معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جایگاه ایران در منطقه به لحاظ تعداد دندانپزشک مناسب نیست.

 

رجبعلی برزویی گفت: ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی کشور ما رو به افزایش سن و پیر سالی پیش می‌رود. ما باید از الان پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.

وی گفت بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور در ۳۰ سال آینده پیر و میان سال به بالا خواهند بود لذا اگر از الان پیش‌بینی‌های لازم را انجام ندهیم به مشکل برمی‌خوریم.

معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کار در حوزه پزشک عمومی اتفاق افتاد و به توافقی با همکارانمان در وزارت بهداشت رسیدیم و مصوبه داشتیم که بحث افزایش ظرفیت دندانپزشکی را مورد بررسی قرار دهیم. وزارت بهداشت اولین پیشنهاد را به ما داد، اما مشکل اصلی و اختلافی که شورای عالی انقلاب فرهنگی با وزارت بهداشت دارد بر روی آمار‌های اولیه است.

 برزویی گفت: در سازمان بهداشت جهانی شاخص کشور ما حدود ۴۲ هزار نفر دندانپزشک است لذا کد‌های نظام پزشکی که در حوزه دندانپزشکی وجود دارد همین تعداد است.

او گفت: ما نقشه درمان سلامت کشور داریم که در این نقشه درمان وزارت بهداشت ادعا می‌کند در سال ۹۴ و ۹۵ وضعیت پزشکان را سرشماری کرده است.در حوزه دندانپزشکی حدود ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر پروانه و صلاحیت حرفه‌ای دارند که شامل اعضای هیئت علمی و هم شامل دانشجویان تخصص و دستیاران می‌شوند، اما شاخصی که سند درمان اعلام کرده ۲۹ هزار و ۷۰۰ نفر است. مادر بهترین حالت ۳۰ هزار دندانپزشک داریم که ۳۵ به ۱۰۰ هزار نفر است. باور ما بر این است که شاید از این عدد هم کمتر باشد.

برزویی گفت: در میان کشور‌های پیشرفته از ۴۰ کشور جایگاه ۳۵ را داریم. سرانه دندانپزشکی ایران در مقایسه با کشور‌های عضو گروه جی۲۰ بالای۶۰ است لذا وضعیت ما مناسب نیست.در منطقه کشور‌هایی مانند ترکیه، عربستان، امارات، گرجستان و حتی لبنان بالای ۱۰۰ است، ما از کشور‌هایی همچون یمن، بحرین ترکمنستان و عراق بالاتر هستیم و این اصلاً برای کشور ما مناسب نیست. ما در منطقه جایگاه مناسبی به لحاظ دندانپزشک نداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار