رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین گفت: طرح سنجش سلامت نوآموزان قزوینی در ۲۰ پایگاه ثابت و سیار اجرا می‌شود.

سید معرفت‌الله احمدی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: برای انجام طرح سنجش سلامت نوآموزان ۲۰ پایگاه ثابت و سیار اولیه در کل مناطق آموزش و پرورش شهرستان‌ها و بخش‌ها و همچنین یک پایگاه تخصصی در مرکز استان قزوین پیش‌بینی شده است.

احمدی افزود: طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به پایه اول و نوآموزان پیش دبستانی از ۵ تیرماه در استان قزوین به صورت رسمی آغاز می‌شود.

امکان نوبت‌گیری برای طرح سنجش سلامت نوآموزان از نیمه خرداد ماه برای مدیران مدارس فراهم می‌شود.

سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان شامل ارزیابی‌های بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، آمادگی تحصیلی، غربال‌گری‌های عمومی پزشکی، بهداشت دهان و دندان، ارزیابی قد و وزن، نمای توده بدنی، ارزیابی شایستگی حرکتی و غربال‌گری اوتیسم است.

پیش‌بینی معاینه ۲۰ هزار کلاس‌اولی در استان قزوین

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: معاینات عمومی پزشکی در پایگاه‌های جامع سلامت با مراجعه خانواده و تکمیل چرخه سنجش انجام می‌شود که مدیر در سامانه سنجش نتایج را رویت می‌کند و نیاز به مراجعه مجدد خانواده به مدارس نیست.

احمدی اضافه کرد: امسال ۲۵ هزار نوآموز ورودی پایه اول ابتدایی در استان قزوین وجود دارد که ۵ هزار نفر از این تعداد پاییز سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفتند و دیگر نیاز به سنجش مجدد ندارند، زیرا اطلاعات مربوط به سنجش سلامت آنان در سامانه ثبت شده و در دسترس مدیران مدارس است.

او افزود:همه ۲۰ هزار نفری که سنجش سلامت نشدند و اول مهر امسال باید برای پایه اول ابتدایی نام‌نویسی کنند باید با مراجعه به مدارس و نوبت‌گیری توسط مدیران به پایگاه‌های اولیه سنجش مراجعه کنند و سنجش سلامت این افراد اجباری است.

به گفته احمدی، هزینه درنظرگرفته شده برای انجام سنجش سلامت امسال ۶۰ هزار تومان است که برای ۱۵ درصد افراد تحت پوشش استان اختیار داریم تا با هماهنگی مدارس و معتمدین محلی این هزینه را به صورت نیم بها در نظربگیریم؛ همچنین برای ۵ درصد از مشمولین طرح رایگان خواهد بود.

سنجش هزار و ۱۰۰ نوآموز عشایری استان قزوین کاملا رایگان است

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین گفت: با هماهنگی صورت گرفته علاوه بر رایگان بودن سنجش سلامت ۵ درصد نوآموزان تحت پوشش، سنجش نوآموزان عشایری استان که تقریبا یک هزار و ۱۰۰ نفر هستند هم کاملا رایگان است.

احمدی افزود: سال گذشته ۱۵ درصد از مشمولین تحت پوشش این طرح به پایگاه‌های تخصصی ارجاع شدند و ۸ درصد ارجاع به آمادگی تحصیلی بودند که این میزان نزدیک به نیم درصد کمتر از میانگین کشوری است.

او اضافه کرد: براساس نتایج بدست آمده از طرح سنجش نوآموزان در سال گذشته ۳ درصد مشمولین به پایگاه تخصصی شنوایی ارجاع شدند که با میانگین کشوری مطابقت دارد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین گفت: ارزیابی بینایی سنجی انجام شده در سال گذشته حاکی از آن بوده که ۷.۲ درصد نوآموزن تحت پوشش طرح سلامت جسمانی به پایگاه تخصصی ارجاع شدند که این آمار دو برابر میانگین کشوری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار