مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از کشف سنگ نگاره‌های باستانی مربوط به دوره پیش از تاریخ در ورزقان خبر داد.

آقای حمزه زاده گفت: با توجه به ارائه شواهد و مطالعات صورت گرفته و مدارکی مبنی بر وجود برخی نقوش تاریخی صخره‌ای در شهرستان ورزقان تیم تخصصی متشکل از اداره میراث‌فرهنگی شهرستان، باستان شناسان و دبیر موسسه مردم نهاد سفیران قره‌داغ برای بازدید و شناسایی به بخش مرکزی شهرستان ورزقان عازم شدند.

وی با بیان اینکه که این تیم مطالعات باستان شناسی خود را برای شناسایی استقرار‌های دوره‌های مختلف تاریخی در شهرستان ورزقان آغاز کرده است گفت: در بازدید از این محل‌ها به کشف ده‌ها نقوش صخره‌ای که در اصطلاح باستان‌شناسی نگار کند خوانده می‌شود دست یافتند.

 بررسی‌های صورت‌گرفته اولیه نشان می‌دهد این سنگ نگاره‌ها در پهنه فرهنگی قاراداغ قرار گرفته‌اند و از نظر نقش مایه مشابه سنگ‌نگاره‌های قوشا داش سونگون که در ۸ کیلومتری و شمال‌غربی سنگ نگاره‌های تازه کشف شده قرارگرفته هستند.

 گاه‌نگاری نسبی و اولیه این نقش مایه‌ها خبر از قدمت دوران پیش از تاریخ آن‌ها را می‌دهد.

برای تکمیل اطلاعات مطالعات لازم توسط متخصصان انجام می‌شود.

ماقبل تاریخ به دوره‌ای از تاریخ بشر گفته می‌شود که از حدود ۳.۵ میلیون سال پیش و با شروع استفاده از نخستین ابزار‌های سنگی توسط انسان‌های نخستین آغاز می‌شود و تا دوره اختراع سیستم نوشتن ادامه می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار