حجت الاسلام سیدجواد حسینیکیا با اشاره به آخرین جزئیات طرح آزادسازی واردات خودرو، اظهار کرد: جلسات نهایی اجرای این طرح در حال برگزاری است و به زودی آییننامه اجرایی آن نهایی خواهد شد.
وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند هدف اصلی از آزادسازی واردات خودرو دنبال میکند، تاکید کرد: رفع انحصار و کیفیت محوری دو هدف اصلی اجرای این طرح است.
بیشتربخوانید
عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: هدف ما این است که خودروهایی وارد کشور شود که عامه مردم بتوانند آنها را خریداری کنند، یعنی قیمتی بین شش تا ۱۰ هزار دلار داشته باشد.
حسینیکیا از پیامدهای اجرای طرح آزادسازی واردات خودرو هم یاد کرد و ادامه داد: یکی از مهمترین این موارد کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار است که اکنون تا هشت برابر قیمت واقعی در بازار فروخته میشود.
نماینده سنقروکلیایی معتقد است، کاهش قیمت خودروهای خارجی بر قیمت خودروهای داخلی نیز سایه میاندازد و در این گروه نیز کاهش قیمت را شاهد خواهیم بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از بالا بودن قیمت خودرو در کشور ناشی از کمبود است، خاطرنشان کرد: وقتی که عرضه و تقاضا نزدیک شود، تا این اندازه شاهد بالا رفتن قیمتها در بازار نخواهیم بود و واردات خودرو به برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا کمک میکند.
حسینیکیا نیاز کنونی سالیانه کشور به خودرو را حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد که اکنون با کمبود نزدیک به ۷۰۰ هزار دستگاهی مواجهیم و اظهار کرد: سال گذشته تولید خودرو در کشور ۹۰۰ هزار دستگاه بود و حتی اگر این عدد به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه هم برسد، باز کمبود داریم که میتوان بخشی از آن را از طریق واردات تامین کرد.
وی بهبود کیفیت خودروهای داخلی را نیز یکی دیگر از مزایای واردات خودرو دانست و یادآور شد: هم اکنون که خودروسازان داخلی رقیبی ندارند، هر طور که بخواهند تولید میکنند، اما با آزاد شدن واردات، آنها نیز برای اینکه بتوانند رقابت کنند باید تولیدات خود را کیفی کنند.
منبع: ایسنا