۵۰ درصد مرگ مغزی‌ها بر اثر تصادف است

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان همدان گفت: ۵۰ درصد افرادی که به مرگ مغزی دچار می‌شوند بر اثر تصادف در استان همدان بوده است.

مجید حمیدی گفت: در بیماران مرگ مغزی حدود ۶ تا ۸ دقیقه فرصت هست تا یک انسان به زندگی حیاتی خود بازگردد که این زمان را زمان طلایی می‌گویند که با گذشت این دقیقه طلایی بیمار وارد مرگ مغزی می‌شود.

او گفت: بدن بیمار مرگ مغزی می‌تواند ۸ عضو بیمار نیازمند به پیوند را تامین کند که در طی گزارشی که از آمار تصادفات جاده‌ای داشتیم فروردین امسال ۵۰۰ نفر به دلیل سانحه تصادف جان خود را از دست دادند، به طوری که بین اکثر مردم فرض بر این است که احتمال می‌هند مرگ مغزی تنها از طریق تصادف انجام می‌شود، اما بر اثر خونریزی معده، سقوط از ارتفاع، غرق شدگی و مسمومیت امکان این عارضه نیز وجود دارد.

حمیدی گفت: ۵۰ درصد افرادی که به مرگ مغزی دچار می‌شوند بر اثر تصادف در استان همدان بوده که ۸ هزار نفر از آنان در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال بوده‌اند که به بیمارستان‌های شهر همدان منتقل شده‌اند.

این مسئول گفت: طی آماری که از بیماران مرگ مغزی در دست است، حدود ۳۵۰ تا ۴ هزار نفر سالنه به مرگ مغزی دچار می‌شوند، در حالی که این مبتلایان می‌توانند ۳ تا ۴ عضو از اندام‌های خود را اهدا کنند.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو استان همدان گفت: بالاترین آمار مربوطه در مورد رضایت خانواده‌ها برای موافقت پیوند اعضای بیمارمرگ مغزی خود به سال ۱۳۹۸ برمی‌گردد که به علت شرایط کرونا انجام این پیوند به تاخیر افتاد و به شکل قابل توجه‌ای کاهش یافت که تعداد ۲۵۰۰ هزار نفر نیازمند به اهدای عضو داریم که ۱۰ نفر از آنان فوت می‌کنند.

حمیدی گفت: در هر ۱۰ دقیقه یک بیمار مرگ مغزی جان خود را از دست می‌هد در حالی که خانواده‌های آنان گوش به زنگ هستند تا شاید اهدا کننده‌ای بخواهد عضو بیمار مرگ مغزی خود را برای پیوند اهدا کند، شاخصه اندازگیری آمار اهدا کنندگان عضو pmp است که نشان دهنده آمار رو به افزایش و یا کاهش تعداد نفرات اهدا کننده است.

برچسب ها: مرگ مغزی ، اهدا عضو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.