حمایت دنیای غرب از فیلم ضعیف و سخیف «عنکبوت مقدس» یکی از مصادیق مقابله فرهنگی استکبار جهانی با انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است. چراکه برای همه مثل روز روشن است که سینما متولد غرب است و هیچ کسی به اندازه خود همین غربیها فیلم خوب را از بد تشخیص نمیدهد و همینها خوب میدانند «عنکبوت مقدس» چقدر از نظر ساختار و فیلمنامه و بازی و کارگردانی و فیلمبرداری و تقریبا میتوان گفت در تمام ارکان خلق یک اثر سینمایی در سطح و دارای ایراد و ضعفهای فاحش است.
حال آنکه میبینیم همین غربیها فیلم مذکور را با تمام ضعفهایش روی سر میگیرند و در جشنوارهای مثل کن یکی از جوایز اصلی را نیز به آن تقدیم میکنند و در مراسم تشویق یا به اصطلاح «ovation» نیز ۷ دقیقه برای فیلمی دست میزنند که اگر پای سیاسیکاری درمیان نبود حتی در پایینترین فستیوالهای غیرمعتبر محلی نیز پذیرفته نمیشد. فیلمی که جدای از تمام ضعفها، به تک تک ملت کشورش توهین کرد، به احساسات و عواطف و عقاید مذهبی مردم ایران توهین کرد و باز با این احوال از سوی همان غربیها علیرغم کوچکترین شایستگی، تشویق و برنده شد.
همین رویکرد سیاسیکاری نمودی رسانهای هم به دنبال داشته و بسیاری از رسانههای شاخص گرفته تا رسانههای غیرشاخص جهان نیز به این فیلم و این رویداد واکنش نشان دادهاند. هرکدام بنابر سوگیری سیاسی و بعضا فرهنگی و رسانهای خود به این فیلم پرداختند. در ادامه نگاهی میاندازیم به برخی از رسانههای شناختهشدهتر و البته در این گزارش سعی شده از طیفهای مختلف رسانهای از منظر دیدگاه سیاسی، منطقهای و جغرافیایی به جهت تنوع نگاه، گنجانده شود که پیش روی شما قرار میگیرد:
(هندوستان تایمز)
At Cannes ۲۰۲۲, Iran's Holy Spider raises unholy smoke in theatre and outside
(تیتر) «عنکبوت مقدس» ایران در کن ۲۰۲۲ دود نامقدس را در تئاتر و خارج از آن بلند کرد
A bunch of women put up a protest at the premiere of Iran's Holy Spider at Cannes Film Festival.
جمعی از زنان در اولین نمایش عنکبوت مقدس ایران در جشنواره کن تظاهرات کردند.
It could not have been a coincidence for a group of feminists to have chosen the screening of Holy Spider on Sunday at Cannes Film Festival for their protest against feminicides. They gathered on the famed red carpet releasing smoke from handheld devices. There were a dozen of them dressed in formal attire keeping in mind the Festival's dress regulations – without which they might not have been able to breach the strict security barrier around the Grand Theatre Lumiere, where Holy Spider was all set to play. The demonstrators held a long scroll with the names of ۱۲۹ women who had been murdered in France since Cannes ۲۰۲۱.
نمیتوانست تصادفی باشد که گروهی از فمینیستها نمایش فیلم «عنکبوت مقدس» در روز یکشنبه در جشنواره فیلم کن را به دلیل اعتراض خود به زنکشی انتخاب کرده باشند. آنها روی فرش قرمز معروف جمع شدند و دود را از چیزهایی که دستشان بود بیرون زدند. دهها نفر از آنها لباس رسمی پوشیده بودند و قوانین لباس جشنواره را در نظر داشتند - بدون آن ممکن بود نمیتوانستند از سد امنیتی شدید اطراف تئاتر بزرگ لومیر، جایی که «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) قرار بود اکران شود. تظاهرکنندگان طوماری طولانی با نام ۱۲۹ زن در دست داشتند که از فاصله زمانی کن ۲۰۲۱ تا کنون در فرانسه به قتل رسیده بودند.
