سوم خرداد؛ روزی که به ارزش های ملی اعتبار بخشید

سوم خرداد روز ایثار و مقاومت،روزی که مردم جسم خود را سپر کردند تا خرمشهر را از دشمنان پس بگیرند.

روز‌های آغازین جنگ تحمیلی بود که با تجاوز دشمن به خاک ایران و با گذشت چندین ماه از نبرد سرسختانه بالاخره در سومین روز از خرداد ۱۳۶۱ غیرت سلحشوران وطنی پاسخ داده و این یوم روز آزادسازی خرمشهر نام گرفت.

سالروز آزادسازی خرمشهر برای مردم غیور ایران یک روز به یاد ماندنی در تاریخ است که به عنوان نقطه عطف دفاع مقدس شناخته شده و یادآور رشادت هایی است که ماحصل آن پیروزی در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و آزادسازی مرکزاشغالی جنوب ایران بود.

تابستان سال ۱۳۵۹ بود که رژیم بعثی عراق در جنگ با ایران برای اشغال خرمشهر دندان تیز کرد، اما طولی نکشید که با مقاومت نیروهای ایرانی مواجه شد.

در دورانی که خرمشهر به اشغال نیروهای بعثی عراق درآمده بود، نظامیان عراقی چندباری توانسته بودند نقاطی از شهر راب ه طور کامل به تصرف خود درآورند اما در آن زمان هم مقاومت نیروها ادامه داشته و دشمن نتوانسته بود به همه شهر تسلط یابد.

خرمشهر تا سوم خردادماه در اشغال نیروهای  عراقی باقی ماند و نهایتا در عملیات بیت المقدس خرمشهر به صورت کامل بازپس گرفته شد.

خرمشهر با وجود تجهیزات، کمک‌های نظامی و اطلاعاتی جهانیان فقط با کمک و یاری ید الهی آزاد شد و در این باره امام خمینی(ره) چه شایسته فرموده‌اندکه  خرمشهر را خدا آزاد کرد.

در هر حال آزادسازی خرمشهر را شاید بتوان نقطه عطف هشت سال جنگ تحمیلی ایران دانست که با رشادت‌های بی‌نظیر رزمندگان ایرانی از هر قشری از سپاه گرفته تا ارتش و بسیج رقم خورد، پیروزی شیرین و البته پر زحمت که تلفات جانی زیادی نیز برای ایران به همراه داشت و بسیاری از رزمندگان ایرانی در دفاع از خرمشهر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

در واقع سوم خرداد ۱۳۶۱ یادآور نقش‌آفرینی رزمندگانی است که ۳۵ سال پیش خونین شهر قهرمان را با ایثار و مقاومت مثال‌زدنی خود آزاد کرده و نقشه شوم استکبار جهانی را برای جداکردن بخش‌هایی از خاک عزیز ایران اسلامی را نقش بر آب کردند.

به این ترتیب بود که غیورمردان ارتش و سپاه و بسیج با توکل بر خدا و وحدت فرماندهی به رهبری امام راحل یکی از بزرگ‌ترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس را انجام دادند و تمامی کار‌شناسان نظامی جهان را متحیر نمودند و ثابت کردند که علاوه بر برخورداری از سلحشوران و دلاورمردان غیور و همیشه حاضر در صحنه، توان طراحی و انجام بزرگ‌ترین عملیات‌ها را دارند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.