بابایی گفت: هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرآیند‌های قضایی از برنامه اولویت دار دستگاه عدلیه است.

بابایی معاون قوه قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در جریان سفر به اراک مطالبی به شرح زیر بیان کرد.

سیاست‌ها و برنامه‌های دستگاه قضا به تمامی واحد‌های استانی ابلاغ شده، دوران تحول در قوه قضاییه چندین شاخص دارد که یکی از آن‌ها در سازمان ثبت اسناد و املاک الکترونیکی کردن و هوشمندسازی فرآیند‌ها است که باعث کاهش فساد اداری، تسریع در امور و صحت انجام داه‌ها می‌شود.

به منظور جلوگیری از جعل اسناد یک برنامه راهبردی در سازمان ثبت تعریف شده به این صورت که در آینده تمام اسناد به صورت الکترونیکی صادر می‌شود و سند در سامانه ثنای شخص ثبت می‌شود و فرد می‌تواند سند را در سامانه رویت کند.

الکترونیکی و هوشمندسازی تمامی فرایند‌های ثبت شرکت‌ها، اصلاح روش‌ها و اصلاح برنامه‌های نرم افزاری از سیاست‌های سند تحول تعریف شده است و هوشمندسازی فرآیند‌ها سبب جلوگیری از جعل اسناد و استعلامات و ... خواهد شد.

اجرای طرح تحول و تعالی هوشمند‎سازی فرآیندها، میزان مراجعات مردم را به ادارات قضایی به حداقل می‌رساند که این مهم ضمن احترام به حقوق و وقت مردم، سرعت رسیدگی به امور را شتاب می‌دهد.

در سازمان ثبت به دنبال هوشمندسازی هستیم و این مهم رضایت مردم را به همراه خواهد داشت، در این مهم مسائلی مثل خطای انسانی مشاهده نخواهد شد چراکه تمام امور هوشمند و الکترونیکی انجام خواهد شد.


اقدام به حدنگاری و صدور اسناد در حوزه زراعی و شهری و مسکونی بهترین راهکار برای جلوگیری از جعل سند و دخالت افراد سودجو در اخذ سند است.

با توجه به اقدامات صورت گرفته، بیش از ۹۰ درصد املاک دولتی دارای سند هستند، اما یکسری از املاک مستند مالکیت ندارند که بنا شد دستگاه‌ها در راستای تهیه مستندات اقدام لازم را انجام دهند.

مدیران باید پیشگیری را در دستور کار قراردهند چرا که دستگیری هزینه در بر دارد و یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های سازمان ثبت در دوره تحول و تعالی قوه قضائیه رضایتمندی مردم است که همه مدیران و کارکنان ثبت باید آن را سر لوحه امور خود قرار دهند

مساحت کل کشور ۱۶۴ میلیون هکتار است که ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه‌های ملی و منابع طبیعی هستند که با تلاش‌های همکاران ثبتی و همکاری دستگاه‌های مربوطه ۱۲۹ میلیون هکتار بالغ بر بیش از ۹۵ درصد صاحب سند شدند.

استان مرکزی وسعت ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار دارد که قریب به ۲ میلیون هکتار آن عرصه‌های ملی و منابع طبیعی هستند، در استان اقدامات خوبی شکل گرفته و یک میلیون و ۹۳۰ هزار هکتار قریب به ۹۸ درصد از اراضی ملی سنددار شده اند.

در حوزه اراضی زراعی و کشاورزی، هدفگذاری شده تا امسال کار در این حوزه اغاز شود البته سال‌های گذشته اقداماتی صورت گرفته است، سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هدفگذاری شده تا اراضی کشاورزی به یک وضعیت مطلوب برسند.


در استان مرکزی ۵۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که تنها ۸ هزار هکتار معادل یک و نیم درصد صاحب سند هستند و باید بتوان موانع صدور سند را برطرف کرد که اقدامات خوبی در استان نیز انجام شده است.

در شهرستان کمیجان یک پروژه ثبتی وجود دارد که ۱۳ میلیارد ریال اعتبار نیاز داشت که این اعتبار تامین شد تا این پروژه ثبتی تا ۲ ماه آینده راه اندازی شود همچنین مقرر شد برای پروژه در مرکز استان با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۴۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شود تا کمتر از یک سال تکمیل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.