معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از ثبت نخستین تولد دوقلوهای پارک ملی کلاه قاضی در امسال خبر داد.

حسین اکبری گفت: حدود ۲ هزار راس آهو در پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اصفهان زیست دارند که زادآوری آن‌ها بطور معمول در فصل بهار و به ویژه نیمه دوم اردیبهشت اتفاق می‌افتد و شاهد نخستین زایمان دوقلو در امسال در این منطقه بودیم.

او می‌گوید پارک ملی کلاه قاضی یکی از زیستگاه‌های قابل توجه آهو در کشور است، ولی با توجه به درگیری این منطقه با خشکسالی در سال‌های اخیر، ثبت نخستین تولد دوقلو در امسال، خبر خوب و امیدبخشی است.

به گفته اکبری دوقلوزایی در بین گونه‌های جانوری مانند آهو و کل و بز به شرایط زیستگاهی، پوشش گیاهی و آب و علوفه بستگی دارد، اگر مناطقی سرسبز و دارای پوشش گیاهی و منابع آبی خوبی باشند بطور معمول گونه‌هایی مانند آهو دوقلوزایی قابل توجهی حتی تا حدود ۵۰ درصد دارند، اما در مناطقی مانند کلاه قاضی که تقریبا بیابانی است و شرایط خشکسالی درآن اتفاق می‌افتد امکان دوقلوزایی کمتر است.

او می‌گویددر پارک ملی کلاه قاضی حدود ۲ هزار راس آهو، یک هزار و ۵۰۰ راس کل و بز و حدود یکصد راس قوچ و میش زیست دارند.

اکبری تغییر اقلیم و خشکسالی را تهدیدی برای حیات وحش دانست و گفت: بمنظور مقابله با اثر این تهدیدها، برنامه‌های حفاظتی محیط زیست برای گونه‌های حیات وحش در مناطق مختلف از جمله کلاه قاضی گسترش یافته و تامین منابع آبی و علوفه خشک در دستور کار است.

به گفته او در حال حاضر تهدید خاصی مانند بیماری در پارک ملی کلاه قاضی وجود ندارداما امکان شیوع بیماری همیشه وجود دارد و احتمال آن در شرایط خشکسالی و گرما بطور معمول بیشتر است، اما تلاش می‌شود با مجموعه اقدامات انجام شده و همکاری بین بخشی، مردم و دوستداران محیط زیست تا حد ممکن از شیوع بیماری‌های واگیر در زیستگاه‌های حیات وحش جلوگیری شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان به شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از زمستان سال ۹۸ در بین گونه کل و بز در پارک ملی کلاه قاضی اشاره کردو گفت: شیوع این بیماری در سال ۹۹ به اوج خود رسید و تلفات قابل توجهی داشتیم، اما با اقدامات حفاظتی، این بیماری کنترل و مهار شد و در سال گذشته و از ابتدای امسال تا کنون گزارشی درباره آن نداشتیم.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت حدود ۵۰ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری منطقه جنوب شرقی اصفهان واقع شده است.
این منطقه حفاظت شده زیستگاه گونه‌های مختلف از گیاهان، پستانداران، پرندگان و خزندگان است که برخی از آن‌ها در معرض خطر انقراض هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.