نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: کشور عراق بازار خوبی برای کالا‌های استان فارس است، اما تاکید ما بر تسهیل شرایط حضور تجار ایرانی و صادرات به این کشور است.

محمدصادق حمیدیان در جلسه بررسی فرصت‌های توسعه روابط اقتصادی و تجاری فارس و کشور عراق، گفت: هم اینک اقتصاد اصلی استان فارس در حوزه کشاورزی تامین می‌شود و در این زمینه حدود ۵۰۰ واحد صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در فارس فعال است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: استان فارس بالغ بر ۱۲ درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و فارس جایگاه اول تولید انواع بذر غلات و دوم دامپروری در کشور را داراست.

حمیدیان گفت: همچنین در استان فارس حدود ۱۴۰ واحد تولید کننده انواع کود شیمیایی، ۱۱ واحد تولید سموم و دفع آفات، ۵۰ واحد تولید کننده لوازم آبیاری تحت فشار و ۲۰۰ واحد تولید کننده ادوات کشاورزی وجود دارد.

او گفت: استان فارس در حوزه ماشین آلات و ادوات کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای صادرات به این کشور دارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه برای توسعه مراودات اقتصادی دو طرف باید توانمندی‌ها و نیاز‌های بازار هدف مشخص شود گفت: کشور عراق بازار خوبی برای کالا‌های استان فارس است، اما تاکید ما بر تسهیل شرایط حضور تجار ایرانی و صادرات به این کشور است.

حمیدیان گفت: یکی از مشکلات تجار و بازرگانان فاس در تجارت با کشور عراق تغییر مکرر استاندارد‌های صادرات کالا‌های ایرانی به این کشور است که تجار ما را دلسرد کرده است.

سرپرست هیات تجاری و عضو اتاق بازرگانی کشور عراق نیز گفت: کشور ایران و به ویژه استان فارس ظرفیت‌های منحصر به فردی دارد که بازار کشور عراق به بسیاری از کالا‌های تولیدی این استان از جمله در حوزه‌های کشاورزی، صنایع غذایی و گیاهان دارویی نیاز دارد.

رشید مهدی گفت: هر چند رابطه ایران و عراق از دیربار در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خوب و مناسب بوده است و ما خواستار تقویت بیشتر مراودات اقتصادی دو طرف هستیم که در این زمینه علاوه بر گسترش صادرات و واردات؛ سرمایه گذاری‌های مشترک، حضور هیات‌های تجاری و برگزاری نماشگاه‌های بین المللی تخصصی مابین استان فارس و کشور عراق مورد نظر ماست.

او گفت: نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌ها و تقویت مراودات دو طرف است که تجار و بازرگانان ما از برگزاری نمایشگاه‌های دو جانبه و مشترک بین المللی استقبال می‌کنند.

رشید مهدی گفت: به استان‌های زیادی در کشور ایران سفر کرده ام و با مسئولان و تجار استان‌های مختلف صحبت کرده ام، اما شیراز و فارس در بسیاری از زمینه‌های می‌تواند رابطه اقتصادی خوبی با تجار ما داشته باشند.

او با تاکید به اینکه تقویت تجارت دو طرف را به صورت تخصصی دنبال می‌کنیم گفت: تلاش می‌کنیم مشکلات تجارت مابین فارس و عراق را به حداقل برسانیم و مسیر فعالیت تجار دو طرف را تسهیل کنیم.

در این جلسه ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، فرهادی مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی فارس، ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، عوض پور دبیر کل بازرگانی فارس، طلعتی رئیس انجمن غلات فارس و تعدادی از کشاورزان و تولید کننده استان فارس حضور داشته و به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص افزایش مراودات تجارت فارس و کشور عراق پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.