رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمانشاه با اشاره به اینکه اوج آتش سوزی‌ها در ماه‌های مرداد و شهریوررخ می‌دهد، گفت : مهمترین علت آن آتش زدن پس چرمزارع است که ممکن است دامنه حریق را به مناطق جنگلی بگستراند.

شیرزادی از ساماندهی نیرو‌های کمکی در شهرستان کرمانشاه خبر داد و گفت : چند منطقه حساس در حوزه استحفاظی کرمانشاه داریم که مهمترین آن بخش سرفیروزآباد است که دو دهستان عثمانوند و جلالوند و ۷ روستا را در خود جای داده است.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرمانشاه به این منظور ۳۰ نفر از افراد بومی منطقه را در قالب ۵ تا ۶ گروه دسته بندی کردیم که ماموران منابع طبیعی را در منطقه برای کنترل حریق‌های احتمالی یاری می‌دهند.

این گروه‌ها توسط بخشداری‌ها و دهیاری‌ها ساماندهی می‌شوند، این افراد قرارداد موقت ۶ تا ۸ ماهه دارند، فعالیت آن‌ها همزمان با آغاز فصل گرما شروع شده و تا آخر آبان ماه یعنی با شروع اولین بارندگی قرارداد آن‌ها ملغی می‌شود.

تجهیزات انفرادی، قمقمه، لباس حریق، کفش، کوله پشتی و "دمنده"، به این افراد تحویل شده است.

انبوه بودن جنگل‌ها در این مناطق، عوامل طبیعی، سهل انگاری مردم منطقه، اختلافات قومی قبیله ایی و سهل انگاری گردشگران از مهمترین دلایل بحران آتش سوزی محسوب می‌شود.

بر اساس آمار ثبت شده در سازمان جنگل‌ها و وزارت جهادکشاورزی، در کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ حریق مراتع و جنگل‌ها نسبت به سال ۹۹ به میزان ۳۸ درصد کاهش داشته است.

این کاهش حریق‌ها به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی و فرهنگ مردم منطقه، تجهیزات و تمهیدات منابع طبیعی و سیاست‌های اتخاذ شده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.