رئیس دانشگاه تهران گفت: وضعیت دانشگاه را باید از دانشبان بودن به دانشزا بودن تغییر دهیم.

محمد مقیمی در آئین افتتاحیه جشنواره حرکت گفت: جشنواره حرکت یک حرکت ارزشمند است که امیدواریم همواره این مسیر با تلاش موجدانه تقویت شود.

 به گفته وی انجمن‌های علمی در میان تشکل‌های دانشجویی برای بنده اولویت دارند زیرا انجمن‌ها نهاد داوطلبانه‌ای هستند که مستقیما به دنبال تحقق مأموریت دانشگاه هستند.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در ادبیات دانشگاه کارآفرین، مفهوم رفتار شهروندی سازمانی دانشجویان برای تحقق شعار دانشگاه کمک کننده است و بحثی است که سال‌ها در ادبیات مدیریت وجود دارد و مدتی است در بحث دانشگاه کارآفرین نیز مطرح می‌شود.

مقیمی می گوید: برای رفتار شهروندی مولفه‌هایی مطرح است که اولین مولفه در نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها برای یک دانشجوی در تراز یک دانشگاه کارآفرین، اصل رفتارفرابخشی است، دانشجویان فعال انجمن‌های علمی به دلیل تعلق خاطر به رشته علمیشان، حس تعهد و مسئولیت پذیری وظایفی را تحت عنوان رفتارهای فرابخشی متقبل می‌شوند تا در پیشبرد اهداف علم کمک کنند.

وی گفت: با صلاحیت ترین دانشجویان در مشارکت تصمیمات دانشگاه، دانشجویانی هستند که در انجمن‌های علمی عضویت دارند؛ شاید کمبودها اجازه نداده که در این حوزه بتوانیم کمک بیشتری به دانشجویان داشته باشیم اما تلاش‌هایی شده تا از این پتانسیل ارزشمند که دغدغه توسعه علم و پیشرفت کشور را دارند و می‌توانند برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین نقش اساسی ایفا کنند، استفاده شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: برای انجمن‌های علمی در آئین نامه‌ها باید نقش رسمی قائل شویم و نقش آنها را در تصمیم گیری‌های رسمی به ویژه در گروه آموزشی ارتقا دهیم، در حال حاضر انجمن‌ها بیشتر نقش مشورتی و انتقادی دارند، اما اگر می‌خواهیم تحول در رشته‌ها ایجاد شود، ذی‌نفع اصلی آن، دانشجویان هستند از این رو باید از آنها بازخوردهای کافی را دریافت کنیم. ممکن است انجمن‌ها در نقش طراح نتوانند، ظاهر شوند اما برای انجمن‌های علمی نقش گردآوری اطلاعات را باید قائل شویم.

مقیمی گفت: در دانشگاه کارآفرین وضعیت دانشگاه را باید از «دانشبان» بودن به «دانشزا» بودن حرکت دهیم که مهم‌ترین ماموریت جشنواره حرکت نیز باید این باشد؛ اگر می‌خواهیم دانشزا باشیم باید انتقاد کنیم و انتقاد دانشجویان و دلسوزان را بپذیریم و تفکر انتقادی را تشویق کنیم و از دانشجویان بازخورد بگیریم.

او گفت: دانشجویان با رفتارهای فرابخشی نه تنها نسبت به مسائل دانشگاه بلکه به مسائل محیط اجتماعی خودشان نیز احساس مسئولیت می‌کنند، دانشجویانی که در انجمن‌های علمی فعال هستند، معمولا بعد از فارغ‌التحصیلی هدایت بخشی از فعالیت‌های جامعه را در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برعهده می‌گیرند. انجمن‌های علمی محملی برای ارتقا «هوش فرهنگی» دانشجویان است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: فضای انجمن‌های علمی کمک می‌کند که دانشجویان بتوانند هوشمندی فرهنگی که یکی از مولفه‌های مدیریت برای مدیران آینده است را در خود تقویت کنند و کار گروهی و مهارت تیمی را ارتقا دهند، دانشگاه تهران در حال حاضر از قومیت‌های مختلف کشور و همچنین از حدود ۱۸ کشور دنیا در دانشگاه تهران دانشجو دارد و برخی از آنها در انجمن‌های علمی فعال هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
به عملکرد دکتر آقامیری در دانشگاه شهیدبهشتی انتقاد کردم توسط هیات انتظامی سه ماه تعلیق شدم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
متاسفانه آقامیری که همزمان رییس بزرگترین واحد دانشگاه آزاد اسلامی است همین جو خفقان را در واحد تهران مرکزی در پیش گرفته و منتقدان خودش را در کمیته های انتظامی و نمایبشی کارکنان و اساتید محکوم می نماید .هیچ نظارتی هم بر عملکردش ندارد.
آخرین اخبار