سال تحصیلی به انتهای خود رسیده است. این سال تحصیلی شاهد تلفیق آموزشهای مجازی و استفاده از شبکه سراسری شاد و همچنین آموزش حضوری و مسائلی مانند رتبه بندی معلمان، اجرایی سازی سند تحول بنیادین بود. البته مشکلاتی پنهان در نظام آموزشی وجود دارند که نمیتوان آن ها را فراموش کرد و شاید ادامه بی توجهی به آن ها مشکلات جدی تری را به وجود آورد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان و فرهنگیان، به نکاتی درباره نظام آموزشی کشور اشاره کردند که شاید در دورههای گذشته کمتر به آن ها توجه شده است.
رهبر انقلاب در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت آموزش درست و دقیق به دانش آموزان از لزوم تغییر در کتب درسی گفته و عنوان کردند: "بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
مسائلی همچون سبک زندگی اسلامی، تعاون و همکاری اجتماعی، مطالعه و تحقیق، فعالیتهای جهادی، مبارزه با آسیبهای اجتماعی و نظم و قانونگرایی از جمله مهارتهایی است که باید در مدرسه آموزش داده و از دوران کودکی و نوجوانی در افراد نهادینه شود.
نسل نوجوان و جوان، باید دارای هویت ملی و اسلامی- ایرانی، معتمد به نفس، مقاوم، آگاه از اندیشههای امام و آرمان ها، دانشمند و کارآمد پرورش یابد."
پس از مطرح شدن این سخنان بود که لزوم تغییرات در کتابهای درسی از طرف مسئولین آموزش و پرورش مطرح شد و یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره تغییرات کتب درسی دانش آموزان گفت و خبر از حذف دروس غیر کاربردی داد.
نوری در مصاحبه خود از نارسایی بعضی دروس گفت و قول حذف موارد قابل اصلاح را داد و عنوان کرد که باید مهارتآموزی، تقویت هویت ملی، قانون و نظمپذیری در برنامه درسی لحاظ شوند.
این تغییرات در شرایطی است که با اعلام نوری کتب درسی برای سال آینده چاپ شده اند و حذفیات و تغییرات برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ اجرایی خواهند شد.
صادق ستاری فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره اظهار کرد: تغییرات کتب درسی دانشآموزان در سه قالب محتوا، برنامه درسی و بستههای آموزشی از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا میشود.
به گفته وی از مهر ۱۴۰۱ بستههای آموزشی چند رسانهای با عنوان برنامههای مکمل درسی در اختیار دانش آموزان قرار میگیرند. محتوای کتابهای درسی، بستههای آموزشی چندرسانهای و هم برنامه درسی در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای دانش آموزان با تغییراتی همراه است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی هستند که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشوند که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شوند.
کتابهای درسی هر ۵ سال باید بازنگری شوند و متناسب با نیازهای روز جامعه تغییر پیدا کنند. موضوعی که به نظر میرسد پس از صحبتهای رهبری از طرف وزارت آموزش و پرورش توجه ویژهای به آن شده است. با توجه به سند تحول بنیادین و تاکید بر موضوع پرهیز از حافظه محوری و آموزش دروس کاربردی، وزارت آموزش و پرورش باید با نگاهی نو و دقیق به این موضوع بپردازد.
کتاب های متوسطه دوم پرحجم و گنگ است حتا معلم هم نمیتونه خوب درس بده زیرا در کنار یک کتاب دو کتابو چند استاد لازمه که کتاب درسی را تفهیم کند. دروس عمومی فقط یک یا دوسال تدریس شوند بعضی کتب از اول ابتدایی تدریس شده اند و الان وقت را بگذارید روی دروس تخصصی و علمی.
اگر خواهان پیشرفت کشور و علاقه مندی بچهها هستین کمی هم به شرایط زمان و روحیات بچهها نگاه کنید بعد کتاب بنویسید.
رهبری اتفاقا بر اهمیت رشته ی ریاضی تاکید کردن وگفتن باید در آینده توی این علوم دانشمندبه اندازه ی کافی تربیت کنیم.
متشکرم از درج پیام بنده کمترین.
بجای این دروس کارگاه ها و دروسی که در جامعه کار باید آنها را بلد بود اضافه کنند!
اول حقوق معلمین رو بدین بعد به فکر ماموریت جدید باشید
برای این توسعه ای که وی خواهند انجام دهند باید کتاب ها را چند نفر درست حسابی تالیف بکنند نه مانند کتاب های تبانی که واقعا افتضاح و بده
دانش آموزان محلی به محتوای کتابهای شما نمی گذارند.