رئیس اداره منابع طبیعی، آبخیزداری شهرستان زرند گفت:عملیات نهال کاری در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان زرند در حال اجرا است.

علی میرزایی می‌گوید:خوشبختانه در چند سال اخیر ۱ هزار ۵۸۷ هکتار عملیات نهال کاری از گونه تاغ و قره داغ با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال به منظور مقابله با بیابان زایی و تثبیت شن‌های روان در بخش یزدان آباد شهرستان زرند اجرا شده است که از این مقدار ۵۰۰ هکتار آن با مشارکت شرکت فولاد زرند ایرانیان و مابقی از محل اعتبارات ملی و استانی اجرا شده است.

او گفت: علاوه بر آن ۵ هزار هکتار از اراضی بیابانی با هزینه ۲۶ میلیارد ریال در مناطق چاه غلامعلی، سنگ و شهرک طالقانی، از طریق اجرای پروژه مدیریت روان آب و کنترل هرز آب انجام شده است.

به گفته‌ میرزایی قریب ۵ هزار ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی شهرستان به منظور تثبیت شن‌های روان، عملیات بیابان زدایی، و ایجاد تاغزار‌های دست کاشت در مناطق جلال آباد، علی آباد سفلی، و یزدان آباد انجام شده است.

علی میرزایی، با بیان اینکه خشکسالی‌های پی درپی و چرای بیش از حد دام باعث افزایش بی رویه روند بیابان زایی شده است می‌گوید:در راستای احیا عرصه‌های بیابانی و مقابله با این بحران، مشارکت مردم به ویژه دامداران بسیار ضروری و با اهمیت است.

میرزایی، همچنین خواستار تعامل و همکاری بیشتر مردم و مسئولان در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های بیابانزدایی در این شهرستان شد و گفت: اجرای طرح‌های بیابان زدایی با مشارکت مردم به ویژه دامداران امکان پذیر است ضمن اینکه حفاظت و قرق عرصه‌های طبیعی نقش موثری در حفظ و احیا پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابان زایی دارد.

رئیس منابع طبیعی زرند، می‌گوید: در حال حاضر اقدامات مشارکتی مدیریت مناطق بیابانی با بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی و نقش‌آفرینی جوامع محلی در ۱۰۰ هزار هکتار اراضی بیابانی در حال اجرا است که این طرح با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال و با مشارکت شرکت فولاد زرند ایرانیان در شهرستان زرند در دست اقدام می باشد علاوه بر این با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال عملیات آبیاری و مراقبت در سطح ۳۹۲ هکتار در دست اجرا است.

او گفت: برای تکمیل عملیات بیابان زدایی با نهال کاری گونه تاغ در سطح ۲هزار هکتار عرصه‌های بیابانی بخش یزدان آباد نیاز به ۳۲۰ میلیارد ریال اعتبار می‌باشد.

شهرستان زرند ۵۴۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۸۴ درصد آن یعنی ۴۶۰ هزار هکتار آن را عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهند و ۹۰ هزار هکتار از آن را عرصه‌های بیابانی به خود اختصاص داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار