عصر معجزهها هرگز تمام نمیشود، حتی اگر دنیای ماشینی امروز چیزی غیر از این را تلقین کند. معجزهها هر روز هستند، شانه به شانه ما، در خانهمان، در خانه همسایه، در کوچه پایین، در خیابان بالا، برای مسلمان و مسیحی و یهودی و زرتشتی، برای همه آدمها فارغ از جنسیت شان، دل آدم که پر از باور باشد معجزهها سرک میکشند و میشوند گره گشای روزهای سخت در مشهد خورشیدی است که از این دست معجزهها زیاد دارد هر گوشه چشم او یک معجزه است، هر خواستنش معجزه، هر توجهش معجزهای دیگر...
خادمان امام رضا (ع) در دهه کرامت معجزهها دیده اند از او نه که معجزهها خلاصه شود به همین چند روز، ولی معجزههای امام هشتم دراین دهه وقتی پرچم سبز رضوی دور ایران میچرخد کارهایی میکند کارستان...
حضرت رضا (ع) در روز یازدهم ذیالقعده و در مدینه منوره متولد شدند و امام کاظم (ع) کنیه ابوالحسن را به وی عنایت فرمودند، بدین جهت امام کاظم (ع) را ابو الحسن اوّل و امام رضا (ع) را «ابو الحسن دوم» مىنامند مشهورترین لقب امام هشتم شیعیان، «رضا» به معنای خشنودی، است.
امام رضا (ع) چند فرزند داشتند
یک کارشناس مذهبی درباره زندگینامه امام رضا (ع) گفت: مادر امام رضا (ع) کنیزی از اهالی نوبه بوده است و در روایتی آمده که مادر امام رضا (ع) کنیزی پاک و پرهیزگار به نام نجمه بود که حمیده مادر امام کاظم (ع) وی را خرید و به پسرش بخشید و بعد از ولادت حضرت رضا (ع) او را طاهره نامید.
حجت الاسلام احمد شیخ بهایی میگوید: درباره تعداد و اسامى فرزندان امام رضا (ع) اختلاف است، گروهى آنها را پنج پسر و یک دختر نوشته اند، امّا شیخ مفید بر این باور است، که امام هشتم (ع)، فرزندى جز امام محمّد جواد (ع) نبوده است.
کارشناس مذهبی گفت: حضرت رضا (ع) تا قبل از هجرت به مرو، در مدینه زادگاهشان، ساکن بودند و در آنجا در جوار مدفن پاک رسول خدا (ص)و اجداد طاهرشان به هدایت مردم و تبیین معارف دینی و سیره نبوی میپرداختند.
حجت الاسلام شیخ بهایی میگوید: امام رضا (ع) پس از شهادت پدرش امام کاظم (ع) در سال ۱۸۳ه.ق امامت را عهدهدار شد؛ مدت امامت آن حضرت ۲۰ سال (۱۸۳-۲۰۳ه.ق) بود که با خلافت هارون الرشید (۱۰ سال)، محمد امین (حدود ۵ سال)، مأمون (۵ سال) همزمان شد.
او گفت: پس از شهادت امام هفتم، بیشتر شیعیان با توجه به وصیت امام (ع) و دلایل و شواهد دیگر، امامت فرزند ایشان، علی بن موسی الرضا (ع) را پذیرفتند و وی را به عنوان امام هشتم تأییدکردند.
حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو در سال ۲۰۰، یا ۲۰۱ هجری قمری بود و امام پیش از رفتن به خراسان به داخل مسجد پیامبر (ص) وارد شد و دستش را بر لبه قبر شریف نهاد و فرزندش را به قبر چسباند و نزد جدّش رسول خدا (ص) طلب حفاظت براى او کرد و به اصحابش او را معرفى کرد که جانشین وى خواهد بود.
او میگوید: در طول سفر امام به مرو، هرکجا توقف میفرمودند، برکات زیادی شامل حال مردم آن منطقه میشد.
حجت الاسلام شیخ بهایی گفت: مهمترین فصل تاریخى زندگى امام رضا (ع) جریان ولایتعهدى آن حضرت است، جریانی که به موجب آن، حضرت مجبور شدند از شهر مدینه به مرو سفر کنند و پس از مدتی و با کینه مأمون به شهادت برسند.
حجت الاسلام حسین عسکری نیا، دبیرفعالان اربعین استان کرمان هم گفت: حضرت امام رضا (ع) در زمان منصور به دنیا آمدند و در زمان خلافت مهدی، هادی، هارون الرشید و مأمون زندگی کردند و این زمانی بود که فرهنگ و فکر اسلامی به خوبی پایه گرفته بود و در آن زمان مؤسسین مذاهب فقهی مختلفی نیز زندگی میکردند. امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) پناه اهل فکر و معرفت بودند و با علمای فلسفه به مناظره و بحث میپرداختند و در حالی که اهل فقه و شرع را هدایت و توجیه میکردند به محور آنها تبدیل شده بودند.
او میگوید: مأمون پس از آوردن امام رضا (ع) به مرو، جلسات علمی متعددی با حضور علمای گوناگون تشکیل داد. در این جلسات، مذاکرات زیادی میان امام و دیگران صورت میگرفت که به طور عمده درباره مسائل اعتقادی و فقهی بود.
این کارشناس مذهبی میگوید: این مجالس به تدریج مشکلاتی را برای مأمون درست کرد، زمانی که وی متوجه شد، تشکیل چنین جلساتی برای وی خطرناک است، اقدام به محدود کردن امام کرد وبه مأمون اطلاع دادندکه امام رضا (ع) مجالس کلامی تشکیل داده و بدین وسیله مردم شیفته وی میشوند. مأمون به محمد بن عمرو طوسی مأموریت داد تا مردم را از مجلس آن حضرت طرد کنند.
دبیرانجمن راویان طلبه و روحانیون استان کرمان در نحوه به شهادت رسیدن امام سخن به میان آورد و گفت: مأمون به یکی از خدمتکاران خویش دستور داده بود تا ناخنهای دستش را بلند نگه دارد و بعد به او دستور داد تا دست خود را به زهر مخصوصی آلوده کند و در بین ناخنهایش زهر قرار دهد و اناری را با دستان زهرآلودش دانه کند و او دستور مأمون را اجابت کرد.
او میگوید: مأمون نیز انار زهرآلوده را خدمت حضرت گذارد و اصرار کرد که امام ازآن انار تناول کنند. اما حضرت از خوردن امتناع فرمودند و مأمون اصرار کرد تا جایی که حضرت را تهدید به مرگ کرد و حضرت به جبر، قدری از آن انار مسموم تناول فرمودند. بعد از گذشت چند ساعت، زهر اثر کرد و حال حضرت دگرگون گردید و صبح روز بعد در سحرگاه روز ۲۹ صفر سال ۲۰۳ هجری قمری امام رضا (ع) به شهادت رسیدند.
مدافع حریم اسلام
مدیر قرارگاه فاتح طلبه سطح سه حوزه علمیه قم فعال فرهنگی و اجتماعی میگوید: مسأله دفاع فرهنگی و علمی از کیان اسلام و جلوگیری منطقی از بدعتها و گمراهیها از ضروریات اسلام است و موجب پاداشهای عظیم و محبوبیّتهای بسیار بزرگ در پیش گاه خداوند خواهد شد.
حجت الاسلام عسکری نیا گفت: به طوریکه پیامبر (ص) در مورد نگهبانی از حریم دین و حکومت اسلامی فرموده است: «یک شب نگهبانی از حریم حکومت اسلامی برتر از هزار شب عبادت که روزش را انسان روزه بگیرد میباشد.»
او میگوید: حضرت امام رضا (ع) در این راستا میفرمایند عدهای اخباری را در مورد تشبیه به خدا و مسأله جبر در شأن ما به دروغ جعل کردند و با این بیهوده گوییها عظمت خدا را کوچک کردند.
حجت الاسلام عسکری نیا گفت: معجزات و کرامات حضرت رضا (ع) بسیار زیاد است، به طوری که شیخ حرّ عاملی مینویسد معجزات امام رضا (ع) از حدّ تواتر تجاوز کرده است. بنابراین چه بسیار انسانهایی هستند که با تشرّف به بارگاه ملکوتی آن امام هما (ع) از دریای بی کران کرامتش بهره و نصیبی برده اند.
او میگوید: در سیره هشتمین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت انس با قرآن به وضوح دیده میشود. آن بزرگوار هر سه روز یک بار تمام قرآن را تلاوت میکرد و در آیات آن تدبّر میکردند.
حجت الاسلام عسکری نیا میگوید: امام رضا (ع) شبها هنگام خوابیدن، در بستر خویش زیاد قرآن میخواند و چون به آیهای میرسید که در آن یادی از بهشت یا جهنم شده است، میگریست و از خداوند بهشت میطلبید و از دوزخ به خداوند پناه میبرد.
این کارشناس مذهبی میگوید: از منظر حضرت رضا (ع) هیچ عملی برتر و با ارزشتر از نماز نیست و آن را در اول وقت اقامه میکرد، امام هشتم به هیچ قیمتی فضیلت نماز اول وقت را از دست نمیداد. حتی در مهمترین جلسات سیاسی و علمی امام به نماز اول وقت اهمیّت میداد.
حجت الاسلام شیخ بهایی کارشناس مذهبی میگوید: آن حضرت در تمام عرصههای زندگی به ویژه عرصه سیاسی اش رفتاری کاملا حکیمانه و خردورزانه داشت. پذیرش ولایت عهدی در دوران امامتش یک موضع کاملاً عاقلانه بود که توانست تمام شیطنتها و نقشههای مأمون را خنثی کند.
او میگوید: نتیجه این خردورزی و تدبیر آن شد که افرادی که حتی امام را نمیشناختند و یا بغض آن حضرت را در دل داشتند با این تدبیر حکیمانه جزو عاشقان و شیفتگان امام رضا (ع) شدند.
به گفته حجت الاسلام شیخ بهایی تنها مأمون نتوانست معارضان و مخالفان شیعی را به خود خوش بین سازد، بلکه امام (ع) مایه امید و تقویت روحیه آنان شد و نه تنها مأمون نتوانست امام (ع) رامتهم به حرص بر دنیا و عشق به مقام و منصب نماید، بلکه حشمت ظاهری بر عزّت معنوی او افزود.
سعید کاظمی پور، دبیر کانونهای خدمت رضوی استان کرمان گفت: مجموعه کانونهای خدمت رضوی متشکل از ۱۹ کانون تخصصی است که سعی دارند در عرصههای مربوطه، خدماتشان را بصورت رایگان به عموم مردم ارائه کنند.
اوگفت: از ۶ سال پیش مجموعه خادمیاری در کل کشور راه اندازی ودر استان کرمان تعداد ۷ هزارو ۵۰۰ خادمیار رضوی شروع به فعالیت کردند واز پارسال تعدادی یاور رضوی نیز به این مجموعه پیوستند.
به گفته کاظمی پور، طی دو روز آینده تعداد ۱۵ هزار نفر نیازمند در استان اطعام خواهند شد و مطمئنا با اعلام این کارخیر به خیرین وخادمیاران سراسر استان، این تعداد اطعام به بیشترین میزان خود خواهد رسید و توزیع بسته معیشتی هم در اولویت فعالیتها قرار دارد.
دبیر کانونهای خدمت رضوی استان کرمان میگوید: کانون سلامت استان، اخیرا کاری شروع شده کرده که به منظور درمان بیماران نیازمند با استفاده از ظرفیت مجموعه درمانی استان اعم از پزشکان، متخصصان و مراکز درمانی و داروخانه ها، بدون هیچ گونه هزینهای به بیماران نیازمند خدمات درمانی ارائه میکنند.
به گفته او، آغاز این طرح در دومین سالگرد سردار دلها با حضور تولیت آستان قدس رضوی، در کرمان آغاز و فعال شد.
کاظمی پور گفت: با هماهنگی آموزش وپرورش کانون تعلیم و تربیت با استفاده از ظرفیت مدارس برای کمک به دانش آموزان عقب مانده از تحصیل باهمت معلمان خادمیار و بسیجی بدون هیچ هزینه، خدمات علمی ارائه خواهد داد.
گزارش از آذر عسکرپور
ما را شفاعت کنید و ببخشید که پیرو خوبی برای شما نیستم.