در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد

توسعه همکاری‌ها با عمان فرصتی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: عمان به واسطه تجارت گسترده‌ای که با کشور‌های دیگر دارد زمینه خوبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی ایجاد می‌کند.

حسین سلاح ورزی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر در خصوص روابط تجاری ایران و عمان پاسخ داد:

سوال: رابطه تجاری و اقتصادی ایران با عمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلاح ورزی: اگر با اتفاقاتی در خصوص وضع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی، وضع عوارض و موضوعاتی از این قبیل مواجه نشویم و مقررات داخلی دست و پا گیر نشود، در حوزه عمان و قطر الگو و نشانه‌های خوبی از تعامل نزدیک و گسترده دیده می‌شود.

همکاری بسیار خوبی میان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، وزارت امور خارجه، معاونت دیپلماسی خارجی و سازمان توسعه تجارت وجود دارد که نشان می‌دهد تعامل نزدیک منجر به هم افزایی می‌شود که در نهایت نتیجه آن افزایش صادرات خواهد بود.

سوال: تا چه حد از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود؟

سلاح ورزی: دستیابی به اهداف تعیین شده امری غیرممکن نیست. در ماه‌ها و سال‌های اخیر شاهد هستیم که روند تعاملات تجاری و اقتصادی رو به افزایش بوده است و لذا در این مسیر نشانه‌های خوبی دیده می‌شود.

سال گذشته به عمان ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن صادرات داشتیم که از لحاظ ارزشی بیش از ۶۰ درصد رشد را شاهد بودیم. عمان علاوه بر بازاری که در اختیار دارد به واسطه تجارت گسترده‌ای که با کشور‌های دیگر دارد زمینه خوبی برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی ایجاد می‌کند.

آمار و ارقامی که در حوزه صادرات وجود دارد حاصل توافقاتی است که صورت گرفته است.

بخشی از موانع کسب و کار داخلی در برهه‌هایی که دیپلماسی اقتصادی فعال شد به نوعی به عنوان مانع صادرات در داخل کشور عمل می کرد.

در ماه های اخیر سطح همکاری ها بین بخش خصوصی و اتاق بازرگانی با حوزه دیپلماسی وزارت امورخارجه خوب ارزیابی شده است.

سوال: آیا اتاق های مشترک توانسته اند به وظایف خودشان به خوبی عمل کنند؟

سلاح ورزی: اتاق های مشترک ما در حوزه عمان و قطر به خوبی فعال هستند، قبل از برگزاری اتاق مشترک از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده می شود. توسعه همکاری با کشورهایی مثل عمان و قطر علاوه بر صادرات مجدد و استفاده از ظرفیت حمل و نقل کارکردهای دیگری در حوزه اقتصادی دارد.

شاه ویسی کارشناس اقتصادی در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

سوال: وضعیت کشور در رتبه بندی های جهانی به چه صورت است؟

شاه ویسی : ما در رتبه بندی های جهانی سهمی را در تولید ناخالص ملی تعریف کرده بودیم. طی یک دهه گذشته بخش زیادی دچار افتادگی شد. ما یک میدان مشترک با کشور عمان داریم که ۸۰ درصد در سهم میدان جمهوری اسلامی ایران است اما بنا به دلایلی سهم طرف عمان بیشتر بود.قابلیت های اثرگذاری در میدان مشترک در حال شکل گیری است. به طوری که قابلیت سوآپ را برای بازارهای دیگر می توان فراهم کرد.

مهمترین مسئله اراده است و باید بازارها را به درستی بشناسیم.

بحران هایی مانند کووید ۱۹ چرخه تولید را دچار چالش کرد، مهمترین هدف برای برگشت اقتصاد کشور ها این است که اولین اولویت های خودشان را ترسیم کنند.مناسبات اقتصادی دیپلماسی باید دنبال شود و ما باید اولویت را به همسایگانمان بدهیم لذا ظرفیت های اثرگذار را می توان به اشتراک گذاشت.

براساس رفتار مبتنی بر نقشه راه باید به رشد تولید غیر تورمی برسیم. باید رفتار تجاری را حداکثر سازی کنیم.سهم پذیری اقتصاد باید حداکثری شود.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

سوال: برای استمرار روابطمان با کشورهای همسایه چه اقداماتی را باید انجام دهیم؟

صفری: قرنطینه و مسائل مرتبط با استاندارد برایمان حائز اهمیت است، ما دائما استاندارد کشورهای همسایه را رصد می کنیم تا مشکلی از لحاظ استاندارد نداشته باشیم.

دو کمیسیون مشترک از اسلواکی و بلغارستان در داخل کشور داریم، زمانی که راجع به محصولات دانش بنیان صحبت می کنیم باید ارزش بیشتر و وزن کمتری داشته باشد.

علاقه داریم تا سال ۲۰۲۲ وارد بحث تجارت آزاد با ۵ کشور شویم.باید وارد این فضای تجاری شویم تا اثر زیادی در افزایش صادرات داشته باشد. در داخل کشور نباید با کالاهای صادراتی بازی کرد، ما باید به تعهدات خودمان عمل کنیم.

برچسب ها: تجارت ، ایران و عمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار