موفقیت طرح پیش آگاهی خوشه خوار انگور در بیضا

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بیضاء گفت: طرح پیش آگاهی و تعیین مدل آفت خوشه خوار انگور که آفت مهم باغ‌های انگور شهرستان است با موفقیت ۹۵ درصدی اجرا شد.

صدیقه مویدی گفت: با توجه به سطح ۱۷۸۰ هکتاری باغ‌های انگور بیضا طرح پیش آگاهی و تعیین مدل برای آفت کرم خوشه خوار انگور از سال ۹۷ آغاز و تا کنون ادامه دارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی بیضاء گفت: برای اجرای این طرح تاکنون، اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی تخصیص یافته است.

او گفت: در همین راستا عقد قرداد با یک کلینیک گیاهپزشکی و با بکار گیری ۲ کارشناس گیاهپزشک از اواخر بهمن ماه سال قبل آغاز و تا پایان شهریورماه سال جاری ادامه خواهد یافت.

مویدی گفت: با استفاده از آخرین یافته‌های تحقیقاتی و استفاده از دیتالاکر به همراه تله‌های فرمونی و تعیین GDD یا درجه حرارت موثر روزانه مدل پیش آگاهی این آفت تعیین شد.

این مقام مسئول گفت: در این طرح با بررسی بیولوژی آفت بهترین زمان سمپاشی حداقل یک هفته قبل از زمان مبارزه به باغداران شهرستان اطلاع رسانی می‌شود.

به گفته او با اجرای این طرح از سمپاشی‌های بی مورد و مصرف بی رویه آفت کش‌ها جلوگیری می‌شود.

مویدی با تاکید بر اینکه پیش آگاهی؛ پایه و اساس مدیریت تلفیقی آفات و تولید پایدار است گفت: با سرکشی و بازدید هفتگی کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی از این تله‌ها و استفاده از داده‌های به دست آمده می‌توان پیک پرواز و تعداد نسل آفت را تعیین و به نحو مطلوب با آن مبارزه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار