ساز نبندید!!!