مدیرکل آموزش و پرورش کرمان گفت: وقایع درس آموز عاشورا زمانی که در قالب هنر تعزیه به نمایش در می‌آید، ماندگاری آن در ذهن جوانان، نوجونان و دانش آموزان بیشتر می‌شود.

رضا رضایی در حاشیه برگزاری نهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار در جمع خبرنگاران گفت: "تعزیه" هنر ایرانی اسلامی ما است که ریشه در حوادث عاشورا، مکتب امام حسین (ع)، مصائب اهل‌بیت و مذهب تشیع دارد و در حقیقت این آیین، هنر تئاتر را در کشور و جامعه ما در طول سال‌های گذشته زنده نگه داشته است.

او می‌گوید: آیین تعزیه خوانی باعث رونق هنر تئاتر با کمک گرفتن از مکتب عاشورا در کشور ما شد و در قالب این هنر درس‌ها و پیام‌های نهضت اباعبدالله (ع) سینه به سینه نقل شده و فرهنگ ایثار و شهادت منتقل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: در سوگواره ملی تعزیه ده زیار شاهد صحنه‌هایی ناب و تاثیرگدار از این آیین سنتی بودیم، مثلاً در اجرای این تعزیه‌ها شاهد بودم که قشر عظیمی از مخاطبان این مجالس قشر جوان، نوجونان و دانش آموزانی هستند که ساعت‌ها پای این مراسم نشسته بودند.

او به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم ارزشی و انقلابی اشاره کرد و گفت: نسل جوان ما وقتی در جریان اجرای مجالس تعزیه مسائل مربوط به قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا را می‌بینند، پیام‌ها و درس‌های عبرت آموز این حادثه عظیم خیلی بهتر در عمق وجود آن‌ها نشسته و ماندگاری بهتر و بیشتری در ذهن آن‌ها دارد.

رضایی می‌گوید: حضرت آقا بر اجرای سنتی مراسم عزاداری تاکید فراوانی دارند و معنویت، تاثیرگذاری و بصیرت افزایی این مراسم به ویژه برای نسل جوان، نوجوانان و دانش آموزان ما بسیار ارزشمند است.

او به گوشه‌ای از مجلس تعزیه شهادت حضرت مسلم (ع) و تنهایی ابن عقیل در کوچه‌های کوفه اشاره کرد و گفت: در حالی که افراد زیادی پشت سر حضرت مسلم (ع) نماز خواندند، اما پس از نماز، نائب امام خود را تنها گذاشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان مس گوید: این واقعه تلخ بی‌بصیرتی مردم آن زمان را نشان می‌دهد و در حقیقت این صحنه‌های جانسوز در جریان تعزیه بسیار زیبا به تصویر کشیده شد و من از اجرای آن خیلی لذت بردم.

او با قدردانی از مردم روستای ده زیار و بانیان برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار گفت: از برگزارکنندگان این مراسم معنوی و ارزشمند که این زمینه را فراهم کردند تا مفاهیم ارزشمند و مختلف قیام امام حسین (ع) به این زیبایی منتقل شود تشکر می‌کنم.

به گفته رضایی، وقایع درس آموز حادثه عاشورا را اگر بار‌ها و بار‌ها بنویسم، در ارتباط با آن صحبت کرده و سخنرانی کنیم به اندازه یک مجلس تعزیه در ذهن بچه‌های ما ماندگاری ندارد و در حقیقت زمانی که این وقایع در قالب هنر تعزیه به نمایش در می‌آید و این مفاهیم در بستر تعزیه شکل می‌گیرد، ماندگاری آن در ذهن جوانان، نوجونان و دانش آموزان ما بیشتر و ماندگارتر می‌شود.

او با اشاره به اینکه برگزاری سوگواره ملی تعزیه ده زیار کار بسیار با ارزشی است گفت: امیدوارم که در سال‌های آینده این آیین سنتی مذهبی ادامه یافته و همان طور با نفس گرم هنرمندان تعزیه خوان و ذاکران اهل‌بیت (ع) تا کنون ماندگار شده، استمرار و ماندگاری بیشتری داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار