سیمرغ هواپیمای ترابری ساخت داخل با وجود تحریم شرکت سازنده خود، دو روز پیش رونمایی شد.

داستان سیمرغ از جایی شروع شد که نیاز به ساخت انواع هواپیماهای بومی نظامی، مسافربری، ترابری در ایران احساس شد. 

پس از اتمام جنگ تحمیلی و شروع دهه ۷۰ شمسی، در زمان دولت سازندگی طرح ساخت انواع هواپیماهای داخلی برای ساخت در داخل کشور پیگیری شد.

یکی از این هواپیماها ایران ۱۴۰ بود که نسخه اولیه هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است که دیروز با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در شرکت هِسای اصفهان رونمایی شد.

سیمرغ ///////&

هواپیمای ساخت داخل ایران ۱۴۰

هواپیمای ایران ۱۴۰ در واقع نسخه ایرانی هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراینی است که در کارخانجات هسا دراصفهان تولید شده است.

سال ۱۳۷۵ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان با نام ایران-۱۴۰ فراز (AnIr140) صادر شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و دریابان شمخانی وزیر دفاع وقت در مراسم رونمایی از ایران ۱۴۰ 

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، سال ۱۳۵۵ پایه‌گذاری شد و متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران می‌باشد.

 این شرکت در شاهین شهر اصفهان و در زمینی بالغ بر ۲۵۰٬۰۰۰ متر مربع تاسیس شده که از این مقدار، قسمتی به کارگاه و قسمتی به آشیانه هواپیماها اختصاص داده شده است.

سیمرغ ///////&

وزارت خزانه‌داری آمریکا آبان پارسال شرکت هسای اصفهان

 را تحریم کرد

ساخت هواپیمای مسافربری ایران - ۱۴۰ با همکاری اوکراین، طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، تولید هلی کوپتر شاهد 278، ساخت هلیکوپتر ظفر - 300، ساخت هلیکوپتر شاهد - 274، تولید هلی کوپتر شاهد 285، ساخت پروانه با مواد کامپوزیت، تعمیرات هواناو، طراحی و ساخت قطعات

آذرخش، هواپیمای جنگی صاعقه، شفق و هواپیمای اموزشی سیمرغ گوشه ای از دستاوردهای این شرکت است.


بیشتر بخوانید:


 ایران ۱۴۰ با داشتن دو موتور توربو پراپ که به آن توان نشست و برخاست در باندهای خاکی را نیز می دهد یک گزینه مناسب در حوزه هواپیماهای ترابری سبک برای نیروهای مسلح و سایر بخش های کشور بود.

 این هواپیما از نوع میانبرد و برای سفر های داخلی مناسب بوده و می تواند بدون سوخت گیری ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز داشته باشد که با توجه به وسعت کشورمان قابلیت مناسبی است. 

سیمرغ ///////&

فضای داخلی ایران ۱۴۰

 در همان دولت سازندگی نمونه اولیه ساخته شد که در ادامه در اصلاحات تولید انبوه این هواپیما آغاز شد. 

سال ۱۳۸۷ اعلام شد که تولید هواپیمای ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال ادامه‌ یافته و متخصصان هسا قصد دارند یک مدل نظامی نیز برای گشتزنی دریایی تولید کند تا جایگزین هواپیماهای آمریکایی پی-۳ اوریون شوند که این هواپیما چندی بعد با حضور وزیر وقت دفاع رونمایی شد.

سیمرغ ///////&

هواپیمای پی ۳ اف اوریون ارتش

اما تولید نسخه مسافربری هواپیمای ایران ۱۴۰ که با گنجایش ۵۲ مسافر در سال های میانی دهه هفتاد شروع شده بود، پس از سقوط دو فروند از آن با وقفه روبروشد. 

پس از آن بود که امیر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت پس از مطالعات فراوان از سوی متخصصان داخلی و رفع ایرادات و نواقص قبلی، قرار است نمونه باری این هواپیما با همت وزارت دفاع تولید شود. 

سیمرغ ///////&

هواپیمای ترابری سیمرغ با بهره‌برداری از طرح هواپیمای ایران ۱۴۰

ساخته شده است

نیاز به تولید سیمرغ از آن جهت بود که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و .. را دارد؛ لذا وجود هواپیمای ترابری سبکی مثل سیمرغ در کنار بالگرد های امداد رسانی می تواند کمک رسانی خوبی در مواقع ایجاد حوادث انجام دهد.

سیمرغ ///////&

سیمرغ در شرکت هسا اصفهان طراحی شده است

همچنین باتوجه به تحولات منطقه و تهدیدات پیش روی ایران اهمیت و جایگاه ترابری هوایی برای انجام مأموریت های لجستیکی، حمل بار، حمل نفرات، ارسال تدارکات و پشتیبانی از نیروهای مسلح در میدان های نبرد بیش از پیش احساس می‌شود که ایران با تولید این نوع از هواپیماها می‌تواند نیاز خود را در شرایط تحریمی تامین کند.

سیمرغ ///////&

بخش انتهایی سیمرغ، بدنه و دم عمودی آن بازطراحی و درب بارگیری شیبدار به آن اضافه شده است

 این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته ی هواپیماهای هم نسل خود است که کاملا متناسب با نیاز های مورد تقاضای داخل و همچنین لحاظ نمودن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی در وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.

سیمرغ ///////&

تونل بادی هواپیمای ترابری سیمرغ

هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» به منظور رفع نیازِ حمل بار‌های سبک تا سقف ۶ تن طراحی و ساخته شده است که قابلیت و مزیت‌هایی را برای ناوگان ترابری هوایی کشور به ارمغان خواهد آورد.

سیمرغ ///////&

ساخت فیکسچر مونتاژ قسمت انتهایی بدنه و انتقال به سالن مونتاژ

ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور وجود داشته و در سال های اخیر تمامی تست های زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانه ی هواپیمای ترابری سیمرغ به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است.

سیمرغ ///////&

قسمت انتهایی بدنه و زیر سکان عمودی

هم اکنون هواپیمای ترابری سبک«سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل های هم رده ی خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه ی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه های مشابه نیست و در واقع هواپیمای ترابری سیمرغ زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته تر به وجود آورده است.

سیمرغ ///////&

درب بارگیری شیبدار ( رمپ) در مرحله اضافه شدن به بخش

 جلویی و میانی بدنه

 سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از دیگر ویژگی ها و کاربردهای هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.

سیمرغ ///////&

اضافه شدن بال‌ها به بدنه

همچنین این هواپیمای ترابری سبک  پرنده ای با قبلیت های چندگانه و مجهز به درب رمپ عقب ویژه حمل بار و تحهیزاتی مثل خودروهای سبک و امداد رسانی است.

سیمرغ ///////&

دو درب جانبی مخصوص پرش چتربازان

سیمرغ ///////& 

مراحل پایانی ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ

بنا به اعلام سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طرح هواپیمایی ترابری سبک سیمرغ نه تنها ۱۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایحاد کرده، بلکه در پس این اشتغالزایی از خروج مبالغ هنگفت ارزی نیز جلوگیری کرده است.

