مسائل محیط زیست از خط قرمزها خارج شده است

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مباحث حوزه محیط زیست به مسائل اجتماعی و حتی امنیتی تبدیل شده است.

لاهیجان‌زاده گفت: دیگر در مرحله ای نیستیم که فقط بگوییم محیط زیست در حال آسیب دیدن است؛ مباحث و مسائل این حوزه از حوزه محیط زیست خارج شده و به مسائل اجتماعی و حتی در برخی از استان ها به مسائل امنیتی تبدیل شده است.

او می گوید: جلساتی که در چند ماه أخیر با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد و گاهی روزانه به چهار جلسه هم می رسید، برگرفته از همین تنش های اجتماعی ناشی از این امر بود.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: پارسال به ویژه در حوزه آب دچار مشکلات و مسائل مختلف شدیم و در حال حاضر حل آن ها علاوه بر اینکه نیاز به میلیاردها دلار هزینه نیاز  دارد بلکه بسیاری از اتفاق هایی هم که افتاده غیرقابل جبران است.

به گفته لاهیجان زاده میانگین ۵۳ ساله بارشها عددی نزدیک به ۲۵۰ میلیمتر بوده که در حال حاضر به ۲۲۶ میلیمتر رسیده است.

او می گوید: منابع آب تجدید شونده کشور در سال ۱۳۷۳  ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده و این رقم در سال ۱۳۹۹به ۱۰۳ میلیارد مترمکعب رسیده و این در حالی است که بارش های سال ۱۳۹۹بارش نرمالی بود و این نشان می دهد که این اعداد بسیار قابل تأمل و توجه است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: این شرایط نشان دهنده این است که ما از چه مرحله ای به چه مرحله ای وارد شده و در شرایط بحرانی هستیم؛ از سال ۱۳۸۷ وارد مرحله تنش آبی شدیم و پیش بینی می شود در آینده نزدیک وارد بحران شویم که این امر شرایط را برای کشور بسیار سخت خواهد کرد.

لاهیجان زاده می گوید: تا پایان جنگ تحمیلی برداشت ها از سفره های زیرزمینی بصورت بی رویه انجام نمی گرفت، اما از سال ۱۳۶۹ به سرعت وارد سقوط آزاد در بهره برداری از سفره های زیر زمینی شدیم که این ناشی از برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، دادن مجوز های بی شمار و برداشت های غیرمجاز و حتی از چاه هایی مجازی است که برداشت بیش از مجوز خود انجام دادند و می دهند.

او می گوید: در خلال ۵۰ سال گذشته، سفره های آب زیرزمینی ۲۵ متر پایین رفته است و نکته حائز اهمیت این است که اگر بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، کشوری بیش از ۴۰ درصد آب تجدید شونده خود را مصرف کند قطعاً آن کشور دچار تنش آبی خواهد شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: نزدیک به ۹۰ درصد آب تجدید شونده کشور را استفاده می کنیم در حالی که عدد حداکثر در این حوزه ۴۰ درصد است.

به گفته لاهیجان زاده در حال حاضر ۱۰۱ شهر کشور در وضعیت تنش آبی قرار گرفته و بسیاری از شهرها نیز به مرحله بحرانی رسیده اند که استان زنجان هم در حال قرار گرفتن در آستانه تنش آبی است.

او می گوید: میزان کسری تجمعی آبخوان‌های استان های کشور در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته بسیار محسوس است و ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بیش از آنچه که توان اکولوژیک سفره های آب زیرزمینی ما بوده مصرف شده است که میانگین سالیانه ما تقریباً ۵/۲ مترمکعب است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در استان زنجان در حال حاضر ۱۶۶ درصد برداشت از منابع آبهای زیرزمینی انجام می گیرد که ۶۶ درصد بیش از سقفی است که در برنامه ریزی ابلاغی تعریف شده است.

لاهیجان زاده گفت: بحث فرونشست زمین در اغلب دشتهای کشور در حال رخ دادن است و در برخی از استان‌ها مانند اصفهان و کرمان بیشتر نمود پیدا کرده است.

او می گوید: کشور ایران در غرب آسیا در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است و بیشترین اثر تغییر اقلیم تا سال ۲۰۵۰ در مناطق خاورمیانه رخ می دهد و ما در کشور ایران باید یک آمادگی کامل مانند آمادگی که برای مثلاً یک جنگی که می‌دانند اتفاق خواهد افتاد، داشته باشیم و خودمان را با تغییر اقلیم مطابقت دهیم.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از هشت هزار سال پیش تا ۱۰۰ سال قبل، در مدت چهار هزار سال اول فقط ۶ دهم درجه افزایش دما داشتیم؛ در حالیکه در ۱۰۰ سال اخیر، یک درجه افزایش دما داشتیم که در بحث تنوع زیستی و تغییراتی که رخ می دهد عدد فوق العاده بالایی است.

۳۴ میلیون هکتار در کشور کانون گرد و غبار شده است

لاهیجان زاده در ادامه گفت: از ۵۶ میلیون هکتار در کشور که مستعد کانون گرد و غبار هستند در حال حاضر ۳۴ میلیون هکتار کانون شده که این مسئله بحث های مربوط به سلامتی مهاجرت و اتفاق های مربوطه را در پی خواهد داشت.

او می گوید: ایران هشتمین کشور تولید کننده گازهای گلخانه ای عمومی است و در مقایسه با صنعت کشورهایی مانند روسیه، آمریکا، چین و آلمان، ما نیز در تولید گازهای گلخانه ای در کنار آن ها قرار گرفته ایم.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: خشک شدن نزدیک به ۶۰ و ۷۰ درصد تالابها، آلودگی های دریا و صید دسته جمعی ماهیان، آلودگی های نفتی در دریا، ساحل خواری از مسائل جدی زیست محیطی است که این پدیده ها در شمال و جنوب کشور بسیار مشاهده می شود.

لاهیجان زاده می گوید: با وجود اینکه نزدیک به ۶ سال از ابلاغ  سیاست های رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست می گذرد و گام هایی نیز در راستای اجرایی شدن این سیاست ها برداشته شده اما آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

او گفت: در دولت جدید به طور ویژه به موضوع اجرایی کردن سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری ورود شده است.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور  گفت : ماده ۱۲۳ در برنامه ششم اعلام کرده است که سیاستهای ابلاغی برنامه ششم وسایر سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری لازم الاجرا است که باید مد نظر همه باشد و کوتاهی در این حوزه ترک فعل محسوب می شود.

او می گوید: سازمان محیط زیست برای رصد کردن اجرای این سیاست ها از سوی سایر دستگاهها مامور شده است و باید گزارش های آن را به دولت ارائه دهد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در راستای الزام آور کردن این سیاست ها، برای آنها راهبرد نیز تعریف شده است که مجمع تشخیص مصلحت پنج راهبرد تعریفی را به دستگاه ها ابلاغ و مشخص کرده است.

لاهیجان زاده می گوید: این راهبردها دربرگیرنده تعدادی از سیاست‌های ابلاغی است‌ که حتی پا را از راهبردها فراتر گذاشته و برای آنها برنامه نیز تعریف کرده است و برای برنامه ها هم دستگاه‌های مسئول مربوطه را مشخص کرده است.

او گفت: علاوه بر سازمان محیط زیست دستگاه‌های فرابخشی نیز باید در اجرای این سیاست ها فعالیت های لازم را انجام داده و نسبت به ماموریت های خود احساس مسئولیت کنند تا سیاست‌های ابلاغی عملیاتی شود.

به دلیل ضعف در قانون، هنوز در بحث اطلاق نام شهید برای بسیاری از محیط بانان دچار مشکل هستیم

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان گفت: ما ۱۵۰ نفر از محیط بانان مظلوم را از دست دادیم و به مقام شامخ شهادت نائل شدند؛ اینکه می گوییم مظلوم از این جهت است که نزدیک به ۵۰ شهید و بالای ۳۰۰ جانباز و مصدوم داریم ولی به دلیل ضعف در قانون، هنوز در بحث اطلاق نام شهید برای بسیاری از محیط بانان و یا کسب عنوان جانبازی و یا دادن مزیت هایی به خانواده های آنها دچار مشکل هستیم.

وی گفت: خوشبختانه این قضیه در حال پیگیری است و امیدواریم مشکل مرتفع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
مطالعه این مطالب فقط باعث درد و رنج روحی و روانی انسان میشود.متاسفانه مکرر این مسایل بیان میشود ولی هیچ اقدام درخوری برای جلوگیری انجام‌نمی گیرد.خیلی اوضاع اسفناک و غیرقابل توصیف هست و شاید هم غیر قابل درمان چون خیلی شدید بسمت وخامت دارد حرکت می کنند و هیچ مسیولین هم واکنشی نشان نمی‌دهد و در واقع دنیای ما دارد آب می برد و مسیولین ما هم خواب خوش و خیالات مالیاخولیایی