رئیس بنیاد البرزشناسی، نام مادان را برای شهرستان احتمالی البرز پیشنهاد کرد.

آقای رجبی در یادداشتی نوشت:

تشکیل شهرستان جدید در البرز از ادغام شهر‌های محمد شهر، ماهدشت و کمالشهر در خبر‌ها آمده بود.

در کتاب در دست نگارش خود "جلد ششم البرزنامه" به این مسئله اشاراتی کرده ام.

یک صفحه از کتاب مورد اشاره تقدیم تان می‌شود؛
"از آنجا که به نظر می‌رسد نام یک شهر" مادی" در منطقه خالی می‌باشد، نام شهرستان جدید می‌تواند "شهرستان مادان" یا هر عنوانی شبیه آن باشد. به واسطه حضور" قوم ماد" – اولین مهاجران ساکن در فلات ایران در این سرزمین - قبل از آریای‌های هخامنشی، که البته ماد‌ها نیز خود یکی از ریشه‌های هخامنشیان می‌باشند.

ماهدشت با نام قبلی "مردآباد" همان "مادآباد" بوده است. (دژ مادها- محوطه ازبکی) در شهرستان نظرآباد، حد شرقی سرزمین ماد‌ها و همچنین شهر پر جمعیت (مارلیک) در همسایگی ماهدشت نیز ریشه در واژه کهن (ماد) و اقامت دیرینه (مادها) در البرز داشته است. جالب اینکه دو روستا با نام (مادآباد) در استان زنجان، شهرستان‌های (ماه نشان و خدابنده) و همچنین روستای دیگری با همین نام در شهرستان (رزن _ استان همدان) وجود دارد و برخی از منابع تصریح دارند که نام‌های کهن دو شهرستان اولیه نیز (مادآباد) بوده است.

شاخه‌ها و دسته‌های مختلف (ماد) که توسط (دیااکو) به معنی (صاحب ده/ دهقان) متحد شده و دولت ماد بزرگ را تشکیل دادند، عمدتا در مرکز و شمال غربی فلات ایران ساکن بوده اند. (همدان، آمادانا، اکباتان، هاگ مادان، هکمتانه) پایتخت آنان بوده است. گفته شده است پادشاهان ماد در برخی از زمستان‌های سرد، پایتخت خود، اکباتان را ترک و در البرز اقامت می‌گزیده اند. البته پایتخت زمستانی ماد‌ها و بعد از آن‌ها هخامنشیان (آنشان – شوش) بوده است؟!

گاه دو واژه‌ی (ماد و مار) در متون ادبی و همچنین در جاینام شناسی به معنای (مادر) می‌باشند که در طول زمان وهمچنین بر اثر سایش زبان " د" و "ر" حذف شده است.

" ماد" همچنین در برخی (متون پهلوی و همچنین در تعریب) به " ماه" و "مای" تبدیل شده است."

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.