استادیار اپیدمیولوژی گفت : با توجه به اینکه روند مصرف سیگار ثابت است؛ مصرف قلیان و سیگار‌های الکترونیکی در حال افزایش است، استان وضعیت خوبی به لحاظ مصرف دخانیات ندارد.

مرادی‌نظر پیک سن مصرف سیگار در استان را بین ۱۶ تا ۲۲ سال اعلام کرد و گفت : هنوز فرهنگ‌سازی خوبی انجام نشده مصرف قلیان بالا رفته و خیلی از جوانان فکر می‌کنند؛ سیگار‌های الکترونیکی بدون ضرر و عارضه هستند که متأسفانه همین باور غلط علی‌رغم گران بودن آن، مصرف در حال افزایش است.

به گفته استادیار اپیدمیولوژی تقریبا بیش از یک‌هشتم کل مرگ‌های که در دنیا ناشی از مصرف سیگار است در افرادی است که سیگاری نیستند و تنها در معرض دود سیگار قرار دارند، اتفاق می‌افتد.

میانگین شیوع عمری مصرف سیگار در مردان شرکت کننده در کوهورت روانسر (۳۷درصد) کمتر از میانگین شیوع عمری مصرف سیگار در مردان کوهورت پرشین (۴۵درصد) است.

 ۲۱ درصد از مردان ۳۵ تا ۶۵ سال شهرستان روانسر در حال حاضر سیگار مصرف می‌کردند که این مقدار در کشور ۲۹ درصد است.

پیک شروع مصرف سیگار در افراد شرکت کننده در کوهورت روانسر ۱۴ تا ۲۲ سالگی است و می‌توان نتیجه گرفت که اگر فردی تا سن ۲۵ سالگی گرایش به مصرف سیگار نداشته باشد تا حد زیادی مصرف کننده سیگار نخواهد شد.

نزدیک به ۵۰ درصد مردان و بیش از ۲۸ درصد زنان که در حال حاضر سیگار می‌کشند بیش از ۲۰ نخ سیگار در روز می‌کشند که در دسته سیگاری‌های قهار هستند.

شانس ترک سیگار در صورتی که با حمایت خانواده و جامعه همراه باشد دو برابر است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.