جلوگیری از خام فروشی با توسعه واحدهای فرآوری

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: با ایجاد واحدهای فرآوری در جوار معادن می توان از خروج ماده معدنی جلوگیری کرد.

 هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جریان سفر به شهرستان قاینات، از معادن مس مهدی آباد و دُزوکی از معادن مسِ در اختیار شرکت کویر مس مشرق زمین در استان و نیز بخش‌های مختلف واحد فرآوری جوار معدن دُزوکی بازدید نموده و مشکلات زیرساختی و همچنین روند فعالیت اولین واحد تولید کاتد مس در استان را بررسی کرد.

 معدن مس مهدی آباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار تن ذخیره قطعی و استخراج اسمی سالانه ۲۵ هزار تن کانسنگ مس می‌باشد و زمینه اشتغال حدود ۳۰ نفر را فراهم کرده است.

معدن مس دُزوکی نیز با ذخیره قطعی یک میلیون تن کانسنگ مس، سالانه ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن استخراج اسمی دارد و در حال حاضر با توجه به اجرای طرح توسعه واحد فرآوری جوار معدن، حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم در این معدن و واحد فرآوری آن مشغول به کار هستند.

تأمین و تخصیص سوخت کافی متناسب با ماشین آلات دیزلی، تأمین برق پایدار به عنوان مهمترین زیرساخت مورد نیاز و نیز واگذاری زمین به منظور توسعه مجتمع از جمله مهمترین درخواست‌های مدیران این شرکت بود.

عباس زاده نیز ضمن قدردانی از اقدامات مثبت صورت گرفته در راستای جلوگیری از خروج ماده خام معدنی و همچنین تکمیل زنجیره ارزش ماده معدنی مس و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در داخل استان، برای پیگیری درخواست‌های این شرکت قول مساعد داد.

با اجرای طرح توسعه واحد فرآوری در راستای تولید کاتد مس در جوار این معدن به عنوان اولین واحد تولید مس کاتدی در استان، زنجیره تولید از ماده معدنی مس تا محصول نهایی در این معدن کامل شده و گامی بزرگ در راستای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال و همچنین جلوگیری از خروج ماده معدنی از استان توسط مدیران شرکت کویر مس مشرق زمین در استان برداشته شد.

مس کاتدی که پس از فرآوری کانسنگ مس حاصل می‌شود به علت خلوص بالا، در صنایع مختلفی از جمله صنعت برق و الکترونیک و برای تولید سیم و مفتول مسی و همچنین در ساخت ورق‌ها و لوله‌های مسی کاربرد دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار