احمد محمود زاده در نشست با شورای مؤسسان مدارس غیردولتی، معاونین و مدیران مدارس سما و سرپرستان مجتمعهای آموزشی شهر تهران گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب؛ تعلیم و تربیت را رکن اصلی تمدن سازی و نیروی انسانی را مهمترین و بزرگترین سرمایه کشور نام بردند.
محمود زاده گفت: در حال حاضر در آموزش و پرورش ۱۴،۵ میلیون دانشآموز در ۱۱۰هزار مدرسه در دورههای مختلف تحصیلی، در حال تحصیل هستند. همچنین آموزش و پرورش متولی کودکان تا ۶ سال هم هست که اگر این جمعیت به جمعیت دانشآموزی اضافه شود، نظام تعلیم و تربیت مسئولیت ۲۲ میلیون کودک و نوجوان را بر عهده دارد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی تصریح کرد: قرار نیست که سند تحول بنیادین را آموزش و پرورش بهتنهایی اجرا کند، زیرا این موضوع امکانپذیر نیست و در این مسیر نیازمند مشارکت تمام ارکان تأثیرگذار در بخشهای مختلف جامعه برای پیوند بحث تربیت بین جامعه و مدرسه هستیم.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی با اشاره به آمارهایی که نشان از بزرگی دستگاه تعلیم و تربیت دارد، اظهار کرد: باید مدلهای مناسبی برای ادامه مسیر مدارس غیردولتی در دولت و در مجموعههای مختلف تدوین کنیم.
وی گفت: به مدارس غیردولتی مختلف ازجمله مدارس غیردولتی بینالملل با مدل TI مجوز فعالیت دادیم تا بتوانیم دانش آموزان اتباع داخلی و دانش آموزان خارجی را در مناطق آزاد تجاری و حتی خارج از کشور جذب کنیم.
به گفته محمود زاده در دنیا حدود ۱۸ درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی درس میخوانند که از این ۱۸درصد، حدود ۱۳درصد در مدارس غیردولتی وابسته تحصیل میکنند، اما در کشور ما این مطلب برعکس است و در ۱۲،۹ درصد از دانش آموزان مدارس در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند که از این تعداد در حدود یک و نیم درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی وابسته تحصیل میکند و بیشتر دانش آموزان در مدارس غیردولتی حقیقی و شخصی که توسط اشخاص حقیقی اداره میشود، تحصیل میکنند.
او گفت: برای ارزیابی مدارس غیردولتی از دو مدل استفاده خواهیم کرد. در مدل اول از روشی به نام «مرز گستری» استفاده خواهیم کرد، یعنی در کنار صلاحیت حرفهای نیروی انسانی شاغل باید استانداردهای لازم در حوزه تجهیزات، نیروی انسانی و فضا را داشته باشند و مدارسی که این استانداردها را نداشته باشند، مجوز فعالیت نخواهیم داد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی گفت: در مدل دوم، با نگاه به سند تحول آموزش و پرورش که بخشی از سند تحول بنیادین است و از سوی دولت در اختیار تمام دستگاههای اجرایی قرارگرفته است، تصمیم به بهرهبرداری حداکثری از ظرفیتهای مردمی و با نظارت دولت داریم. این مدل شامل مدارس دولتی و غیردولتی میشود و از طریق نقشآفرینی که معلمان، نمایندگان اولیا، نمایندگان مدیریتهای محلی و نهادهای مذهبی و انقلابی با راهبرد مردمی سازی حکمرانی آموزش و پرورش میتوانند داشته باشند، منجر به کیفیتبخشی به آموزش و پرورش خواهیم شد.
محمود زاده بیان کرد: لازم است با گفتمان سازی آموزشی در کشور، مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم تأسیس شود تا از این طریق بتوانیم به نصیب برابر آموزشی که یکی از اهداف سند تحول است، دستیابیم.
وی در پایان گفت: در مدارس غیردولتی به دنبال تربیت چند ساحتی دانش آموزان هستیم و باید در این مورد شاخصهایی را برنامهریزی و تدوین کنیم تا بتوانیم شاهد رشد دانش آموزان در تمام زمینهها باشیم.