با توجه به تفاهم نامه بین سازمان جهادکشاورزی و سازمان ثبت، طرح صدور اسناد مالکیت اراضی زراعی در استان مرکزی آغاز شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اراک -  به مناسبت دهه مبارک فجر و با توجه به تفاهم نامه بین سازمان جهادکشاورزی و سازمان ثبت، طرح صدور اسناد مالکیت اراضی زراعی در استان مرکزی از دو روستای نوازن و موچان و کلوان آغاز شد.

شایان مهر، مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان مرکزی جزئیات این طرح را به شرح زیر عنوان کرد.

قانون صدور سند مالکیت از ابتدا وجود داشته و تعداد قابل توجهی اسناد مالکیت در راستای مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ سابق و قانون تعیین تکلیف فعلی صادر شده، اما اکنون بر اساس این تفاهم نامه کار‌ها به صورت سریع و سهل انجام می‌شود که لازمه آن تعامل و همکاری سازمان جهادکشاورزی است.

با توجه به اینکه تفاهم نامه‌ای بین سازمان جهادکشاورزی و سازمان ثبت اسناد جهت صدور سند مالکیت اراضی زراعی صورت می‌گیرد، در همین راستا برای تعدادی روستا‌ها کمیسیون رفع تداخل انجام شده است.

اداره ثبت اسناد استان‌ها قراردادی با شرکت‌ها جهت تطبیق و مستندسازی انجام داده و بدون اینکه ریالی از سوی زراع و کشاورزی پرداخت شود، محل ملک و تصرفی توسط شرکت مستندسازی می‌شود.

جهت صدور مالکیت تشریفاتی وجود دارد، ابتدا اگر فرد مالک بوده و نقل و انتقالاتی انجام نشده باشد اصل مدرک تحویل شرکت نقشه بردار می‌شود و از طریق شرکت به جهادکشاورزی منتقل می‌شود و در ادامه جهادکشاورزی بررسی لازم را انجام می‌دهد، در چنین مواردی هیچ هیاتی وجود ندارد و سریعا اسناد مالکیت صادر می‌شود.

در برخی مواقع زارعین زمین را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرده اند که باید قولنامه‌ها جمع آوری و در دفاتر اسناد رسمی کپی برابر اصل شود و سپس باید ثبت نام و بارگذاری مدارک انجام شده و در نهایت مدارک و مستندات بررسی شود و در صورت تایید صحت مدارک بعد از اجرای تشریفات، سند مالکیت صادر می‌شود.

خوشبختانه در راستای این تفاهم نامه امروز با همراهی و تعاملی که جهادکشاورزی دارند، در تمامی روستا‌ها زمین‌ها به هر مقدار تصرفی که باشد و مانعی جهت صدور سند مالکیت نباشد، برای آن‌ها سند صادر خواهد شد.

در سال جاری ۱۱ روستا و حدود ۵ هزار قطعه برای صدور سند در دستور کار قرار دارند که کمیسیون رفع تداخلات برای آن‌ها انجام شده که در دهه فجر دو روستای نوازن و موچان و کلوان به عنوان پایلوت استارت خورده‌اند.


مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک استان مرکزی گفت: در صورتیکه زارعین مدارک خود را به سرعت به دست شرکت برسانند، تا پایان سال حدود ۵ هزار هکتار سند مالکیت نسبت به ۵ هزار قطعه صادر خواهد شد.

ابراهیمی، مدیرامور اراضی جهادکشاورزی استان مرکزی هم گفت: لازمه صدور اسناد برای اراضی کشاورزی، رفع تداخل شدن اراضی و مرتفع شدن اختلاف منابع طبیعی با مردم است که برای ۱۱ روستا رفع تداخلات انجام شده و در مرحله حدنگاری قرار دارد.

به گفته ابراهیمی امسال ۲۸۰ هزار هکتار برنامه رفع تداخل در دستور کار است که قسمت اعظم آن انجام شده است.

صدور اسناد برای اراضی کشور سبب می‌شود که برای همیشه مشکل مردم با منابع طبیعی و سایر معارضین اطراف حل شود.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.