مراحل ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
با سلام
یادمون باشه هر بار که در موضوعی به خودمون تکیه کردیم و با جدیت وارد شدیم موفق بودیم(مثل صنایع هسته ای و نظامی و پزشکی و...) ولی در هر موضوعی که منتظر غرب و آمریکا موندیم و ملتمسانه ازشون گدایی کردیم هیچ عایدی نداشتیم.
و البته اینکه استقلال و خودکفایی ما در حوزه ی تکنولوژی های پیشرفته مطلوب کشورهای استعمار گر نیست.
بهترین روش برای به بردگی کشیدن ملتهای دیگر این است که ملتها به این باور برسند که نمیتوانند بدون اتکا به غربی ها کارهای بزرگ انجام دهند.
خواهشی که از هموطنان عزیز دارم اینه که به جای اتخاذ رویکرد تحقیر و تخریب و ایراد به این قبیل اقدامات بزرگ، با همدلی و هم افزایی یه خسته نباشید جانانه به این دانشمندان عزیز بگیم و دلگرمشون کنیم.
بخدا همین کار هر جور حساب کنی خیلی از کشورها از انجامش ناتوانند.
خدا قوت به دانشمندان عزیزمون در همه ی حوزه ها
خدا نگهدار همه ی هموطنانم
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۱۸:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
آقایان صدا وسیما.تو این وضعیت بد و افتضاح اقتصادی که مردم از همه چی نا امید شدن لطف کنید و همت کنید این پیشرفت‌ها و ساخت چنین چیزهایی که از بین ۲۴۰ کشور ما هم جزو حداکثر ۲۰ کشور سازنده هواپیما هستیم رو درست و حسابی تحت پوشش خبری قرار بدین.تا بعضی از گلامب ها مثل دوست گالیور اینقدر فاز بد و نمیتونیم و نمیشه و مسخره کردن رو از فکرشون بیرون کنیم.این مساله حتی ساخت بدنه خالی خودش کم کاری نیست.بیشتر مانور بدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
من جای خلباناش باشم با چتر نجات میشینم پشت فرمون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
خدا بخیر کنه دین که ندارید حداقل بگین چه ساعتهایی از کدام فرودگاه نشست و برخاست داره تا مردم از خانه هاشان بیرون بیایند تا رفع بلا بشه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
خدا بخیر کنه دین که ندارید حداقل بگین چه ساعتهایی از کدام فرودگاه نشست و برخاست داره تا مردم از خانه هاشان بیرون بیایند تا رفع بلا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
صندلی نداره انگار برانکارد بجای صندلی گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر تلاشی که در راه پیشرفت کشور باشه قابل تحسینه.
فقط از مسئولین این پروژه خواهشمندم هواپیما را ایمن بسازن چون مردم چشم انتظار خانواده هاشون هستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
این ماکت هواپیما دیجی کالا هم داره واسه فروش یدونه واسه گوشه خونمون بخریم بگیم تولید ملیه بهش افتخار کنیم.خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی اصیل
۱۷:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هواپیمای ساخت ایران! پس از۳۰سال! درشرکت پایه گذاری شده ازسال ۱۳۵۵! شبیه سازی وباهمکاری اوکراین ! اماچرانمیتوانیم خودروبسازیم ،چون شرکتهای خارجی برایمان نمی سازند. شرقیها چندان مهارتی ندارندوغربیهاراهم که دولت اجازه همکاری نمیدهد. موشک وهواپیماباخودروفرق دارند!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۵:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
حدا به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۴:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
جالبه خیلیها میگن که چون نمیتونیم خودرو بسازیم پس بقیه دستاوردها قابل باور نیست ، نکته اصلی همینه که صنعت خودرو سازی هیچ وقت دست اون بخش از حاکمیت عقیدتی نبوده و در طول این 40 سال تمامآ در اختیار اون بخش از تحصیلکرده های پرادعا و غرب پرست بوده که حودشون به ناتوانی خودشون هم اعتراف دارند . در صورتیکه صنایع های تک ایران دقیقاٌ خارج از محدوده کنترلی دولتها و غرب پرستان رخ داده و برای همین هم موفق بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
امیدوارم ایمنی لازم و کافی داشته باشد ، بخدا این خلبانان و خدمه پرواز هم خانواده و چشم براهی دارند. و البته که هر تلاشی برای کسب دانش فنی ستودنی است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
داشتم پیامهارو میخوندم!!!
یه مشت خود تحقیر و البته یه تعدادم مزد بگیر بیچاره!!!
تو این مملکتی که از بالا تا پایینش رو مسئول بی لیاقت و بیسواد گرفته، باید دست اونایی رو که دارن تلاش میکنن، بوسید
تو هر خانواده ای ممکنه یه فرزند معتاد(خودروساز) بشه و یه فرزند مایه ی آبرو(صنایع نظامی)، پس نباید گناه اونو پای این نوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
من نمیدونم کشوری که نمیتونه یه تراشه کارت ملی تولید کنه چطور هواپیما با اون همه فناوری های فوق پیشرفته میسازه واقعا عقل اینو قبول نمیکنه!!!!همون ایران 140 هست با نام جدید
Iran (Islamic Republic of)
م ش
۲۲:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اوووووووو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این درسته که هواپیما بر پایه‌ی انتونوف ۱۴۰ هست اما اگر زحمت بکشید این ۲تا هواپیما رو با هم مقایسه کنید متوجه تغییرات عمده اون میشید.
بعد هم همینکه توی این موقعیت و تحریم، متخصصین تونستن همچین هواپیمایی رو طراحی و تولید کنن باید بهشون افتخار کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت داخل را در صنایع زیاد تجربه کردیم یا مونتاژ کاری بوده ویا با زسازی از رده خارجها وله روز کردن تجهیزاتشان در سازمانهای مختلف در دوران احمدی نژاد از اینگونه پروژه ها زیاد رونمایی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خوردسلز ها سر سوزن یا بگیرن، اینا رفتن دارن هواپیما می سازند،البته با تصمیم خوب دولت مبنی بر آزادی واردات، شاهد شرایط خیلی بهتری خواهیم بود ان شاء الله.
درود بر نیروهای نظامی و فرمانده معظم کل قوا
Iran (Islamic Republic of)
,علی
۱۶:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام،خسته نباشیدایواله،واقعاایولله،خداپشت وپناهتون،۲۲سال سابقه ساخت مخازن چند صدتنی دارم پارس جنوبی،میدانم تولید چقدسخته،مخصوصاتولیدی که حساسه،همه چیزوبایددقیق حساب کردم،واقعاایولله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدانگهدارباشه
Iran (Islamic Republic of)
امیرمحمد
۱۶:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
اولا خسته نباشید میگم به صنایع هست برای تولید این هواپیما
چند نکته وجود داره، اولا این هواپیما برای خدمات امدادی کاملا متناسب با شرایط کشور هست و دوما ساخت این هواپیما دانشی رو به سطح کشور میاره که می‌تواند ساخت هواپیمای مسافربری و ترابری سنگین را در پی داشته باشد، اما این هواپیما که از روی آنتنوف ۱۴۰ ساخته شده به احتمال زیاد با موتورهای متفاوت نسبت به نمونه اوکراینی خدمت خواهد کرد که این خیلی خوبه چون نقطه ضعف اصلی آنتونوف ۱۴۰ موتورهای بد اون بودند.
در آخر آنتونوف ۱۴۰ هواپیمای اونقدر قدیمی نیست که به عنوان مثال بگیم برای ۵۰ سال پیشه و اگر اینطور باشه که ایران خودش این هواپیما رو می‌سازه، یعنی فاصله خیلی کمی با تکنولوژی ساخت هواپیمای غیرنظامی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ما یا باید مثل رژیم پهلوی و آل سعود و خیلی از کشورهای عربی دیگر بندگی غرب را بپذیریم و قبول کنیم که تمام ذخایر نفت و گاز و معادن ما را ببرند و در قبال آن اجناس و کالاهای از رده خارج شده و بنجل را به ما تحمیل کنند که هیچ دردی از ما دوا نکند و یا در زمینه علم و تکنولوژی تلاش مضاعف انجام دهیم و نیاز های خود را در همه زمینه ها خودمان تولید کنیم راه دیگری وجود ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی شما یک تراشه ساده کارت ملی هوشمندو نمیتونید بسازید چطور میشه باورکرد آن همه تجهیزات بسیار حساس یک هوا پیما را بسازید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مثل اینه که بگید وقتی تو جاده اینقدر تصادف دارید چطور میشه باور کرد تو فضا تصادف زیاد ندارید!
حرف شما همین قدر بی ربط هست
هر جایی انقلابی وجهادی وغیرتمندانه وارد شدیم خوب کار شد هر جایی متاظر غرب نشستیم بله یک چیز ساده هم نمیشه ساخت.
یادته گفتند اف ای تی اف باید انضاء کنیم تا بما واکسن بدن
ولی دیدیم اتفاقا انضاء نکردیم و خوب هم واکسن بما دادند واتفاقا خودمون هم یاختیم وصادرهم خواهیم کرد.
اینا بسته به باور وهمت و تلاش ملت ودولتهاست والا هیچ چیز نا ممکن نیست
Germany
ناشناس
۱۶:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اصغر آقا
خواستن توانستن است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بحث عرضه داشتن نظامی ها و عدم کفایت خود رو ساز هاست که با تصمیم خوب دولت حل میشه ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
علی222
۱۷:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اولا بساری از تراشه ها الان تو کشور داره ساخته میشه و ثانیا قرار نیست هر چیزی رو هر کشوری بسازه
برخی چیزها ساختش تو کشور صرفه اقتصادی نداره و برای ساختش باید هزینه هنگفتی بشه و دو سه تا کشور میان اون قطعه رو میسازند و به بقیه کشورها میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دروغ که شاخ و دم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینطوری باورمون میشه که گرون قیمت ترین پهباد آمریکایی توسط سامانه پدافندی ایرانی ۹-خرداد ساقط میشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقیقا درسته .به نظرم اینا بیشتر نمایشی هستن.ایران کجا و تولید هواپیما کجا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۳ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
داداش گلم
برو دو کلمه تحقیق کن می‌بینی که خود غربی ها هم حتی گاها در برنامه های تلویزیونی خودشون به قدرت ایران اعتراف کردن.
البته می‌دونم باید ۵ روز واسه جنابت جلسه بزارم تا این خودتحقیریا رو از تو مخت بیرون کنم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۵ ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
اینقدر بی فکری که بدون فکر فقط دهانت باز میشه دو تا حرف بی ربط میزنی. خود روسیه مگر همه چیز می‌سازه؟ اونم خیلی چیزها رو وارد میکنه مثلا سوخو ۳۵ روسیه ۶۰ درصد قطعاتش در داخل روسیه ساخته میشه و بقیه مثل ای سی ها و آل سی دی ها و ... رو وارد میکنه .وقتی علم چیزی رو نداری مجبور نیستی اظهار فضل کنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
از همین الان خدا روح همه کسایی که سوار این هواپیما خواهند شد شاد کنه. لطفا امار سقوط هواپیمای ایران 140 رو هم اعلام کنید. تا الان 6 سقوط داشته که 3 تا در ایران بوده. البته این هم مثل خودروهای ایرانی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت این هواپیما افتخار نیست هدر دادن پولهای مملکت هست این دست کمی از پراید نداره ولی کو گوش شنوا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این همان انتونف اوکراینی است شاه کار دروغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگه ساخت این هواپیما ارزشی نداره، شما بساز.
Iran (Islamic Republic of)
آرمان
۰۱:۴۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
آنتونوف مشکلی نداشت. مشکل موتورش بود که عوض شده
Germany
ناشناس
۱۵:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
تهران بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این که همون ایران 140 بدون صندلی، دقیقا همونایی که زمینگیر بودن رو اورهال کردن ، صندلیاشو برداشتن. اینبار قراره نیروی نظامی مون قربانی این هواپیما بشن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۵۹ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
جناب
شما که در حد یک سرچ تو اینترنت و مشاهده‌ی فیلم ساخت بدنه‌ی این هواپیما اطلاعات نداری چطور به خودت اجازه می‌دی اینقدر با اطمینان نظر کارشناسی بدی؟!
البته المحدلله ایران پر کارشناس سیاسی و اقتصادی و نظامی و ورزشی و... هست. تو همه چیزم که ماشالله تبحر دارن.
کافیه بری یه سوپری یا سوار تاکسی و اتوبوس شی هزار تا متخصص نشسته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