Cannes ۲۰۲۲ appears like the year of Iranian cinema: Oscar-winning helmer Asghar Farhadi is on the main jury, and he has come with a smoke of plagiarism around his A Hero.
کن ۲۰۲۲ مانند سال سینمای ایران به نظر میرسد: اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار در هیئت داوران اصلی (کن) حضور دارد. او با اتهام سرقت ادبی (فیلمنامه) برای فیلم جدیدش «قهرمان» مواجه است.
(کوئینت)
With ‘Holy Spider’ at Cannes ۲۰۲۲, Here Are ۷ Other Iranian Films to Watch
(تیتر) به همراه «عنکبوت مقدس» در کن ۲۰۲۲، در اینجا ۷ فیلم ایرانی دیگر برای تماشا وجود دارد
Iranian film 'Holy Spider' shook the Cannes Film Festival. Here are other Iranian films which made a similar impact
فیلم ایرانی «عنکبوت مقدس» جشنواره کن را به لرزه درآورد. در اینجا فیلمهای ایرانی دیگری را مشاهده میکنید که تأثیری مشابه گذاشتند.
(رویترز)
Ali Abbasi introduces ‘Persian noir’ to Cannes with 'Holy Spider'
علی عباسی با «عنکبوت مقدس» «پرشین نوآر» (موج نوی سینمای فارسی!) را وارد کن کرد.
PARIS, May ۲۲ (Reuters) - Iranian director Ali Abbasi premiered “Holy Spider” at the Cannes Film Festival on Sunday, the tale of a serial killer in the holy city Mashhad — based on a true story — dubbing the genre “Persian noir”.
پاریس، ۲۲ می (رویترز) - علی عباسی، کارگردان ایرانی، روز یکشنبه «عنکبوت مقدس» را در جشنواره فیلم کن به نمایش گذاشت، داستان یک قاتل زنجیرهای در مشهد مقدس – بر اساس داستانی واقعی – با معرفی ژانر «پرشین نوآر» (موج نوی سینمای فارسی)
The movie shows a society that is unforgiving to those who deviate from its religious rules. When the real life “spider killer” was caught in ۲۰۰۱, he found support for his argument that he was stamping out what he called moral corruption, although he was convicted and executed the following year.
این فیلم جامعهای را نشان میدهد که نسبت به کسانی که از احکام دینی خود منحرف میشوند، غیرقابل بخشش است. وقتی «قاتل عنکبوت» واقعی در سال ۲۰۰۱ دستگیر شد، او پشتوانهای برای استدلال خود پیدا کرد و ادعا کرد که در حال از بین بردن آنچه او فساد اخلاقی مینامید، بوده است، با این وجود او محکوم شد و سال بعد اعدام شد.
(کویت تایمز)
Iran rejects Cannes movie award as ‘biased, political’
ایران جایزه فیلم کن را رد کرد
Iran on Monday rejected as “biased and political” last week’s award at Cannes for a film about a serial killer who targeted sex workers in an Iranian Shiite shrine city. Iranian Zar Amir Ebrahimi won the best actress award at the Cannes Film Festival on Saturday for her performance in the film “Holy Spider”, directed by Danish-Iranian Ali Abbassi.
ایران روز دوشنبه جایزه هفته گذشته جشنواره کن را برای فیلمی درباره یک قاتل زنجیرهای که کارگران جنسی را در یکی از زیارتگاههای شیعیان ایران هدف قرار داده بود، رد کرد. زر امیر ابراهیمی ایرانی روز شنبه برای بازی در فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی دانمارکی-ایرانی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد.
(هالیوود ریپورتر)
Cannes: Mubi Acquires Ali Abbasi’s ‘Holy Spider’ for U.K. , Ireland, Latin America, Malaysia (Exclusive)
کن: مابی (شرکت توزیع و اکران جهانی فیلمهای سینمایی) حق پخش فیلم «عنکبوت مقدس» علی عباسی را برای پخش در کشورهای بریتانیا، ایرلند، آمریکای لاتین و مالزی به دست آورد (اختصاصی)
The serial killer thriller, an official competition entry, caused shock in Cannes due to its graphic sex and violence.
(عنکبوت مقدس) فیلمی مهیج با موضوع یک قاتل سریالی، ورودی رسمی بخش مسابقه کن، به دلیل سکس و خشونتهای بصری، باعث شوک در جشنواره کن شد.
(اسکرین دیلی)
‘Holy Spider’ director Ali Abbasi: “We didn’t do it as an activist work but it takes up the themes”
علی عباسی کارگردان «عنکبوت مقدس» گفت: ما این کار را به عنوان یک فعال (علیه تبعیض جنسیتی) انجام ندادیم، بلکه خود مضامین شامل حال این قضیه میشد.
Holy Spider’s red carpet on Sunday was disrupted by a group of feminists dressed in black protesting against feminicide linked the film Feminist Riposte, in Cannes as a Special Screening and sold by Wild Bunch International.
فرش قرمز عنکبوت مقدس در روز یکشنبه توسط گروهی از فمینیستهایی که لباس سیاه پوشیده بودند در اعتراض به زنکشی و مرتبط دانستن فیلم «تقابل فمینیستی» با فیلم «عنکبوت مقدس»، که در کن به آن اکران ویژه اختصاص داده شده بود، توسط این گروه فمینیستی موسوم به «Wild Bunch International» مختل شد.
(دیلی نیوز)
Iran rejects Cannes movie award as ‘biased, political’
ایران جایزه فیلم کن را رد کرد
Iran on May ۳۰ rejected as “biased and political” last week’s award at Cannes for a film about a serial killer who targeted sex workers in an Iranian Shiite shrine city.
ایران در ۳۰ میجایزه هفته گذشته جشنواره کن را برای فیلمی درباره یک قاتل زنجیرهای که کارگران جنسی را در یکی از زیارتگاههای شیعیان ایران هدف قرار داده بود، رد کرد.
The movie, which was shot in Jordan, shows Iran’s second-largest city with its spider-like network of streets leading to the shrine.
Its star Ebrahimi began her career in Iran, but it was derailed when a sex tape was leaked online in ۲۰۰۶ allegedly of her and her boyfriend.
این فیلم که در کشور اردن فیلمبرداری شده، دومین شهر بزرگ ایران را با شبکههای عنکبوت مانند از خیابانهای منتهی به حرم نشان میدهد.
ابراهیمی، بازیگر اصلی فیلم، کار خود را در ایران آغاز کرد، اما زمانی که در سال ۲۰۰۶ یک نوار جنسی از او و دوست پسرش به بیرون درز کرد و زندگی وی مختل شد.
(سعودی گَزِت)
Iranian Zar Amir Ebrahimi wins best actress at Cannes
زر امیر ابراهیمی ایرانی برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن شد
Holy Spider drew several strong reviews in Cannes, with The Hollywood Reporter saying it was “equal parts gripping and disturbing.
«عنکبوت مقدس» در کن با چندین انتقاد شدید مواجه شد و هالیوود ریپورتر گفت که به یک نسبت دارای بخشهای گیرا و آزاردهنده بود.
(پلی لیست)
‘Holy Spider’ Review: Ali Abbasi’s Iranian True Crime Procedural Underwhelms
بررسی فیلم عنکبوت مقدس: فیلم علی عباسی براساس داستان واقعی، ناامیدکننده است!
(دیلی تایمز)
Iran rejects Cannes movie award as ‘biased, political’
ایران جایزه فیلم کن را رد کرد
The Cinema Organisation of Iran, affiliated with the culture ministry, lashed out at the decision, accusing the festival of “committing a biased and political act by praising a false and disgusting film”.
سازمان سینمایی ایران وابسته به وزارت فرهنگ با انتقاد از این تصمیم، جشنواره را به «ارتکاب یک اقدام مغرضانه و سیاسی با تمجید از یک فیلم کذب و زننده» متهم کرد.
The film presents “a distorted image of Iranian society and openly insults the beliefs of Shiites”, the organisation said in an official statement.
این سازمان در بیانیهای رسمی گفت: این فیلم تصویری تحریف شده از جامعه ایران را ارائه میکند و آشکارا به اعتقادات شیعیان توهین میکند.
با بررسی رسانههای غرب و جمع بندی مطالب منتشر شده میتوان به این نتیجه رسید که: در هیچکدام از نقدهای که نوشته شده هیچ منتقد صاحب نامی از ساختار و کیفیت سینمایی و هنری فیلم دفاع نکرده است و حتی آن را فیلمی ضعیف و ناامید کننده نامیدهاند. از این رو عموم نقدها و نظرها معطوف به فرامتن و موضوعات زمینهای فیلم است. یعنی همین رویکردهای تبلیغاتی و سیاسی که فیلم دنبال کرده است.
به طور کلی آنچه از نقدها و نوشتههای منتشر شده در رسانههای خارجی برمیآید مبتنی بر این ایده است که همچون دیگر بخشهایی که غرب چتر خود را بر روی آن انداخته، غالب رسانههای بزرگ و فراگیر همچنان در سیطره غرب است و ماشین تبلیغاتی و سیاسی نظام سلطه شامل بخشهای مختلفی است که رسانه یکی از ابزارهای اصلی و نوک پیکان آن محسوب میشود، به معنای سادهتر، آنها هر موضوع یا سوژهای را که میخواهند حمایت کنند را با تمام ابزار موجود پشتیبانی کرده و مقاصد خود را پیش میبرند.
در خصوص همین مساله فیلم «عنکبوت مقدس» با وجودی که از نگاه منتقدین امتیاز بسیار پایینی گرفته و از نظر کارشناسان فیلمی ضعیف، تبلیغاتی و پرایراد است، اما هدف غربیها همچون گذشته عداوت با جمهوری اسلامی ایران بود و آن را در جشنواره کن بزرگنمایی کردند. پشت بند آن نیز در سپهر رسانهای خود به تعریف و تمجید از این فیلم معلومالحال پرداخته و آن را تشویق میکنند. هرچند این سناریوی غرب کهنه شده و برای همگان رو شده که غربیها تنها فیلمهایی در مورد ایران را حمایت میکنند که سیاهنمایی و فلاکت را بازنمایی کند و هیچگاه فیلمی با مضامین ایران سربلند و دستاوردهایش در هیچ رویداد سینمایی غربی محلی از اعراب نداشته و نخواهد داشت.
درنهایت اینکه جشنواره فیلم کن که تا قبل ژست رویدادی تام و تمام هنری گرفته بود، آشکارا گرایشی تبلیغاتی به خود گرفته است و میزبان چنین فیلمی با ساختار فوقالعاده سطحی، دمدستی، با شعارهای گل درشت و تند علیه ایران و فرهنگ ایرانی شده است. فیلمی که تنها هدفش ارائه تصویری مخدوش و تخریبگر از جامعه ایران اسلامی بوده است.
در تحلیل نهایی آنچه از متنهای منتشر شده میتوان دریافت کرد این است که «سینما» در غرب بدل به ابزاری برای تشریح سیاست خارجی قدرتهای بزرگ شده و همچون شیپوری عمل میکند که با آن، دروغهای خود را به گوش جهانیان میرساند و بسیاری از امور که همخوان با منافعشان است را توجیه میکنند، از این رو سیاسی بودن جوایز و جشنوارههای سینمای غربی امری مبرهن و آشکار است و دیگر فرد منصفی را نمیتوان یافت که به سیاسی بودن این جوایز شک و تردیدی داشته باشد.
منبع : فارس