مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزادری کشور گفت:چرای بی رویه دام و عوامل انسانی بیشترین تغییر کاربری و فشار بر مراتع را دارند.

ترحم بهزاد در گفتگو با خبرنگار ما  با اشاره به کسب مقام نخست کشوری  استان فارس در امور مراتع گفت: کارگاه آموزشی منابع طبیعی با توجه به  شیوه نامه‌ها، دستور العمل ها و بخش نامه‌هایی که در این ۴ ساله اخیر به استان‌ ها ابلاغ شده، برای تبادل نظر و به منظور تسهیل و تسریع در اجرایی شدن امور برگزار شد.

او گفت: عامل انسانی،  وضعیت آب و هوایی، بارش باران، افزایش دما و خشکسالی‌های مستمر باعث شد که وضعیت مراتع کشور  به لحاظ میزان درصد پوشش گیاهی و تولید علوفه کاهش یابد.

بهزاد گفت: زمان ورود و خروج دام، ظرفیت مرتع در هنگام ورود دام  و انجام چرای دام به صورت گردشی یا متناوبی چهار عاملی است  که بسیاری از مشکلات  مرتعداران را رفع می کند.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزادری کشور گفت: بهترین حالت برای جلوگیری از تخریب مراتع پیگیری‌ مدیرت کنترل تراکم و سامانه کوچ است که به همین منظور  در ۲۵ اسفند ۹۹ یک دستور العمل به تمام استانداران، مدیران منابع طبیعی، سارمان جهاد کشاورزی کشور و امور عشایر‌ی ایران ابلاغ شد.

او گفت:  مقرر شد یک ستاد ملی در سطح کشور و یک ستاد استانی با محوریت استاندار در استان‌ها برگزار شود و اهداف مشخص شده حفظ منابع پایدار، تقویت و افزایش پوشش‌های گیاهی، تغییر بهبود معیشت بهره برداران و جلوگیری از تخریب مراتع، چرای زود هنگام باعث فشار مضاعف و تخریب مراتع می شود.

بهزاد گفت: اگر کسی خارج از موعد مقرر و مازاد بر ظرفیت دام وارد مرتع کند باید به استناد تبصره دو ماده ۴۷ با فرد متخلف برخورد قانونی شود.

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار