هرچند مصوبه هیات دولت و بدنبال آن اقدامات انجام گرفته این فرودگاه را در یک قدمی مرز جهانی شدن قرار داده، ولی حلقههای زنجیروار برای تحقق این مهم که به مشارکت جدی ادارات ذیربط با متولیان فرودگاه بستگی دارد هنوز تکمیل نشده و درواقع میتوان گفت که دستگاههای اجرایی متناسب با آن پیشگام نبوده و همراهی خوبی نداشته اند.
۱۴۰۱ سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده و فرصتی برای فرودگاههای کشور است تا با حمایت و مانع زدایی و عدم کارشکنی زمینه برای رشد و توسعه آنها در خصوص افزایش پروازها و بالابردن ضریب ایمنی آنها فراهم شود.
همچنین فرودگاهها یکی از مهمترین ارکان توسعه توریسم و از زمره پردرآمدترین منابع درآمد برای کشورها به شمار میروند و باتوجه به وجود تحریمهای ظالمانه این صنعت میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای درآمدهای نفتی باشد.
فرودگاه یاسوج به عنوان خاصترین فرودگاه کشور، همانند یک بنگاه اقتصادی کارآمد عمل خواهد کرد و در صورتی که حمایت شود میتواند به رویای دیرینه مردم این استان که همان تحقق پروازهای خارجی و افزایش صادرات و سرمایه گذاریهای خارجی برسد و زمینه ایجاد اشتغال و خلق ثروت فراهم شود.
بین المللی شدن فرودگاه یاسوج الزامی است که در پی آن رشد همه جانبه و تحقق شعار سال را خواهد داشت و ورود و حمایت از سوی مسئولان و مدیران اهرم موثری برای توسعه فرودگاه یاسوج خواهد بود.
از سوی دیگر با وجودی که به گفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آبهای سطحی، ۲۰ درصد جنگلهای حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیتها در راستای تقویت زیرساختها و اشتغال پایدار استان بهره لازم برده نشده است که برقراری پروازهای خارجی تا حد زیادی میتواند معرف قابلیتهای استان و این ظرفیتهای پرشمار باشد.
البته خاطره ناگوار حادثه سقوط هواپیمای پرواز تهران به یاسوج در بیست و نهم بهمن سال ۱۳۹۸ که منجر به قربانی شدن همه سرنشینان آن شد هیچگاه از ذهن مردمان این دیار رخت نخواهد بست، اما امیدوارند تا با توسعه فرودگاه یاسوج در دولت مردمی و انقلابی آن روزهای تلخ را به تاریخ بسپارند.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد یکی از راههایپیشرفت استان را توسعه فرودگاهی و ایجاد پروازهای جدید میداند و گفته که در هر زمینهای اعم از فرهنگی، علمی اجتماعی و اقتصادی این استان نیاز به افزایش پروازها و توسعه فرودگاه دارد.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: فرودگاه یاسوج از این پس، به دنبال پروازهای خارجی با حضور مسافران با ملیتهای مختلف از کشورهای خارجی است.
عنایت انصاری فرد می گوید: پرواز خارجی دیگر یک رؤیا نیست بلکه واقعیتی است که برای تحقق آن در فرودگاه بین المللی یاسوج زحمت کشیده شده و هم اکنون زمینه برای پروازهای خارجی به طور کامل مهیا شده است.
او گفت: پرواز از این فرودگاه به سفر به عتبات عالیات آغاز شده و در ادامه به سایر کشورهای خارجی تعمیم داده خواهد شد.
انصاری فرد می گوید: برای راه اندازی هر چه سریعتر این پروازها همه باید پای کار بیایند تا این مهم رنگ واقعیت گیرد.
فرودگاهها صرفاً برای جابه جایی مسافران و یا بار فعالیت نمیکنند بلکه نقش شان بسیار پر رنگتر از این موارد هستند به گونهای که مدیر فرودگاه یاسوج میگوید باید نگاه سنتی از فرودگاهها برداشته شود و به این مقوله به عنوان یک بنگاه اقتصادی پر ثمر به ان نگاه کرد.
عنایت انصاری فرد گفت: فرودگاه به عنوان یک ارتباط دهنده عمل میکند و راه برای توسعه همه جانبه از جمله سرمایه گذاریهای کلان داخلی و خارجی و صادرات را فراهم میکند.
او می گوید: رسانهها تا حد بسیار زیادی میتوانند نگاه سنتی مردم استان را به فرودگاه یاسوج تغییر دهند.
آبان ماه سال ۹۹ بود که وزیر امور خارجه وقت (محمد جواد ظریف) گفت: که تفاهم نامهای دوجانبه میان وزارت امور خارجه و استانداری کهگیلویه و بویراحمد تنظیم و نهایی میشود تا متناسب با شرایط استان اقدام شایستهای در خصوص استقرار نمایندگی وزارت صورت گیرد.
استان ظرفیتها، قابلیتها و توانمندیهای بسیاری در بخشهای مختلف از جمله نفت و گاز، پتروشیمی، آب و خاک، کشاورزی، تولیدات باغی، گیاهان دارویی، جنگلها و محیط زیست، آثار و تاریخی و گردشگری، موقعیت خاص استان در دسترسی به ۶ استان مهم کشور و امکان دسترسی نزدیک به دریا را دارد و متناسب با این ظرفیتها استقرار این نمایندگی به رشد استان کمک بسیاری خواهد کرد.
مدیرفرودگاه یاسوج میگوید: ایجاد نمایندگی وزارت خارجه در استان یکی از ملزوماتی است که باید پیگیری شود.
انصاری فرد گفت: چنانچه پروازهای خارجی بخواهد استقرار یابد و مسافران خارجی با کوچکترین مشکلی روبرو شوند و یا در صدور ویزا مشکلی باشد ایجاد این نمایندگی به مسافران خارجی کمک زیادی خواهد کرد.
آن گونه که شواهد حاکی است گویا هنوز خبر صدور مرز هوایی یاسوج و پروازهای خارجی به گوش برخی ادارات در استان نرسیده است.
مدیر فرودگاه یاسوج با اشاره به برخی از این ادارات و نهادهای خصوصی، گفت: تاکنون هنوز یک نفر از متولیان دولتی و یا بخش خصوصی در یاسوج نشست، تماس و یا مکاتبهای با این فرودگاه نداشته است.
او می گوید: این در حالی است که اهداف صادرات، جابه جایی بار و معرفی ظرفیتهای استان همچون گیاهان دارویی و جذب سرمایه گذار با پروازهای خارجی محقق خواهد شد.
انصاری فرد گفت: زیرساختها برای پروازهای خارجی در فرودگاه یاسوج مهیا است و با راه اندازی صادرات کالاهای مختلف علاوه بر ارزآوری در قدم اول حداقل یک هزار و ۵۰۰ اشتغال ایجاد خواهد شد.
او می گوید: انتظار میرود سازمانهای مرتبط در حوزه مختلف از حوزه گردشگری گرفته تا حوزههای اقتصادی بویژه در بخش خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد همکاری لازم را برای توسعه فضای فرودگاهی و دیگر موارد توسعهای با فرودگاه یاسوج داشته باشند.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: بفرض مثال میطلبد توسط سازمان گردشگری تمام آژانسهای مسافرتی و هوایی استانهای همجوار همچون شیراز، اصفهان و ... به استان دعوت شوند و اماکن گردشگری به آنها نشان داده شود.
او می گوید: حدود ۲ سال پیش بود که برای استقبال معلمان از آموزش و پرورش استان تقاضای تفاهم نامه در راستای اقساطی نمودن پرواز مشهد برای فرهنگیان شد، اما هیچ گونه همکاری صورت نگرفت.
انصاری فرد گفت: امید است مشارکت دستگاههای اجرایی برای توسعه پروازهای استان بیش از این شود تا فرودگاه بتواند تکلیف خود را در قبال مردم اجرایی کند.
انصاری فرد می گوید: با توجه به آنکه در سال ۱۴۰۰ مجوز مرز هوایی یاسوج اعلام شد ما برای اینکه بتوانیم زیرساختها را تهیه کنیم و با این مجوز پروازهای خارجی برقرار شوند در بهمن ماه ۱۴۰۰ مبلغ ۴۵۰ میلیون تومان اعتبار از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گرفته شد.
به گفته مدیرفرودگاه یاسوج برای اینکه پروازهای بین المللی هر چه سریعتر برقرار شوند باید تمامی ادارات و نهادهای مرتبط با ما همکاری کنند، زیرا به تنهایی قادر به این موضوع نیستیم.
او گفت: هدف این است که پروازها مستمر و به طور مداوم انجام شوند و مقطعی نباشند.
انصاری فرد می گوید: فرودگاه یاسوج استحقاق دستیابی به این هدف را دارد و روی این اصل در سال ۱۴۰۰ یک پروژه مهم انجام شد که پروژه مهم افزایش طول باند به مقدار ۴۱۶ متر و نصب چراغهای (papi پاپی) و (simple approach سیمپل اپروچ) بود که به قراری پرواز شب کمک شایانی کرده است.
او گفت: هزینهای که برای این پروژهها انجام شد حدود سه میلیارد تومان بود که از طریق شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران پرداخت شد.
انصاری فردمی گوید: همچنین در سالجاری مبلغ ۲ میلیارد تومان برای ایستگاه آتش نشانی و ایمنی زمینی و هدایت هواپیما در فرودگاه یاسوج هزینه خواهد شد.
مدیر فرودگاه یاسوج می گوید: این مهم به افزایش ضریب ایمنی فرودگاه کمک خواهد کرد.
وی گفت: برای خرید تجهیزات گذرنامه و نهاد رییس جمهوری و استقرارشان برای پروازهای خارجی ۷۸۰ میلیون تومان اعتبار از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درخواست شده است.
انصاری فرد گفت: به محض تامین اعتبار تمام تجهیزات و امکانات خریداری خواهد شد و این نهاد و ادارات در فرودگاه مستقر میشوند.
وی می گوید: برای اینکه عملیات پروازهای خارجی در فرودگاه به لحاظ ارتباطی مختل نشود ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گرفته شده است.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: در حال حاضر در حال مناقصه برای خرید دستگاه ایر استارت هستیم که مراحل پایانی خود را سپری میکند.
مدیر فرودگاه یاسوج گفت: این فرودگاه در سال ۱۴۰۱ در بحث بالا بردن ضریب ایمنی پروازها به دنبال نصب جدیدترین سیستم RCAG در فرودگاه یاسوج و کوههای اطراف به منظور پوشش فرکانسی است.
انصاری فرد می گوید: این مهم به بالا بردن ضریب ایمنی کمک میکند و دغدغههای مردم در خصوص کوهستانی بودن استان و کم شدن پوشش فرکانس با این دستگاه کاملا برطرف خواهد شد.
او گفت: فرودگاه بین المللی شهدای یاسوج در سال ۱۴۰۰ یک عملکرد صد در صدی در خصوص آمار تعداد پرواز، جابه جایی مسافر و بار داشته است.
مدیر فرودگاه یاسوج می گوید: طبق ماهنامه آماری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران که منتشر شده این فرودگاه در بین ۵۴ فرودگاه موجود در کشور جزو پنج فرودگاهی است که در هر سه شاخص پرواز، جابه جایی مسافر و بار عملکرد آن رشد ۱۰۰ درصد داشته است.
فرودگاه یاسوج بعد از فرودگاه شهرکرد مرتفعترین فرودگاه کشور است با این تفاوت که فرودگاه شهرکرد در منطقه مسطح قرار دارد در حالی که فرودگاه یاسوج در کاسه قرار گرفته است و این شرایط را برای نشست و برخاست هواپیما خاص میکند.
در سال ۹۳ فرودگاه یاسوج یکی از محدودترین باندهای فرودگاهی کشور را داشت. طول باند آن ۲۶۰۰ متر و pcn (میزان فشردگی آسفالت در واحد متر مربع) آن نیز پایین بود.
ظرف ۳۰ ماه بزرگترین پروژه عملیات خاکی کشور و استان با حجم یک میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب در این فرودگاه انجام شد.
pcn باند فرودگاه از ۲۶ به ۴۶ و طول باند نیز از ۲۶۰۰ متر به ۳۲۰۰ متر ارتقا یافت تا یکی از با کیفیتترین باندهای فرودگاهی کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته شود.
روشنایی باند فرودگاه یاسوج نیز کامل شد و در شرایط مه و شب نیز میتواند پرواز داشته باشد یعنی فرودگاه یاسوج شرایط لازم برای انجام پرواز در شب را دارد.
ساخت فرودگاه یاسوج از جمله مصوبههای سفر خرداد ماه سال ۷۳ رهبر معظم انقلاب به استان کهگیلویه و بویراحمد بود.
فرودگاه یاسوج اکنون به گفته مدیر فرودگاه، کارشناسان هوانوردی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکل و مانعی برای افزایش پروازهای پروازهای مسافری تهران یاسوج و برعکس و دیگر شهرهای کشور ندارد.
هم اینک شرکتهای هواپیمایی ماهان و پارس ۲ پرواز در هفته در فرودگاه یاسوج دارند و راه اندازی پروازهای عسلویه، کیش و مشهد نیز در دستور کار متولیان فرودگاه یاسوج قرار گرفته است.
منبع: ایرنا