مشاهده پلنگ سرگردان در تنگ مهریان یاسوج

مسئول روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با هشدار به مردم از مشاهده پلنگ در محدوده تنگ مهریان خبر داد.

عصر دیروز سه شنبه ۱۷ خرداد گزارش‌های مردمی مبنی بر مشاهده پلنگی دیگر در منطقه دو آب تنگ مهریان به این اداره ارسال شد.
 
سینایی با اشاره به اینکه هفته پیش هم یک قلاده پلنگ در این منطقه مشاهده شده بود گفت: پلنگ حیوانی، انسان‌گریز است و تا جایی که بتواند به انسان نزدیک نمی‌شود، تجربه نشان داده در مواردی که حمله‌ای از طرف پلنگ رخ دهد انسان با چوب دستی، تبر، اسلحه و ... موجب تحریک آن شده، به گونه‌ای که حیوان احساس خطر کرده و به منظور دفاع حمله خود را آغاز می‌کند.
 
او می گوید: توسعه ساخت و ساز‌ها در جنگل، تغییر کاربری اراضی به ویلا‌های تفریحی، اشغال آبشخور‌ها (چشمه ها) در ارتفاعات توسط گله‌های دام اهلی منجر می‌شود سایر گونه‌ها که غذای عمده پلنگ هستند به پایین مهاجرت کنند.
 
به گفته مسئول روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان، مزاحمت‌های انسانی و از بین رفتن زیستگاه شامل کندن قارچ‌های خوراکی، ساخت معدن، جاده سازی، از بین رفتن جنگل ها، آتش سوزی و چرای بیش از حد دام منجر به وارد آمدن آسیب به زیستگاه‌های طبیعی این گونه ارزشمند می‌شود.
 
او گفت: کم شدن منابع غذایی پلنگ توسط انسان در بالا دست، تکه تکه شدن زیستگاه پلنگ، قطع ارتباط ژنتیکی، حذف گرو‌های بزرگ و تشکیل گرو‌های بسیار کوچک از عللی است که سبب می‌شود تا گاهی این گونه حیوانی به برخی از روستا‌ها نزدیک شود.
 
سینایی می گوید: پلنگ مجبور می‌شود برای تامین غذای خود به شکار گونه‌هایی نظیر موش، خرگوش، تشی، روباه و شغال در کنار سایر پرندگان و خزندگان برود و این تهدیدی برای سلامت پلنگ محسوب می‌شود.
 
او گفت: محیط بانان گشت‌های کنترلی خود را در این منطقه افزایش داده اند، اما از بابت حمله پلنگ به انسان نگرانی وجود ندارد و اصولا این حیوان به انسان حمله نمی‌کن.
 
سینایی به مردم هشدار داد و توصیه کرد: ضمن خودداری از هرگونه اقدام خودسرانه، صبور باشند تا محیط زیست اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهد و مردم درصورت مشاهده با شماره تلفن رایگان ۱۵۴۰ تماس بگیرند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.