مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بهره وری‌ها باید افزایش یابند چرا که در سطح کشور مشکل تکنولوژی داریم و در حوزه صنعت بیش از ۱۲ درصد واحد راکد داریم و این می‌تواند با کمک شرکت‌های دانش بنیان فعال شوند.

علی رسولیان در اجلاس سراسری روسای پارک‌های علم و فناوری کشور که به میزبانی پارک علم و فناوری فارس و با حضور معاونان وزارتخانه‌های صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه امسال باید با کمک همدیگر در جهت شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری اقداماتی ایجاد کنیم، گفت: جامعه باید فعالیت‌ها و ایده‌ها را لمس کند و محصول ایجاد شده در سفره، معیشت مردم و در اقتصاد کشور خود را نشان دهد و اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است.

او با تاکید بر نقش موثر دانش بنیان در اقتصاد کشور، گفت: داخلی سازی محصولات، افزایش بهره وری و توسعه تکنولوژی از جمله موضوعات جدی است که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

یک درصد واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور دانش بنیان هستند

رسولیان گفت: در شرکت شهرک‌های صنعتی کشور ۲۴۹ هزار واحد تولیدی در کشور داریم که کمتر از ۶۰۰ واحد دانش بنیان است که حدود یک درصد واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور دانش بنیان هستند که باید روش جدیدی را بکار گیریم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: پارسال به ۱۴۸ شرکت دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی زمین واگذار کردیم و نزدیک به ۵۰ هکتار زمین به آن‌ها اختصاص دادیم که این تعداد واحد دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی عدد بالایی نیست.

او با بیان اینکه باید با همفکری و ارتباط موثر بتوانیم ایده‌ها را به محصول و ثروت تبدیل کنیم، گفت: بهره وری‌ها باید افزایش یابند چرا که در سطح کشور مشکل تکنولوژی داریم و در حوزه صنعت بیش از ۱۲ درصد واحد راکد داریم و این می‌تواند با کمک شرکت‌های دانش بنیان فعال شوند.

رسولیان گفت: اقدامات مطلوبی با کمک پارک‌های علم و فناوری کشور در شهرک‌های صنعتی در حال انجام است که بسیاری از شرکت‌های پارک عمدتا فناور هستند و در مراحل ابتدایی کار قرار دارند و مشکل آن‌ها تجاری سازی محصول است.

برخی شرکت‌های دانش بنیان توان خرید زمین ندارند

او با بیان اینکه برخی از شرکت‌های دانش بنیان توان خرید زمین را ندارند و پارسال در فرایندی ایجاد کارگا‌ه‌ها را در دستور کار خود قرار دادیم، گفت: در حال حاضر هزار و ۴۰۰ کارگاه در حال راه اندازی است و ۳۴۰ کارگاه را ما خودمان ساختیم و امسال نیز هزار کارگاه در شهرک‌های صنعتی تقاضا محور در نزدیکی مراکز دانشگاهی در حال ساخت و راه اندازی است.

رسولیان، اولویت نخست کاری و فعالیت‌های خود را برای شرکت‌های دانش بنیان اعلام کرد و گفت: شرکت‌های فناور و دانش بنیان توسط وزیر علوم معرفی به شرکت شهرک‌های صنعتی معرفی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در ۲ ماهه نخست امسال نزدیک به هزار و ۵۰۰ واحد که امکان دانش بنیان دارند را شناسایی کردیم که در این رابطه از ظرفیت مشاوران و ارائه راهکار‌ها بهره‌مند خواهیم شد و حتی هزینه مشاوران نیز متقبل و پرداخت می‌شود.

او گفت: در بنگاه‌های بزرگ باید شناسایی نیاز‌های فناورانه و واحد‌های تولیدی را بررسی کنیم. همچنین نزدیک به هزار و ۴۰۰ نیاز فناورانه شناسایی شده و تنها پارسال ۱۰۰ نیاز توسط شرکت‌های دانش بنیان برآورده شده است.

رسولیان با بیان اینکه ۱۸ فن بازار توسط شرکت‌های صنعتی و با همکاری دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مربوطه در کشور با کمک پارک‌ها در حال برگزاری است، گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و نگاه ویژه ریاست جمهوری نسبت به شرکت‌های دانش بنیان باید برای رفع نیاز‌های آن‌ها که در حال ورشکستگی هستند، تلاش کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران شناسایی گلوگاه فناوری را نیز از اولویت‌های اصلی برشمرد و گفت: ۱۰ شهرک فناوری در سطح کشور مصوب شده که ۶ شهرک فعال است و کارگاه‌هایی برای آن‌ها راه اندازی و فعال خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار