برگزاری روز مزرعه در ارزوئیه

مدیر جهاد کشاورزی ارزوئیه گفت: از اهداف برگزاری روز مزرعه در ارزوئیه، معرفی ارقام جدید و جایگزینی آن‌ها با ارقام قدیمی و معرفی ارقام زودرس‌تر است.

پور عبدالله گفت: برگزاری دومین روز مزرعه با عنوان «بررسی و مقایسه عملکرد لاین‌های یا رقم های امید بخش گندم دوروم با شاهد شبرنگ در شهرستان ارزوئیه» با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی ارزوئیه و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در محل مزرعه برگزار شد. 

او می گوید: کاشت گندم شبرنگ در شهرستان گرمسیر ارزوئیه برای تامین گندم دوروم انجام می پذیرد و  لزوم خودکفایی در تولید گندم برای سیاست‌های ملی کشور ایجاب می کند که ارقام جدید با عملکرد بالاتر و خواص مطلوبی که مناسب کاشت در مناطق گرم و خشک کشور دارند به طور مستمر بررسی و جایگزین ارقام موجود شوند. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: برای دستیابی به ارقام زودرس و مناسب کاشت در مناطق کم آب و به منظور بررسی عملکرد لاین‌های امیدبخش جدید گندم دوروم DW-۹۷-۱۴ و DW-۹۷-۱۶ با رقم شبرنگ، این تحقیق در شرایط مزرعه های شهرستان ارزوئیه انجام پذیرفت و این تیمار‌ها (ضدعفونی کردن بذر با قارچ‌کش‌ها یا آغشته کردن آن به باکتری‌های مفید) هر کدام در کرت‌هایی به مساحت ۳ هزار مترمربع در مزارع کشت شدند.

به گفته او میزان بذر هر رقم براساس ۴۰۰ دانه در متر مربع و با در نظر گرفتن وزن هزار دانه تعیین شد و در طول فصل رشد، یادداشت برداری‌های لازم شامل: تاریخ کاشت، تاریخ خوشه رفتن و رسیدن، ارتفاع بوته، درصد خوابیدگی و مقاومت به بیماری‌ها انجام شد و قبل از برداشت نیز از هر کرت ۳ کوادرات (وسیله اندازه گیری مرتع) یک متر مربعی برداشت شده و صفات مهم زراعی یادداشت برداری می‌شوند.

او گفت: در زمان برداشت نیز عملکرد هر کرت به صورت جداگانه کیل گیری (اندازه گیری) می‌شود و لاین یا رقم برتری که دارای سازگاری و عملکرد بالا باشند، انتخاب و در سال آینده نسبت به معرفی آن‌ها در منطقه و مناطق هم اقلیم اقدام خواهد شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار