ماجرای انتقال فرودگاه مشهد به بیرون از محدوده شهر قصه امروز و دیروز نیست سالهاست مشکلات قرار گرفتن فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد در نزدیکی بافت مسکونی و عبور هواپیماها از آسمان شهر از رسانهها منتشر شده و هر بار سخنی از سوی مسئولان برای حل این مشکلات به خورد مردم داده شده بدون اینکه اقدامی در پی آن باشد!
به بحث انتقال فرودگاه و پروژه دهن پرکنی مثل شهرفرودگاهی کاری نداریم که خود سنگی بزرگ و در شرایط موجود بیتردید علامت نزدن است. آنچه قرار است به آن بپردازیم مشکلات و معضلات پرواز هواپیماها بر فراز آسمان مشهد است که اگر نشود از آن به عنوان فاجعه زیستمحیطی یاد کرد شاید کمتر از آن هم نباشد.
پرواز و فرود نزدیک به ۲۰۰ هواپیما در شبانهروز آلودگی هوایی و صوتی بعضاً مشکلآفرینی برای ساکنان شهر مشهد به وجود میآورد که تبعات معضلات زیستمحیطی دیگر شاید به گرد آن هم نرسد.
کارشناسان میزان آلودگی پرواز هواپیماها در آسمان شهر مشهد را همتراز با آلودگی ۶۰۰ هزار خودرو دانستهاند این یعنی اگر هواپیماها از آسمان مشهد بروند یک سوم از آلودگی هوا کمتر خواهد شد. (حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در شهر مشهد تردد میکنند)
آلودگی صوتی هواپیماها در شرایطی که حد مجاز آلودگی صوتی در هر نقطه شهر نزدیک به ۷۰ دسیبل است در برخی از مناطق شهر مشهد بهویژه مناطقی که در مسیر خط هوایی هواپیماها قرار دارند این شاخص تا ۱۰۰دسیبل نیز میرسد! بد نیست یادآور شویم آستانه تحمل آلودگی صوتی برای هر انسان ۱۳۰دسیبل است تا عمق فاجعه خاموشی که عبور هواپیماها از فراز شهر مشهد برای سیستم شنوایی، روحی روانی و عوارض فیزیکی به مرور زمان برای مردم خواهد داشت مشخص شود.
بیشتر بخوانید
پروازهای فرودگاه مشهد افزایش یافت
با این تفاسیر، اما همیشه یکی از دغدغهمندترین سوژههای رسانهها کوچ هواپیماها از آسمان شهر مشهد بوده و هست. دستگاههای نظارتی ازجمله برخی مقامات قضایی طی سالهای گذشته اتمامحجتهایی در این زمینه کردند، اما هنوز که هنوز است هیچ کدام از آنها اجرایی نشده است!
ساخت فرودگاه جدید یا ایجاد باند سوم که هیچ، اما تغییر مسیر پرواز و فرود هواپیماها در فرودگاه مشهد که به راحتی قابلیت اجرایی دارد متأسفانه از سوی مدیران مرتبط و شرکتهای هواپیمایی نادیده گرفته میشود و کسی توجهی به آن ندارد!
هواپیماها مدتهاست از آسمان مشهد رفتهاند!
مدیر روابط عمومی فرودگاههای خراسان رضوی این موضوع را رد میکند و مدعی است خیلی وقت است که دیگر هواپیماها از روی شهر مشهد ترددی ندارند و مسیر پروازیشان عوض شده است.
جعفری همچنین موضوع کوتاه بودن مسیر پروازی بر فراز شهر مشهد برای هواپیماهای شرکتهای هوایی و صرفهجویی سوختی که این مسیر نسبت به مسیرهای دیگر دارد را رد کرد و گفت: این موضوع به بحث سوخت ارتباطی ندارد. مسیر پروازی را همکاران ما در برج مراقبت فرودگاه بر مبنای شرایط جوی، ترافیک پروازی و مسائلی از این دست تعیین میکنند و ارتباطی به شرکتهای هواپیمایی ندارد. همکاران ما تا جایی که امکان داشته باشد و مسئلهای به وجود نیاید مسیر پروازی را از مسیرهای دیگری جز آسمان شهر مشهد برای پروازهای ورودی و خروجی مشخص میکنند.
گلایهها و دلهرههای مردمی
گرچه ادعای روابط عمومی شرکت فرودگاههای استان را به عنوان یک مرجع باید مورد توجه و استناد قرار داد، اما مشاهدههای عینی و گزارشهای مردمی و گلایهمندیهایی که در مورد پرواز هواپیماها بر فراز شهر مشهد دارند، چیز دیگری میگوید.
شهروندی با ابراز گلایهمندی از پرواز هواپیماها در آسمان شهر مشهد گفت: علاوه بر خطراتی ازجمله احتمال سقوط هواپیما در منطقه مسکونی که ساکنان مسیر پروازی را تهدید میکند مسائلی ازجمله آلودگی هوایی و صوتی خیلی از مردم را کلافه کرده است.
او گفت: پرواز هواپیماها در ساعتی از شب که زمان استراحت مردم است ممنوع شده، اما متأسفانه بدون در نظر گرفتن این موضوع بسیاری از مواقع در زمانهای ممنوع نیز پرواز هواپیماها آسایش مردم را به هم میزند!
با تمام این اوصاف آنچه مسلم است اینکه تعلل متولیان این حوزه در سطح ملی و استانی در جانمایی فرودگاه جدید حداقل در یک دهه گذشته موجب افزایش چندین برابری هزینههای اجرای این امر ضروری شده و هر روز تأخیر در عملیاتی کردن این موضوع بر میزان هزینهها میافزاید و خسارتهای زیستمحیطی پرواز هواپیماها بر فراز شهر، آلودگی هوا را تشدید میکند.
روزنامه خراسان