افتخار افرین است اما این اولین قدم هاست انشاءالله تا ثریا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینا همون هواپیماهایی هستن که قرار بود تو هسا مونتاژ بشن ولی بعدا که دو فروندشون بعلت واماندگی کمپرسور موتور سقوط کرد دیگه تولید نشد. دقت کنید که خود هواپیما هیچ مشکلی نداره فقط مشکل موتور روسی هست که با آب و هوای ایران سازگاری نداره. اگه دوباره از همون موتور روسی استفاده شده باشه پس باید منتظر سقوطش باشیم اما اگر موتور کانادایی یا فرانسوی باشه میشه بهش امید داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا قوت به هر كسي كه براي ايران قدمي بر ميداره و از نيش و كنايه ها هم خسته نميشه
آلاهين دديگي اولار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت بالگردهای ملی همچون شینوک و میل برای حمل و نقل برای کشور ما بسیار کار ساز است زیرا که این توان در گوشه گوشه ایران عزیز برای داشتن بالگردهای بروز ملی وجود پراد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
با سلام ، گنجشک و رنگ زدن بجای قناری قالب کنند تمام عکسها و فیکسچرهای نشان داده شده میراث روسها در زمان ساخت انتونف است خدای بسه دیگه یه مقداری با خودتون رو راست باشید ما که باور نمی کنیم ، تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
من قبولش دارم جمع نبندید!در مخالفت با جوانان ایران مایی وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
باید طراحی مدرن ترین هواپیماها در دستور باشد نه بادکنک هوایی کپی کنید نیازی به طراحی هم نباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
همچون گروههای واکسن ساز که در جهان گل کاشتند و نام ایران را بر فراز واکسن سازی جهان بالا بردند امیدواریم گروههای فراوانی از هواپیماساز ها رقابت را در گوشه گوشه این سرزمین آغاز کنند و همچون دهها گروه واکسن ساز ،با سرعت و شتاب بسیار فراوان و بیشتری به هدفشان که بی نیازی و خودکفایی ایران عزیز در ساخت انواع و اقسام هواپیماها و بالگردها و تولید انبوه و گسترده شأن است ،برسانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هزینه پشت هزینه حیف و میل ثروت مملکت یک کلام فاجعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
با تفکر شما هنه باید برن بخابن و کل بودجه رو بدن دشمن اگه خواست چیزی بما صدقه بده و اگه نخاست هیچی بما نده.
اصلا چرا شما رفتی مدرسه هزینه رو هزینه به کشور تحمیل کردی خب دیگران درس خونده بوذن کار ها رو انجام میدادند؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بالگرد اطفا حریق هم بسازید
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۱۴:۰۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت هواپیماهای کوچک همچون سیمرغ آغازی برای جهش‌های بزرگتر و ساخت و طراحی و آزمایش هواپیماهای پهن پیکر تر و غول پیکرتر خواهد بود.
هر چند تولید انبوه این هواپیماها چه بسا مزیت و برتری بسیار بالاتر از ساخت تنها چند هواپیمای پهن پیکر باشد!!!
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۴:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آنچه برای ایران عزیز مهم است تولید انبوه صدها و هزاران در سال است.
کاش هواپیمایی که ایران عزیز می‌سازند به تولید گسترده و انبوه هم برسند زیرا که تولید انبوه خود دانشی بزرگتر و فراتر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود و آفرین.
ساخت هواپیمای ترابری و باری و شناسایی و یا مسافربری کوچک ملی و طراحی و ساخت انواع هواپیما های کوچک خود افتخار بزرگی برای کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دم برادران هسا گرم.
کار بزرگی بود. بومی سازی و بهبود عملکرد موتور با شرایط آب و هوایی، بومی سازی قطعات الکترونیکی وارداتی و ارتقاء سقف پروازی می تواند پروژه های بعدی باشد.
احسنت...
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۳:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ضعف اصلی کشور ما بسنده کردن به یک با دو شرکت خودروساز و هواپیماساز است در صورتی که به صدها خودروساز و هواپیما ساز باید دل بست نه تنها یک یا چند مورد هواپیماسازی و خودروسازی.
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسی
۱۳:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دانشمندان صنعت هوایی اوکراین و یا روسیه را در صورت درخواست اقامت و زندگی در ایران جذب کنید و شتاب و سرعت هواپیماسازی و حتی مسافربری را در کشور رشد دهید.علاوه بر اینکار دانشمندان و دانشگاههای فراوان صنعت هوایی و شهرهای قطعه سازی و متالورژی را افزایش دهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اخه کی میاد تو ایران زندگی کنه با این قیمتا خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر موقع تونستیم خودرو داخلی که به مراتب تکنولوژی کمتری از هواپیما و پهپاد و موشک و تجهیزات نظامی داره، با کیفیت بالا بسازیم اون موقع باور میکنیم که سایر تجهیزات مثل هواپیما و ... هم ساخت داخل هستن و مونتاژ و یا به کمک خارجی ها نبوده. اگرچه همین خودروهای داخلی هم اغلبش مونتاژه و حتی خودروی بی کیفیت هم نمیتونیم بسازیم بلکه مونتاژ میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه تعداد مسافر می‌گیرد که خانواده ها بدانند اول با هم سفر نکنند و دوم چه تعداد خانواده بعد از پرواز خوشحالی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا قوت و درود
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
من که اصلا باور نمی کنم ،ساخت خودروهاتون داره بهمون میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
موشکهای نقطه زن یا ساخت واکسن کرونا چیزی به معز مبارک شما پیام نمیده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
کل دنیا و خصوصا آمریکا و اسرائیل و... دارن اعتراف میکنن از قدرت ایران و ساخت موشکهای پیشرفته و... اونوقت خود شما کشور خودتو قبول نداری؟؟!
اسرائیل خوب میسازه ، الان خوشحال شدی؟؟!
امان از خود تحقیری!
یکی تو یه کشور جالباسی میسازه کل دنیا به به چه چه میکنن اونوقت بعضی از افراد تو کشور خودمون ببین فکرو ذهنشون چی هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
فعلا یه چند سال بعنوان هواپیمای باری ازش استفاده بشه بعد مسافری
Germany
7891
۱۳:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عموی من اولین سازنده یونیت و صندلی دندانپزشکی در ایران است. وقتی اولین یونیت را به بازار عرضه کردند کسی انرا قبول نمیکرد و هزاران اشکال فنی از ات میگرفتند. ولی الان به کشورهای اروپایی هم صادر شده. شما پیروز می شوید. ما می توانیم اولین هواپیما ساز جهان شویم. پیامبر فرمود: اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس بدان دست خواهند یافت. راست گفت پیامبر اکرم(ص).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اونایی که میگن رنگ پاشیدن . فیلم مراحل ساخت از مهندسی تا تولید محصول هس کمتر اون زبان به درد نخورتونو تکون بدین . خودت که یه معادله فیزیک مکانیک حالیت نیس چرا میای اینجا چرت میگی . دم بروبچ سازنده گرم
Germany
ناشناس
۱۳:۲۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
بفرمایید اصغر آقا این هم پراید هوایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چیزی که از چشمها پنهان مونده اینه که چرا توی این پروژه با این بزرگی و حساس هیچ کارگر و کارشناس و مدیر کلاه ایمنی به سر ندارن و کوچکترین نکات ایمنی رعایت نشده و در نظر گرفته نشده.
مایه تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کلاه هاشون گذاشتن سر دیگران و خودشون بی کلاه شده
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۵:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اخه مرد حسابی کلاه ایمنی میخواد چیکار مگه کار خونه چند طبقس که خطر سقوط شی از بالا باشه که کلاه ایمنی بخواد کلا یه سولس هیچی هم بالا سرشون نیس توی اینترنتم زدم خط تولید هواپیمای شرکتای مطرح خارجی اونا هم هیچ کدوم کلاه نداشتن چه بهونه ها الکی در میارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آخه از قدیم گفتن دروغگو کم حافظه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آنتونوف ۱۴۰ اکراینی را یه رنگ پاشیدن روش شده ساخت وطنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعا که
بعد از حدود ۴۰-۵۰ سال یه هواپیمای آنتونوف اونم با کمک اوکراین ساختن رو شما دستاورد بزرگی میدونین؟ الان باید بچه های ما هواپیماهای روز رو مونتاژ کنن نه آنتونوف صد سال پیش، اگه من بودم بخاطر تعلل و کم کاری و عقب افتادن پروژه تک تک شون رو مواخذه میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساختن با مونتاژ فرق می کنه امثال شما که همیشه طلبکار همه هستید چیکار کردید
Iran (Islamic Republic of)
بهزاد
۰۴:۱۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
امثال شما فقط لب ودهن تشریف دارین برای ضربه زدن ب ایران والسلام،اگ کاری از دستت بر میومد اینجا پرحرفی نمیکردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
درود به شرفتون خدا همیشه یارو یاورتون باشه که افتخار آفرین هستید. مسئولین و مجلسی ها یادبگیرند مثل این عزیزان از جان و دل برای مردم و کشور کار کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
به کوری چشم شیطان وبر و بچیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هواپیماهای چهل سال پیش رو باز سازی و رنگ میکنیم.صندلیاشم برمی‌داریم اسمشم عوض میکنیم میشه دستاورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
شما اطلاعاتتان ویا تخصص خوبی در مورد هوا فضا وهواپیما دارید. ممکنه از کجا فهمیدید هواپیما مال ۴۰ سال پیش است؟
ما رو از دانش تون بی بهره نکنید.
منتظر دلایل منطقی شما هستم
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۲:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
دروغ که خرجی نداره پس بنظرم شاتل فضایی هم خوبه بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قضاوت
Iran (Islamic Republic of)
خلیل تندرو
۱۲:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خسته نباشید ادامه دهید .ایران را به جایگاه واقعی و اصلی خودش امپراتوریش برسانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قشنگ معلومه این هواپیما کاملا کهنه ست و فقط دوستان رنگش کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قضاوت
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۲:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
زنده باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این که همون آنتونوف 140 هست فقط یه درب بارگیری شیب دار بهش اضافه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایران 140 شروع خوبی برای ایران بود حتی شرکت هواپیمایی سپاهان هواپیماهاش ایران 140یا همون انتونوف 140بود اما به خاطر خوادثی که اتفاق افتاد شرکت سپاهان و ایران 140 یه جورایی کنار رفتن .وقتی میگید قراره ترابری بشه یعنی بالاتر از اریون و هرکولس امریکایی الان شروع خوبی برای سیمرغه اما اینجا تازه شروعه کاره تا بخواد جایگزین هیولاهای امریکایی که هنوز در ارتش خدمت میکنند بشه.درست نیست از اصطلاحات شتر گاو پلنگ خودروسازهای وطنی برای صنعت هوایی استفاده کرد چون زحمت تو این حوزه قابل قیاس با خودرو سازها نیست .اما شروع خوبیه و باید چهار موتوره اون هم رونمایی بشه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا بخیر بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
امروز حالم خوب نبود .... نمی خوام نظر نا امید کننده بدم ..
دمتون گرم همین که همت کردین و یک کا رو به نتیجه رسوندین بی نظیر هست .
شما عمل می کنین دیگران فقط شعارشو می دن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آنتونف ۱۰۰ پشتش عوض کردن اسمش گذاشتن سیمرغ خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
حتما باید چرخ را از نو اختراع کرد
Iran (Islamic Republic of)
NIVAK
۱۱:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چند بار قبل از اینکه نا ایمین تشخیص داده بشن از عسلویه به اصفهان باهاشون رفتم موقع فرود و تاچ واقعا وحشتناک هستن تقریبا هیچ تعادلی ندارن

حالا دلت خواست نظرم رو منتشر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هزاران ماشاالله به ایران و ایرانی........
زنده باد ایران و ایرانی........
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباه منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
از قاهر چه خبر ....خخخ
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خیلی خنده داره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما آلبانی نشینان فعلا اخبار نیروهوایی همان آلبانی را دنبال کنید با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اشتباه بهت مثبت دادم
خدایا ببخش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
درسته که قیمتها هم پروازی شده ولی دست عزیزان سازنده را می‌بوسم حتی اگر دهها بار زمین بخورد ادامه بدهید کور شود جسمانی که نبینند این زحمات شما را
در دولت قبل عمدا کار نمی‌کردند
ناراحت کننده بود شدیداً مخصوصا آب خوردن نان را بخدا ربط میدادند ولی الان کار میکنند انشالله نتایج حاصل خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه جون آدم مفته که ده بار زمین بخوره
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۳:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
منظور در آزمایشها و نه در واقعیتها منظور دوستمان تلاش و پشتکار و اندیشه و پویایی و شکوفایی حتی از همین لحظه است.
درود بر خوشفکران و تلاشگران صنعت هوایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مبارک خانواده شما باشه انشاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشاالله خودرو سازها برن یه گوشه سقط شن.چند ماه پیش پنج نفر بچه دبستانی داخل ۴۰۵ چپ شده بود .۳ کشته و۲ بچه معلول ذهنی شدن ایران خودرو و سایپا و مسئولین بیان ببینن خجالت بکشن.واقعا عذاب وجدان نمیگیرن اینجور جمعیت را حمایت میکنین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عزیز همینم دست کمی از خودرو سازها نداره ، هواپیمای ۵۰ سال یا بیشتر پیش اوکراینی رو تولید کردند اونم بعد از سقوط
هنوز f14 های ۵۰ سال پیش رو نمیتونن تعمیر و به خدمت برگردونن ، خیلی هاش اسقاط شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشین بسازید اگه راست میگید وقتی توان تامین ماشین و ندارید مردم باور نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۱:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قرار است خودرو نظامی ارس ۱ تبدیل به خودرو خانوادگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ساخت و خود کفایی خودرو به افرادی با تفکر نگاه به غرب سپرده شد که در آخر گفتند ایرانی قرمه سبزی هم بلد نیست درست کند چه برسد به خودرو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مدیر و کارگر و سازنده این سایپا و ایران خودرو نیست که. مشکل این نیست که نمیتونیم ماشین خوب بسازیم مشکل اینه که این خودروسازی ها نمی‌خوان ماشین خوب بسازن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
کدوم ادم عاقلی سوار تین لگن میشه با اولین پرواز باید فاتحه واشدو. بخونی ما افتابه به زور درست میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ابله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی مشکل برات ایجاد شد و نجاتت دادن با همین متوجه میشژ
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۳:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما که قطعا آفتابه هم نمیتونی درست کنی
ولی هستند مردانی که به امید خدا قله های دانش و تکنولوژی رو فتح میکنن
Iran (Islamic Republic of)
M
۱۳:۲۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خواستم بگم خاک بر سرت حیفم اومد به خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قراره بازنشسته ها و فرهنگیان و کارگر ها و کلا اونایی که هی اعتراض می کنند حقوقمون کمه را با این هواپیما جابجا کنند که همه به درجه رفیع برسند و هم مشکل هزینه و خرجی نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
استاد باشارماز
۱۰:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
این راه درسته.به امید خدا هواپیماها و جنگنده های پیشرفته تر خواهیم ساخت. زنده باد ایران و ایرانی. مرگ بر منافقان و دشمنان ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اره اف پنج و رنگ میکنید میشه صاعقه، تی۷۲ رو رنگ میکنید میشه کرار، آنتونوف رو رنگ میکنید میشه سیمرغ، بعدیش چیه یعنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
زرشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر کسی از کارکنان و دست اندرکاران این شرکت داره کامنت ها رو می‌خونه من بابت این نتایج ازشون قدردانی می کنم.

ایول بچه ها دمتون گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ کشوری در چنین تحریم هایی یارای ایستادگی‌ و پیشرفت ندارد حتی آمریکا در تعجبم چگونه برخی این پیشرفت های عظیم را نادیده میگیرند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
عامو بذار دوتاش پرواز کنه و صحیح و سالم بشینه روی زمین بعد اینجور قلم فرسایی کن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین .تا کورشود هر آنکه نتواند دید.حتی خود آمریکا هم در شرایط تحریم قادر نیس هواپیما بسازه و همه شرکتهاش چند ملیتی هستند و حتما باید از اروپا و ژاپن کمک بگیره ولی نیروهای جهادی و انقلابی ما کارستان کردند و به تنهایی اینکارو انجام دادن.
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۹:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا و شرایط تحریم؟!! به نظرتون چرا آمریکا خودش همشو نمیسازه، نمیتونه یا صرفه اقتصادی نداره؟ ما چرا همشو میخوایم خودمون با چند برابر قیمت جهانیش بسازیم؟ آیا بودجه کشور ما چند برابر آمریکاست؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
قطعا تجهیزات بکار رفته همش ایرانی نیست
در جواب حرف شما
البته منطقش همینه
Germany
ناشناس
۱۵:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
۱۲:۳۷برای شما
چون تولید گندم در بعضی کشورهای اروپایی به ظرف نبود ولی جنگ اوکراین نشان داد
چقدر اشتباه می کردند و هم اکنون کشاورزان طبق دستور وزارت کشاورزی مجبور به کشت گندم شدند
بقیش را فکر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه خبر از پرواز های قیمت ها شوینده هم می خواهد تا ۵هزار تا هشت هزار پا دوباره پرواز کند و اوج بگیرد .راستی موتور پراید دارد بدنه پراید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
40 سال هست این شرکت در حال ساخت هواپیما هست
سرعتش خیلی کند بوده
اگه به دانشگاهیان سپرده بودند خیلی جلوتر بود
شاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینا که از آسمون نمیان از دانشگاه میان دیگه
Iran (Islamic Republic of)
محسن رضائی
۱۰:۵۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
افتخار می کنیم اما سرعت کند توسعه صنعت هوایی نیازها رو برطرف نمی کنه. به نظر می رسه در این مرورد هم دولت باید از شرکت های خصوصی دانشبنیان حمایت کنه و یک فضای رقابتی در تحقیقات هوا و فضا ایجاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماشاالله. خودروسازها برید یاد بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
افتخار آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا رحم کند.فقط برای همون چتر بازها خوبه.نشه جریان ۱۴۰.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
برو داستان آپولو هوا کردن آمریکا را بخون که منفجر شد اما اینقدر ترسو و بزدل نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
فقط کپی میکنند .پراید پژو ودیگر اقلام .یکم هم ابتکار خرج بدین بنز المان نسبت به ده سال قبل چقدر پیشرفت کرده پراید ما چراغ جلو وفرمون داشبرد جالیوانی
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۰:۱۵ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
دوست عزیز بعضی کشورها همین به اصطلاح کپی کردن را هم بلد نیستند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
عواطف
۱۴:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
الحمدولله رب العالمین درودبرجوانان غیورکشور
آخرین اخبار