رایزنی تلفنی امیرعبداللهیان و وزرای خارجه منطقه؛

هیات ایرانی برای حل مشکل ریزگردها به عراق و سوریه می‌رود

یک هیات فنی کارشناسی متشکل از سازمان محیط زیست و وزارت خارجه و سایر نهادهای ذیربط کشورمان سریعا عازم دو کشور عراق و سوریه می شوند.

در رایزنی حسین امیرعبداللهیان و وزرای امور خارجه «سوریه، عراق و کویت» در خصوص مدیریت معضل مشترک گرد و غبار: توافق شد تا یک هیات فنی کارشناسی متشکل از سازمان محیط زیست و وزارت خارجه و سایر نهادهای ذیربط کشورمان سریعا عازم دو کشور عراق و سوریه شوند.

این هیات به صورت میدانی و در تبادل نظر و همفکری با همتایان خود، موضوع همکاری جمعی منطقه ای برای مقابله با ریزگردها را در دستور کار پیگیری سریع خود قرار خواهد داد تا راهکار های موثری را چاره اندیشی کند.

در همین ارتباط با توجه به این که بخشی از همکاری منطقه ای برای مقابله با ریزگردها به مشارکت و همکاری فعال دولت عربستان سعودی باز می گردد، مقرر گردید تا وزیر امور خارجه عراق این موضوع را با همتای سعودی خود مورد پیگیری قرار دهد تا این کشور نیز در این ابتکار منطقه ای برای حل این معضل مشارکت و کمک نماید. 

وزیر خارجه کویت قول مساعد داد که موضوع اعزام هیات فنی ایرانی را پیگیری نماید.

پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان در آخرين گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه ای خود نیز این موضوع را مورد رایزنی قرار داده و وزیر خارجه ترکیه نیز آمادگی این کشور را برای مشارکت و همکاری فعال در این مشورت ها و همکاری اعلام کرده بود.

دست‌کم ۴ کشور منطقه (ایران، عراق، کویت و سوریه) با معضل ریزگردها به‌طور جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

چندی است کشورهای نام‌برده برای یافتن چاره‌ای برای مهار بحران گردوغبار وارد تلاش مشترک شدند.

به گفته داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست «سدسازی ترکیه بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع کرده و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به سرچشمه گرد و غبار تبدیل شده‌اند, با وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گردوخاک را به کشور ما و دیگر همسایگان ما می‌آورند.»

ترکیه از دهه ۱۹۷۰ سال با هدف کنترل آب دجله و فرات، طرح آناتولی جنوب شرقی (Güneydoğu Anadolu Projesi) یا GAP را با مشارکت پیمانکاران انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، اتریشی و سوئیسی شامل ۲۲ سد مثل سد ایلیسو و آتاتورک ( ۱۴ سد بر روی فرات و ۸ سد بر روی دجله) و ۱۹ نیروگاه بر روی سرشاخه‌های دجله و فرات شروع کرد.

یکی از دو سد بزرگ طرح گاپ یعنی سد «آتاتورک» (Atatürk)، بزرگ‌ترین سد ترکیه با حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت، برابر با ظرفیت بیش از ۶۵۰ سد در ایران و ۱۶ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین سد ایران یعنی سد کرخه است.

سد ایلسو هم که حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت آب‌گیری دارد، به تنهایی، حدود ۳ برابر بیش از ظرفیت سد کرخه و اکنون تهدیدی بزرگ برای محیط زیست منطقه از جمله ایران است.

ترکیه در کنار چین و بروندی یکی از سه کشوری است که کنوانسیون ۱۹۹۷ سازمان ملل برای مسیرهای آبی را امضا نکرده که به معنی عدم تعهد در این زمینه نیست.

این کنوانسیون مانند همه اسنادی که از سوی دولت ها امضا می‌شوند، همه امضاکنندگان را موظف می کند که از رودخانه‌های فرامرزی عادلانه استفاده کرده و مطمئن شوند که فعالیت آن‌ها در قلمرو خود باعث ضرر و زیانی به کشورهای دیگر نشود.

وزیر امور خارجه در نشست علنی چندی پیش مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان درباره وضعیت آب های مرزی ایران و مشکل گردوغبار  گفت: در ۸ ماه گذشته حداقل ۳ بار در دو دیدار حضوری در تهران و نیویورک و با تماس تلفنی از وزیر امور خارجه ترکیه خواستار توجه جدی ترکیه به حقابه آب ارس شدم و مسئولان ترکیه می‌گویند سدسازی آنها در مناطق کوهستانی و برای استفاده برق آبی است.

به گفته حسین امیرعبداللهیان اما در سدسازی ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران ابهام های فنی وجود دارد و سد سازی آنکارا برای تهران مورد قبول نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
نوش دارو بعد مرگ فایده نداره.کاری نمیتونید بکنید.اگه میتونستین زودتر میکردین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۱۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
هیأت ایرانی برای حل مشکل خانوادهایی که دچار فقر شده‌اند و بچه‌هاشون داخل سطل زباله رها می‌کنند بچدرد می‌خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
شما که از جیب ملت می‌بخشید لطفا به مقامات عراقی بفرمایید ما خسارت جنگ رو نمی خواهیم همین مبلغ رو هزینه بیابان زدایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
این همه ساله خوزستان داره خاک میخوره هیچکی تو فکر نبود حالا چون ریزگردها به تهران رسیده و آقایان همه تهران نشین هستند به فکر افتاده اند؟همیشه دولت ایران در مواقع حساس چندین سال عقبتر از بقیه کشورها عمل میکنه چون جان ملت ایران برایش اهمیت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
ترکیه کشور نون به نرخ روز خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
باز گردش و جهانگردی بی نتیجه.
بجای ریخت و پاش پول برای افزایش جمعیت و دامن زدن به مشکل خشکسالی، برای بیابان زدایی و جنگل افرینی هزینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
باید تو عراق و سوریه کارخونه تولید مارش بزنیم و نفتشو اونا بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
عزیزم لااقل اسمش را یاد بگیر بعدا اظهار فضل کن مارش نه مانش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
ایران باید در مرز مشترک با ترکیه با انجام آزمایشات اتمی میکروبی لیزری شیمیایی مغناطیسی عرصه بر اردوغان تنگ کرده و مرز هوایی و جاده‌ای را مسدود کرده لوله گاز را جمع کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
لعنت به زیاده خواهی های ترکیه
باید با زبان زور با ترکیه روبه رو. شد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۳:۴۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
آقایان وزرا این کار امروز و فردا کردن نداره سریعا و جلسات اضطراری و فورای رو میطلبه و این چهار کشور باید متحد باشن و در برابر حتی ترکیه مطالبه گری کنند و باز خواست سریع و تصمیم گیری نهایی داشته باشن تمام منابع آب و خاک و جنگل و کشاورزی و مهمتر از همه جان 400 میلیون انسان در منطقه در خطر هست. تضمین‌ها و سرمایه واگذاری و بودجه مستقل و فوقالعاده سریع میخاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
خسارت جنگ رو بگیرید بقیه پیشکش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
الان این بار چندمشونه
و چیکار کردن تا الان ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
چرا تا حالا نمیرفتید عراق و سوریه تا پیگیرش باشید، چون ریزگردها رسیدن به تهران؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
وجود نا امنی توی عراق و سوریه، خاکش ( دودش) بعد از چند سال داره تو چشم کشورای منطقه میره. خشکسالی و سد سازی ترکیه هم مزید بر علت.
آخرین اخبار